המכרזים הציבוריים: איך ניתן לקדם עסקים קטנים ובינוניים?

בישראל פחות משליש מהחברות הקטנות והבינוניות ניגשות למכרזים ממשלתיים ■ בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שולחן עגול של מומחים עתיד לדון בסיבות למצב זה

כיצד לקדם את שיווק העסק / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כיצד לקדם את שיווק העסק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחת הטענות המקובלות על כמעט כל גוף המעצב מדיניות ציבורית היא שהרכש הציבורי הוא אחד הכלים העיקריים לקדם תחרות במשק, ולעודד את מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. בישראל מתפרסמים בכל שנה כ-28 אלף מכרזים של גופים מתוקצבים, אלא רבים מאלה אשר עוסקים בתחום משוכנעים שניתן היה לעשות יותר כדי למלא את היעוד של המכרז הציבורי כמנוף של צמיחה ופיתוח.

חיזוק לתחושה הקיימת אפשר לקבל בדו"ח השנתי של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, אשר מגלה כי בישראל פחות משליש מהחברות האלה ניגשות למכרזי הרשויות ומשרדי הממשלה. יש סיבות רבות למצב זה, חלקן אובייקטיביות, וחלקן סובייקטיביות. חברות יכולות לטעון שדמי ההשתתפות במכרז גבוהים מדי ביחס לסיכוי לזכות במכרז, או שמגלות של המכרז מורכב מדי, או דורש משאבים שאין ברשותן. יש חברות אשר יתקשו לאתר מכרזים, או לעמוד בדרישות של מסמכים ואישורים הכלולים במכרז. לעתים הן נמנעות מלגשת למכרז בגלל התחושה שמתחריהן יתאמו הצעות, או שוועדת המכרזים יודעת מראש מי החברה הזוכה.

שולחן עגול של מומחים, במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס", עתיד לדון בסיבות למצב זה, בחסמים שמונעים ניצול טוב יותר של תהליך ההרכשה הציבורית כדי לקדם עסקים קטנים ובינוניים, וכדי להפוך את המשק לתחרותי ויעיל יותר.

בדיון ישתתפו פרופ' עומר דקל, מומחה לדיני מכרזים, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים; נעמי הימיין-רייש, מנהלת תחום בכיר רגולציה וחקיקה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה; משה יחזקאל, יו"ר ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל; עו"ד אלי לוי, יועץ משפטי, סמנכ"ל החברה למשק וכלכלה; עו"ד שלומי צרפתי, מנהל אגף הרכש, חברת החשמל. מנחה הדיון יהיה מנכ"ל גלובס מכרזים, עו"ד עירן בן משה. 

הפאנל יתרכז במצב בשוק הישראלי והבעיות הקיימות, תוך השוואה למהלכים שננקטו במדינות אחרות ותוצאותיהם. ארגון ה-OECD מקדיש לא מעט מאמצים לתאום מדיניות אחידה בין המדינות החברות, כולל ישראל, כדי לשפר את הנגישות של חברות קטנות ובינוניות למכרזים ציבוריים, במיוחד במה שקשור לתאום הצעות ופירוק מכרזים למקטעים שונים שיאפשרו גישה לא רק לחברות גדולות.

במרכז הדיון יעמדו ניסיונות לשיפור שנעשו לאחרונה, כמו ההפחתה של דמי השתתפות לחברות קטנות ובינוניות, והיוזמות לצעדים נוספים בעתיד, במיוחד בכל הנוגע למניעת תאום הצעות וייעול של הדרישות המנהליות ממגישי הצעות למכרזים, והסיכויים להפוך את הגשת ההצעות לתהליך מקוון. סוגיות אחרות יעסקו בתפקיד של אגף החשב הכללי, רשות החברות הממשלתיות ומרכז השלטון המקומי ביישום סדרה של שינויים שנועדו להגביר את הבקרה והשקיפות של תהליכי הרכש.

הדיון גם יעסוק בצעדים שיש לנקוט כדי להפוך את החלטות של ועדת מכרזים לשקופות יותר, כדי לעודד חברות קטנות ובינוניות לגשת למכרזים. במסגרת זו יועלו סוגיות כמו קבלת החלטות על פטור ממכרז, תהליכי פיקוח ובקרה על החלטות אלה. סוגיה זו היא מרכזית בגלל הטענות המועלות על ריבוי החלטות על מתן פטור ממכרז או התקשרות עם ספק יחיד.

*דיון סגור למוזמנים בלבד