פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי: בג"ץ נגד התיקון בתמ"א 38

בעקבות אישור תיקון 3א' לתמ"א 38, אשר התקבל בניגוד לעמדתם של ראשי פורום ה-15, הוחלט על הגשת בג"ץ ■ "התיקון האחרון מכחיד את היטל ההשבחה ומעביר את הנטל על הרשות המקומית"

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

בהמשך לחשיפת "גלובס" בשבוע שעבר על התנגדות רמת-גן לתיקון החדש בתמ"א 38 (תיקון 3א'), האיום של ראש העיר בהקפאת התחום והתנגדות הולכת וגוברת של ראשי רשויות לתיקון החדש, כעת נראה כי המחלוקת על היטלי ההשבחה עומדת להגיע לבג"ץ.

ל"גלובס" נודע כי לאחר ישיבת חירום שהתקיימה על-ידי ראשי פורום 15 הערים הגדולות, והסכמה משותפת של הפורום יחד עם מרכז השלטון המקומי, בכוונת ראשי הרשויות לפנות לבג"ץ נגד התיקון החדש לתמ"א 38.

"בעקבות אישור תיקון 3א' לתמ"א 38, אשר התקבל כידוע בניגוד לעמדתנו, התקיים אתמול דיון רב-משתתפים בנושא", נכתב במכתב עליו חתום יו"ר פורום ה-15, ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, והגיע לידי "גלובס".

עוד נכתב במכתב כי "כל משתתפי הדיון, בהם מהנדסי הערים, יועצים משפטיים ומומחים לתחום, המליצו באופן חד וברור על הגשת בג"ץ נגד התיקון הנ"ל".

במכתב אף כתב חולדאי כי בפורום ה-15 סבורים כי על מרכז השלטון המקומי להצטרף למהלך. ואכן, לאחר דיונים בנושא הוחלט על-ידי המרכז לשלטון המקומי להצטרף להגשת הבג"ץ כנגד התיקון.

נזכיר כי התיקון האמור, תיקון 3א', מתייחס למסלול הריסה ובנייה בלבד בתמ"א 38 וקובע דרך אחידה לחישוב הזכויות על-ידי העירייה בבואה לאשר תוכנית ליזמים ולקבלנים. לאחר כמעט שנה של דיונים בנושא אושר התיקון לאחרונה בממשלה, וזאת לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את הנוסח.

במסגרת הדיונים דרשו ראשי הרשויות לכלול סעיף המתייחס לאפשרות לגבייה נוספת של היטלי השבחה במסגרת הפרויקטים, אך בסופו של דבר דרישה זו נדחתה. ראשי הרשויות וענו כי היטלי ההשבחה הנוספים דרושים כדי לממן הקמה ושיפור תשתיות בעקבות הפרויקטים המוסיפים כמות נכבדת של דירות חדשות לאזורים הותיקים בערים.

בעיריית רמת-גן, למשל, טענו כי החישוב החדש לתמ"א 38 יגרע סכומים נכבדים מקופתה. "הנזק שעלול להיגרם לעירייה הוא כ-60 אלף שקל לכל יחידת דיור חדשה הנבנית בעיר. במצב הקודם טרם התיקון לתמ"א שבו העירייה גבתה היטלי השבחה היו מספיקים לנו 15 אלף שקל לבניית התשתית הרלוונטית", כך כתב ראש העיר, ישראל זינגר, ליו"ר מטה הדיור ויו"ר המועצה הארצית, כמו גם לשר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ושר הפנים אריה (מכלוף) דרעי בשבוע שעבר.

היום (א') הוסיף זינגר כי "התיקון האחרון לתמ"א 38 מכחיד את היטל ההשבחה ומעביר את הנטל למימון התשתיות על הרשות המקומית. זו החלטה שפוגעת פגיעה אנושה בעיר, ואת זה לא נאפשר. אי-תיקון ההחלטה יביא למצב שהרשויות יעצרו את האפשרות להתחדשות עירונית במסגרת תמ״א 38, כדי שלא להגביר את הצפיפות מחד מבלי לתגבר תשתיות מאידך".

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, התייחס גם הוא לנושא ואמר: "השלטון המקומי מבצע משימתו בעמידה עיקשת על זכויותיהן של הרשויות המקומיות מול עוד ניסיון להעביר את האחריות מהמדינה לרשויות המקומיות, בכך שלוקחים מהן תקציבים קריטיים לפיתוח. מרכז השלטון המקומי לא יהסס לעשות זאת כל אימת שאינטרס הרשויות המקומיות וציבור תושביהן ייפגע".

אביבית מאור-נמרודי, סגנית ראש עיריית רמת-גן ויו"רית הוועדה המקומית בעיר, מסרה: "אין ספק כי המאבק החשוב הזה שאנו מובילים הוא לא רק על עתידה של רמת-גן אלא על עתידן של הרשויות המקומיות שמעוניינות לעודד חיזוק ומיגון מבנים, ועל כן אני מברכת על הצטרפותם של השלטון המקומי ופורום ה-15 למאבק. כעיר שמעודדת חיזוק ומיגון בניינים, המשמעות של פטור מהיטלי השבחה בצורה כל-כך גורפת לא תאפשר לנו לפתח ולשדרג את התשתיות, ובכך תפגע ביכולת להמשיך ולממש תמ"א בצורה אינטנסיבית. המדינה לא יכולה לעודד תמ"א 38 מחד - ומאידך לגזול מאיתנו תקציבים".