אמיר נחום: בשום מקום בעולם אין תנאים קשים כפי שיש כאן

מנכ"ל אורתם סהר הקודם: "כל הבעיות נופלות על חשבונן של חברות הביצוע" ■ מפרט את הגורמים לקריסת החברה: "צוק איתן", יזמים שלא שילמו בזמן והמרפסות הקורסות בחדרה

אמיר נחום - מנכ"ל אורתם סהר / צילום: אמיר מאירי
אמיר נחום - מנכ"ל אורתם סהר / צילום: אמיר מאירי

"ב'צוק איתן' הפסדנו 70 מיליון שקל. 54 פרויקטים נותרו ללא פועלים 70 יום. מי פיצה אותנו? בנינו בית חולים תת-קרקעי במתחם בית חולים רמב"ם בחיפה, ואלה בחרו לא לשלם לנו 100 מיליון שקל בטענות לעיכובים. על-מנת לתקן את המרפסות הקורסות בחדרה הוצאנו מהכיס 30 מיליון שקל, ואם לא די בזה, בעקבות זאת בנק לאומי סגר לנו את הברז".

כך הסביר היום (ד') מנכ"ל אורתם סהר הקודם, אמיר נחום, את קריסתה של החברה. נחום סימן את 2013 כשנה שבה התחילו הבעיות. הדברים נאמרו בפאנל שערך מרכז הבנייה הישראלי ב"עיר הנדל"ן" באילת בנושא קריסת חברות ביצוע בענף הנדל"ן. חברות ביצוע רבות נקלעו לקשיים בשנים האחרונות, חלקן אף קרסו.

לדברי נחום, בשום מקום בעולם אי-אפשר לעמוד בתנאים כמו שיש כאן. בראשית כל פרויקט ישנו "משולש חוזי" בין היזם, קבלן הביצוע והגורם המממן, אך האחריות נופלת, לדבריו, על חברת הביצוע. "אחרי שנתיים וחצי שאני קם בבוקר בחושך וחוזר בלילה בחושך - יש קיר בטון והאחריות היא רק עלינו", אמר נחום. לדברי נחום, צריך לשנות את השיטה בה יזמים מחזיקים ערבויות ביצוע לאורך כל הפרויקט ולא מפחיתים ממנה בהתאם להתקדמות הבנייה.

עמוס לוזון, הבעלים של קבוצת לוזון שרכשה את חברת הביצוע א. דורי מגזית גלוב לאחר שנפלה, הוסיף כי "היזמים עושקים את חברות הביצוע. הם גם נותנים לנו להרוויח רק 10%, גם אנחנו נותנים ערבות ביצוע וגם לא משלמים תשלום סופי בזמן. ביום שאני מגיש תביעה נגד חברת גינדי, היא מחלטת לי ערבות ביצוע. יזמים שלא תהיה להם חברת בנייה משלהם תוך 4-5 שנים, לא יחזיקו בשוק". 

לדברי לוזון, "מה שהביא לקריסה של דורי זה זלזול ומלחמה להשיג עוד עבודות בלי היגיון. זה לא נועד לכישלון, זה נועד להתאבדות. קיצצתי את כמות העובדים ל-60. עדיף לחיות מכוער מאשר למות יפה. אני הולך להפעיל את חברי הכנסת כדי שהערבות הפוחתת תהיה בחוק". 

אליאב בן-שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמר כי הבעיה המרכזית בענף היא תזרימית. כל הענף משלם בשוטף פלוס 90, בעוד שבמדינה כולה נהוג שוטף פלוס 30. מוסר התשלומים ירוד, והוא תוצאה של ממשלה שנותנת לזה יד. לדבריו, עד סוף החודש תעלה הצעת חוק שענף הביצוע יישר קו עם המשק, והתשלום יהיה שוטף פלוס 30. 

בן-שמעון הוסיף גם כי ישנם גורמים נוספים לבעיות בענף, והם אי-סלחנותו של שוק ההון כלפי החברות הללו, ומשכך היד קלה על ההדק בבקשות לפשיטת-רגל נגדם; וכן האחריות הכספית למסירת דירות לאחר לוח הזמנים, גם כשהאשמה היא על היזם, מגולגלת על חברת הביצוע.