תעשיינים: העיצומים ברשות המסים מקשים על חברות לשלם שכר

תעשיינים - בעיקר בינוניים וקטנים - סובלים ממצוקה תזרימית מאחר שאינם מקבלים החזרי מע"מ שאושרו להם, וזאת בעקבות העיצומים ברשות המסים

רובי גינל  / צילום:דוברות התאחדות התעשיינים
רובי גינל / צילום:דוברות התאחדות התעשיינים

דאגה בקרב התעשיינים מהימשכות העיצומים של עובדי רשות המסים. בפנייה שעשה מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוא מזהיר מעיכובים ממושכים בתשלום החזרי מע"מ מצד רשות המסים למפעלים מייצאים - באופן שמסכן בחלק מן המקרים את יכולתם לשלם לעובדיהם משכורות ולהעביר תשלומים לספקים.

"בעקבות העיצומים החזרי המע"מ שאושרו למפעלים ואין לגביהם כל מחלוקת מעוכבים ולא מוזרמים לחשבונותיהם. הדבר יוצר פער תזרימי שמטיל עלות מימון מיותרת על כל מפעל ומקשה על פעילותו השופטת", טוען גינל בפנייה לבאב"ד. "בחלק מן המקרים קיימת סכנה ליכולתם של מפעלים לעמוד בתשלומי שכר לעובדים ובתשלומים לספקים".

עובדי רשות המסים פתחו בעיצומים כבר לפני כחודש, במסגרת סכסוך עבודה ממושך בינם לבין הנהלת הרשות על רקע דרישתם לשיפור תנאי שכרם והעסקתם. אתמול (א') החריפו ראשי הוועדים ברשות המסים את צעדיהם הארגוניים והפסיקו לקיים דיוני שומה. הם הזהירו כי יחריפו במהלך הימים הקרובים את צעדיהם ואיימו שאם הנהלת הרשות לא תנהל איתם משא-ומתן - הם יפתחו בשביתה. 

על רקע הימשכות העיצומים, תעשיינים קראו היום (ב') למנהל רשות המסים, משה אשר, לפעול בבהילות למציאת פתרון המשבר: "האבסורד הוא שבזמן שרשות המסים לא מחזירה לנו כספים שהיא חייבת להחזיר כדין ולא מספקת שירותים באופן שמאפשר לנו לפעול בצורה סדירה - היא ממשיכה לגבות מאיתנו מסים. במצב הדברים הקיים אין לאף גורם אינטרס לפתור את המשבר הזה", אמר ל"גלובס" עמי שוקרון, מנהל הכספים במפעל פולג תעשיות פלסטיק שמעסיק כ-80 עובדים בקיבוץ גבים שבעוטף עזה.

לדברי שוקרון, "אני מחכה להחזרי מס של חודשיים, בסך כולל של 1.2 מיליון שקל. תשלומים שאני צריך להעביר לספקים ולסוכנים בחו"ל - מעוכבים משך שבועות ארוכים, כי הרשות לא נותנת לנו אישורים של ניכוי מס במקור. בהיעדר אישורים כאלה ומתוקף החוק להלבנת הון, הבנקים לא מוכנים להעביר את הכסף, ואנחנו צריכים לתת כל הזמן הסברים לאנשים שמחכים לו ברחבי העולם".

גינל אמר בשיחה עם "גלובס" כי השפעת העיצומים ברשות המסים מורגשת בעיקר במפעלים קטנים ובינוניים: "רוב החברות שנפגעות הן כאלה שמייצאות. מדובר בחברות שמשלמות מע"מ על חומרי הגלם והתשומות המשמשים אותן בתהליכי הייצור, ובמקרה שחומרי הגלם משמשים למוצר מיוצא, היצרן זכאי להחזר המע"מ. זאת, כי מי שרוכש את המוצר בחו"ל לא משלם עליו מע"מ".

בהתאחדות התעשיינים הזהירו היום כי העיצומים פוגעים גם ביבוא חומרי גלם ובמוצרים אחרים ששחרורם במכס טעון בפעילותם עובדי המחשב ברשות המסים: "עיכובים אלה ביבוא מצטרפים לבעיות תפעוליות שחווים התעשיינים בנמל אשדוד ומצד משרד הבריאות - ויוצרים פגיעה נוספת בפעילות הכלכלית במשק", טען גינל.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "הנהלת רשות המסים פועלת יחד עם משרד האוצר, נציבות שירות המדינה וההסתדרות הכללית במטרה להגיע לסיכום על הסכם שכר חדש עם העובדים בהקדם האפשרי".