חשש שרפורמת מוניות השירות תפלה נוסעים חלשים כלכלית

בדיון שנערך היום הובהר כי יתוכננו רק קווים רווחיים ■ סגנית ראש עיריית ת"א, מיטל להבי: "מי שצריך לדאוג לו זה דווקא הציבור החלש. אני כבר אומרת לכם שיש כדאיות כלכלית ברמת-אביב, ואין בכפר שלם וביפו"

מיטל להבי / צילום: שלומי יוסף
מיטל להבי / צילום: שלומי יוסף

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ד') בהצעת החוק לביצוע רפורמה במוניות השירות, לאחר שהרפורמה פוצלה מחוק ההסדרים. ההצעה צריכה לעבור בכנסת עד סוף השנה, משום שלאחר מכן פגה הוראת השעה שמתוקפה פועלות היום המוניות. דרור גנון, מנהל אגף בכיר לתכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, הבהיר בדיון כי יתוכננו קווים כלכליים בלבד.

כמעט כל חברי הוועדה תמכו בהכנסת הרב-קו למוניות השירות, אך שר התחבורה ישראל כ"ץ התנה את תמיכתו ב"היתכנות פיננסית", והבהיר שמשרד האוצר הוא שיחליט. בהתחשב בכך שבאוצר מתנגדים לסבסוד מוניות השירות, אם יוכנס אליהן הרב-קו זה יהיה כאמצעי תשלום רגיל.

כצפוי, העלה כ"ץ את נושא המרת רישיונות מוניות שירות למוניות ספיישל. "הרעיון שהתגבש תוך כדי הדיונים הוא, שמי שלא ירצה להמשיך לעסוק בענף צריך להמיר לו את היציאה בדרך כזו או אחרת, ומי שירצה יוכל להישאר לתקופת הביניים שתקבע הוועדה ולאחר מכן להתמודד במכרז". משרד התחבורה הנפיק עד היום 2,280 רישיונות למוניות שירות, אך רק 800 מתוכם פעילים.

מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל-אביב, סגנית ראש העירייה מיטל להבי, אמרה בדיון כי המרת הרישיונות "תחסל את הענף". לדעתה, הבחירה בין עבודה בטוחה במונית ספיישל, לרישיון שמותנה בזכייה במכרז ב-2019, תבטיח נהירה החוצה מהתחום.

להבי הוסיפה כי חסר לה בחוק הדגש על שירות 24/7, שהוא "הסיבה להפעלת מוניות שירות. את ה-24/7 צריך להכניס כתנאי עוד לפני ענייני כספים, איתנות פיננסית וכל זה". הסתייגות נוספת שהביעה להבי היא מהאפלייה הטמונה בחוק נגד אוכלוסיות מוחלשות, שבהיעדר סבסוד ברב-קו ימשיכו להעדיף את האוטובוסים ולא ייהנו מהשירות.

"אי אפשר לעשות קווים רק מההיבט הכלכלי", אמרה. "התפקיד שלנו הוא לדאוג לציבור, והציבור שצריך לדאוג לו זה דווקא הציבור המוחלש. אני כבר אומרת לכם שיש כדאיות כלכלית ברמת-אביב, ואין בכפר שלם או ביפו. למה? כי אנשים יותר "תפרנים". אני יודעת מה אני אומרת, ואני יודעת למה לא מפעילים לי קווי שירות בדרום העיר".

ביקורת נוספת של להבי הייתה על תכנון הקווים. "לא ברור איך התכנון נעשה, לפי איזה קריטריונים. שימו לב שהמפקח על התעבורה, שהוא מאוד אהוב עלי, הוא המחליט, הקובע, הנותן ואצלו גם מערערים. אני לא נתקלתי בשום מקום שבו הרשות שנותנת את הרישיונות היא גם הרשות שאצלה מערערים. שימו לב להיקף סמכויות שניתן לגורם אחד, והרשות המקומית פה היא לא פונקציה".

בסקירה שנתן גנון לרפורמה המתגבשת הוא אמר שבמסגרת הרפורמה יחויבו מוניות השירות ללוחות זמנים שיפורטו בלוחות המידע של כלל התחבורה הציבורית; תתאפשר הוספת קווים במהלך הדרך לפי הצורך; הרישיונות יכללו כמה מוניות וקווים במקום רישיון לקו אחד ומונית אחת כיום; ויינתן דגש למוקדי ביקוש כמו בתי חולים, אזורי תעסוקה ואוניברסיטאות. גנון אמר עוד כי בהינתן אישורי תקינה ורמת שירות, אין מניעה להגדיל את מספר המושבים במוניות, כפי שהמליצה עבודה של המכללה החברתית כלכלית שנערכה בשיתוף פעולה עם להבי.