הכנסת הצביעה נגד הצעת חוק לשידורי וידאו מוועדות תכנון

האם כל ועדות התכנון בישראל יחויבו להקליט את הדיונים ולהעביר אותן בשידור וידאו באינטרנט? כנראה שלא

האם כל ועדות התכנון בישראל יחויבו להקליט את הדיונים ולהעביר אותן בשידור וידאו ישיר באינטרנט? כנראה שלא.

מליאת הכנסת דחתה היום (ד') הצעת חוק שהגיש ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), שהציע להרחיב את השקיפות בוועדות התכנון. על-פי הצעת החוק, בכל ישיבה של מוסד תכנון יירשם ויוקלט פרוטוקול, והישיבה תועבר בשידור ישיר באתר האינטרנט של מוסד התכנון או של המשרד הרלוונטי. כל זאת, למעט ישיבה של מוסד תכנון למתקניים ביטחוניים.

נציין כי נכון להיום ועדות הכנסת, למשל, משודרות בצורה זו באתר הכנסת וניתנות לצפייה על-ידי הציבור הרחב. במקביל, ועדות התכנון המקומיות מחויבות להקלטת הפרוטוקול ולעתים אף לצילום שנגיש מאוחר יותר לכל מי שחפץ לעיין בחומרים.

בעוד זו המציאות ברוב הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה וגם אלה שנמצאות מעליה כמו ועדות משנה שונות - ועדות מיוחדות כמו הוותמ"ל (הועדה לתוכנית מועדפות לדיור) וגם המועצה הארצית לתכנון ובנייה - אינן מחויבות לאותה השקיפות.

חשוב להגיד שהצעת החוק האמורה עלתה לועדת שרים לחקיקה, שם היא נדחתה, וכעת נעשה ניסיון נוסף לאשרה במסגרת קריאה טרומית במליאת הכנסת. אולם, גם במקרה הזה נדחתה ההצעה, כאשר 51 חברי כנסת התנגדו לה, לעומת 31 בלבד שתמכו.

"פעם אחר פעם הממשלה הזו נותנת את ידה לשחיתות ציבורית ולסיאוב הפוגעים באיכות החיים של כולנו. כמו במקרה קק"ל, חוק הקלון ומקרים אחרים, לא הייתה שום סיבה עניינית שקשורה לאינטרס הציבורי להפיל את הצעת החוק. הכול אינטרסים פוליטיים צרים שבינם ובין דאגה לציבור אין ולא כלום", אמר ח"כ לוי לאחר ההצבעה.

עוד לדבריו, "אין שום סיבה שבשנת 2016 יתנהלו דיונים בעלי השלכות ציבוריות שאינם ביטחוניים, מאחורי חומה, באפלה. אין לי ספק כי לאור שורת הרשעות הבכירים בעבירות הקשורות בתכנון ובנייה בשנים האחרונות, יש בהצעה הזו משום הרתעה, והיא יכולה לעזור להגביר את תחושת האמון של הציבור".