יצחקי: לא מודאג מהביטולים בתוכנית מחיר למשתכן

(עדכון) - יו"ר מטה הדיור באוצר, בוועידת ישראל לעסקים: "תמ"א 38 היא תוכנית לתל אביב ולא באמת תוכנית מתאר ארצית" ■ לכל הידיעות מוועידת ישראל

אביגדור יצחקי / צילום:אוריה תדמור
אביגדור יצחקי / צילום:אוריה תדמור

"מחיר למשתכן זו לא העבודה המרכזית שלי. אני מאפשר ייצור דירות במדינת ישראל וחשוב שייבנו כאן עוד הרבה דירות. אני בוחן איך מביאים למצב של 55 עד 60 אלף התחלות בנייה לפחות. צריך בשביל זה קרקע, ותשתיות מוכנות, שהקרקע תהיה מתוכננת", כך אמר יו"ר מטה הדיור באוצר, אביגדור יצחקי, בשיחה אחד על אחד עם עורך "גלובס נדל"ן" בועידת ישראל לעסקים המתקיימת היום בתל אביב-יפו.

"יש לנו תוכנית אסטרטגית, עד 2040, ואנחנו צריכים 1.5 מיליון דירות. ואנחנו מדברים על תכנון של 2.5 מיליון דירות. צריך גם ערים חדשות. שמעתי את ההתנגדות של מהנדס עיריית תל אביב להקמת ערים חדשות אבל אני לא חושב שהוא יקדם בברכה שכונה חדשה של חרדים בעיר".

"עוד נקודה חשובה היא עובדים. היום בהחלטת ממשלה נאשר עוד עובדים פלסטינים. הגדלנו תקציב למחסומים ולמעברים כי עד היום איך שעברו שם היה זוועה. אנחנו מנהלים מו"מ רציף עם הממשלה הסינית. לא הצלחנו עד עכשיו. יש בעיה פוליטית אבל בעקבות זאת שהחלטנו להביא חברות זרות, אולי זה ישתחרר עכשיו. אם אני אצליח במשימה הזו, שהיא לא פשוטה, 75% מבעיית הדיור תיפתר".

יצחקי התייחס גם לתוכנית הדגל של משרד האוצר, מחיר למשתכן, ואמר: "אף אחר לא התכוון שמחיר למשתכן היא זו שתוריד את מחירי הדירות. צריך את כל השיווקים ואת הגדלת ההיצע והגברת התחלות הבנייה, הכל ביחד. מחיר למשתכן מיועדת לחסרי דירה. הכוונה היתה להוריד להם את המחירים. אמרנו גם שבמקום בו מוכרים דירה בפחות 200 אלף הזוג הצעיר לא ייכנס למשרד המכירות שמוכר במחיר שוק וזה אכן מה שקורה. יש אמון גדול בתוכנית. אנחנו השנה נסכם לפחות 27 אלף עסקאות, ולמעלה מ-60 אלף שיווקים. הגרלות יגיעו עם היתרי הבנייה".

לגבי המחירים הגבוהים של חלק מהדירות במחיר למשתכן כמו ברעננה או בהרצליה אמר יצחקי: "במקומות כאלו הסובסידיה אפילו גדולה יותר. אי אפשר להוציא רק בפריפריה. אבל אנחנו עוברים גם למהלך שמשלב דירות מחיר למשתכן יחד עם דירות בשוק החופשי. ונעמיק גם ההנחה בפריפריה. הילדים שלי זכו באופקים וביטלו. אני לא מודאג מהביטולים. יש אמירה ברורה של הצעירים שמאמינים במחיר למשתכן. יש סביב 70 אלף נרשמים לתוכנית. חלק מבטלים, זו לא תופעה של אנשים שאומרים שהם זונחים את המחיר למשתכן. אנחנו לא כופים על אף אחד. הביטולים זה לא אי אמון בתוכנית אלא מצב ספציפי של סוגות צעירים שבנקודה הזו של הזמן ואלי המיקום לא מתאים להם.

"עבדנו גם מול בנק ישראל שאנשים יוכלו לקנות דירה עם הון עצמי של 100 אלף שקל. גם הבן של מנכ"ל נמל אשדוד זכה במחיר למשתכן. אנחנו לא חפים מטעויות, עשינו טעות שלא הכרחנו את הקבלנים לתת רק ערבות חוק מכר. אז הבנו שעשינו טעות ועשינו ערבות מדינה".

יצחקי התייחס לסקר שנעשה במטה דיור אודות מחיר למשתכן ואמר: "85% מהזכאים אמרו שיגורו בדירות ו-15% אמרו שיהיה להשקעה על פי הסקר שעשינו. אנחנו מאפשרים בכל עיר עדיפות לבני מקום. הממוצע הוא 30% בני מקום שזוכים. עכשיו אפילו הגדלנו ל-50% באזורי עדיפות ו-32% בפריפריה. אנשים נשארים לגור ליד המשפחות שלהם".

"אין לי ויכוח עם אף ראש עיר"

יצחקי הוא גם יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ובתפקידו זה אישר לאחרונה את התיקון החדש לתמ"א 38 וזכה לביקורת קשה מצב ראשי העיריות בכל הקשור להיטלי השבחה. "אין לי ויכוח עם אף ראש עיר. הם צריכים לקבל כמה שיותר סמכויות וזה יהיה יותר טוב. אני חושב שתמ"א 38 היא תוכנית לתל אביב רבתי היא לא באמת תוכנית מתאר ארצית. איפה אפשר לראות את זה בפריפריה? גם בתמ"א 38, אם כל עיר תעשה מדיניות תכנון לתמא ותוכנית מתאר זה יהיה הקובע ולא מה שנקבע במועצה הארצית. נושא היטלי ההשבחה זה נכון והם צודקים אבל זה בסמכותה של הכנסת. הבג"ץ הוא מיותר. מחר בבוקר אנחנו יושבים עם משרד הפנים לנסות לעשות מנגנון של היטלי השבחה בתמ"א 38".

לסיום נשאל יצחקי האם הוא עומד מאחורי ההתחייבות שהעניק לפני כשנה שאם המחירים לא ירדו הוא יתפטר בסוף 2017: "יש יותר משנה ואני חושב שדברים יקרו בשנה הזו. אבל זו בכל מקרה הייתה הכוונה שלי לסיים עד אז. בכל מקרה אני מאוד אופטימי ולדעתי בסופו של יום נראה תוצאות".