"נת"ע יכולה להשיג הצעות נמוכות במיליארד ש' לפחות"

גורמים בענף בנוגע למכרז המערכות לקו האדום של הרכבת הקלה: ההצעות הגבוהות נבעו מבקשות מוגזמות של נת"ע ■ "זה כאילו ביקשו להוריד את הירח, בלי לשאול כמה זה עולה"

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

נת"ע יכולה להשיג הצעות משופרות במיליארד שקל לפחות, לעומת ההצעות שקיבלה במכרז המערכות לקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - כך עולה ממידע שהגיע ל"גלובס".

משיחות עם גורמים בענף עולה כי ההצעות הגבוהות שהוגשו לנת"ע גילמו סיכונים שנת"ע סירבה לצמצם טרם סגירת המכרז, למרות עשרות בקשות של המתמודדות בנושאים שונים. "זה ברמה הזאת שהצרפתים לא רצו לגשת", אומר גורם בענף. "ביקשו מהם דברים מופרעים - ערבויות של 300 מיליון שקל, דרישות בחומרים, בערבויות ביצוע, בזמנים. זה אשכרה כאילו מישהו ביקש להוריד את הירח, בלי לשאול כמה זה עולה. אחר-כך הוא מקבל הצעות מחיר, ושואל אם מי שהגיש אותה מטורף".

- אם זה היה המצב למה הקבוצות ניגשו מלכתחילה?

"כי התחננו לפניהם לגשת והם חשבו שיקשיבו להם במשא-ומתן, אבל לא הקשיבו. אני יודע שהחברות הגישו מכתבים עם רשימות של בעיות שחלקן הוגדרו כחסמים שיכולים לפרק את העסקה. למשל, הן טענו שהמודל של 350 אבני דרך לתשלום על השלמת מקטעים מוגדרים בפרויקט הוא לא הגיוני, כי נוצר תזרים שלילי למשך זמן ארוך, כשדברים מבוצעים במקביל. זה הופך את החוזה לחוזה מימון".

בימים אלה מכינות אלסטום והשותפות הצרפתיות שהגישו הצעה עם שפיר הנדסה, את תשובתן למכתב שקיבלו ביום ראשון מנת"ע, המבקש מהן לתת הבהרות בתוך שבוע להצעות המחיר שנתנו.

המכרז הוא להנחת מסילות הקו האדום ולהתקנת כל המרכיבים החשמליים והאלקטרוניים: מערכת איתות, שהיא מערכת ההפעלה של הרכבת, תשתיות החשמל, מערכות הכרטוס ומערכות המידע. כמו כן כולל המכרז אחריות לאינטגרציה של כל מרכיבי הרכבת, מהתשתית הפיזית של המנהרות, המדרכות והתחנות, ועד שילוב הקרונות הסיניים שתספק CNR הסינית.

כזכור, חברת PB המלווה את נת"ע העריכה את המכרז ב-2.4 מיליארד שקל, הערכה שאושררה על-ידי חברת אג'יס, המבצעת בקרה מטעם אגף החשבת הכללית. בפועל הגישה אלסטום הצעה שהסתכמה בכ-4.3 מיליארד שקל, ואילו הקבוצה השנייה הגישה הצעה בעלות קרובה ל-6 מיליארד שקל. בענף טוענים כי PB כלל לא שיקללה את סיכונים בפרויקט, וכן שהבקרה של חברת אג'יס לתמחור היתה כללית מדי.

מאז הגשת ההצעות טענו גורמים בענף כי סיבה מרכזית למחירים הגבוהים היא גילום הסיכונים שבהטמעת מערכות טכנולוגיות אירופאיות בקרונות סיניים. לצד החשש מתזרים מזומנים שלילי לאורך זמן, שוקללו בהצעות גם הסיכונים שבעבודה ב-5 רשויות מקומיות שונות, שילוב הרכבת ב-70 צמתים, תלות ברגולטורים כמו המשטרה וכיבוי האש, וכן לוחות זמנים מאתגרים שהפרתם עלולה להעלות את העלויות.

"לא נאפשר חריגה מהתקציב"

מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע לא תאפשר חריגה מהתקציב שנקבע על-ידי המדינה. מדובר בכסף ציבורי של אזרחי ישראל. האומדן שנקבע על-ידי חברת הנדסת הרכבות הגדולה בעולם, ואושרה על-ידי חברת הבקרה של האוצר, משקף את מחירי המערכות הטכנולוגיות בעולם בהתאם לסיכוני המכרז. אם יש החושבים שתושבי ישראל ישלמו הרבה יותר על אותן מערכות בדיוק הם טועים ומטעים".

לאחרונה פורסם כי נת"ע עצרה מכרז נוסף שהוציאה, לאיתור מפעיל לקו האדום. בימים האחרונים נודע כי המכרז יחודש ככל הנראה בינואר, לאחר שבנת"ע החליטו להיענות לבקשת כמה חברות זרות להקטין את הנתח הנדרש מהן בשותפות בקבוצה המפעילה, שעמד עד כה על 51%.ההיגיון שבבקשה הוא שהפעלת הרכבת הקלה כרוכה בעבודה יומיומית בסביבה ישראלית, עם נהגים, צוותי ניקיון, שמירה וכך הלאה. מכיוון שזה המצב, את ההפעלה בפועל יבצעו חברות ישראליות שחברו למפעילות הזרות, בהן אגד ודן.