ניצחון לרונאל פישר: אלון חסן ישלם לו שכר-טרחה בסך 42 אלף ש'

לאחר שהפליל את פישר בפרשה שהסעירה את המדינה, ביטל חסן 9 צ'קים שנתן למשרדו בגין שירותים משפטיים שונים ■ ביהמ"ש דחה את טענת חסן לפיה הצ'קים הועברו מראש עבור טיפול משפטי עתידי שלא ניתן

רונאל פישר אלון חסן / צילום: יוסי זמיר אלון רון
רונאל פישר אלון חסן / צילום: יוסי זמיר אלון רון

אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד ומי שהביא להפללתו של עו"ד רונאל פישר במסגרת "פרשת פישר", ישלם לפישר שכר-טרחה בסך כ-42 אלף שקל, זאת עבור שירותים משפטיים שהעניק פישר לחברת עידן הובלות שבבעלותו - כך קבע בית משפט השלום בתל-אביב, שקיבל את תביעת משרד עורכי הדין רונאל פישר לביצוע 9 צ'קים בסך כולל של 41,270 שקל (קרן), אותן ביטל חסן טרם פריעתם.

חסן היה האחראי לחשיפת "פרשת פישר" שהתפוצצה ביולי 2014. פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועורך דין מוכר ומקושר, שייצג בין היתר את חסן, נעצר בחשד לשוחד ומירמה. פישר נחשד כי הציע לחסן לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה.

מעצרו של פישר התאפשר לאחר שחסן גויס על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ועשה לפישר תרגיל, כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא חוקיים לכאורה. הסרטון שבו נראה חסן מעביר את מזוודת הכסף לפישר, שכמו נלקח הישר מהוליווד, פתח את מהדורות החדשות. בהמשך פרסם חסן סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, שבו הבטיח כי "אקבור את מי שחפר לי את הקבר".

המעצר של פישר התגלגל לכתב אישום בגין שלל מעשים ועבירות, שפרשיית חסן הייתה רק אחת מהן. פישר מואשם כי קשר קשר עם קצין המשטרה, ערן מלכה, במסגרתו העביר האחרון לעורך הדין המוכר, שלא כדין, באמצעות ערוץ תקשורת סודי שקיימו ביניהם, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר.

מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, בו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר. מלכה כבר הודה והורשע, ודינו נגזר, אך פישר מכחיש את החשדות נגדו, ומשפטו מנוהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים.

ייצוג שלא בוצע בפועל

ברקע ההליך הפלילי, הגיש פישר נגד חסן תביעה לתשלום שכר-טרחה שלא שולם לו בעבור שירותים משפטיים שהעניק לחסן. התביעה הוגשה על בסיס הסכם שכר-טרחה שנחתם ביוני 2013 בין פישר לחסן, בכובעו של האחרון כמנהלה של חברת עידן הובלות. במסגרת ההסכם נקבע כי פישר ייצג את חסן והחברות מטעמו במסגרת עניינים שוטפים, וביניהם מול המשטרה, מול חברת נמל אשדוד וכן בתביעת לשון הרע נגד חברת ערוץ 2. בהסכם נקבעה מכסה של 50 שעות עבודה.

בכתב ההגנה טען חסן כי חישוב שכר-הטרחה נעשה לפי שעת עבודה בפועל, אך לא הוצגה טבלה מסודרת של שעות עבודה בפועל, ולא נוצלה מכסת 50 השעות שנקבעה בהסכם שכר-הטרחה. עוד נטען כי תביעת לשון הרע לא הוגשה, ולא בוצעו הכנות עבור הגשתה, ועל כן לא ניתנה תמורה עבורה.

חסן הוסיף וטען כי בהתאם להסכם שכר-הטרחה, חברת עידן הובלות מסרה מראש צ'קים לפישר, ובכללם הצ'קים נשוא התביעה. אולם, לדבריו, מדובר בצ'קים עבור שירות ייצוג משפטי עתידי שלא סופק. בפועל, הצ'קים שנמסרו לפי הסכם שכר-הטרחה החלו להיפרע כסדרם, אולם ביוני 2014, לאחר חשיפת "פרשת פישר" וסיום הייצוג המשפטי שהעניק משרד פישר לחזן, ביטל האחרון את הצ'קים שטרם נפרעו.

לטענת חסן, הצ'קים בוטלו מאחר שהטיפול המשפטי הופסק, לנוכח אי-מתן תמורה, בשל ייצוג משפטי שלא בוצע בפועל.

גרסת חסן קרסה

במסגרת הדיון בתביעה הוגשו לבית המשפט הודעות שמסר חסן במח"ש ("מח"ש"), במסגרתן הודה כי נותר לו חוב כלפי משרדו של פישר בגין צ'קים שמסר של בסך כ-45 אלף שקל. אולם, חסן טען בפני החוקר, באופן סתמי, כי פישר לא זכאי לפירעון הצ'קים, לנוכח מעשה הנוכלות שביצע כלפיו.

בהמשך לכך, במסגרת חקירתו בבית המשפט נשאל חסן באופן מדגמי על הנושאים בהם זכה לטיפול משפטי מעורכי דין ממשרד רונאל פישר, ובהם הפסקת כהונת יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, רו"ח גדעון סיטרמן, מינוי רו"ח אורי הולצמן לרשות החברות הממשלתיות ועוד. חסן אישר בעדותו כי קיבל טיפול משפטי ממשרד פישר בעניינים אלה.

הרשם הבכיר, אמיר צ'כנוביץ, דחה אחת לאחת את טענותיו של חסן ל"כישלון תמורה (היעדר תמורה)" עבור הצ'קים שמסר למשרד רונאל פישר. בית המשפט קבע כי "קרסה ונסתרה גרסת עידן הובלות (שבבעלות חסן - א' ל"ו), לפיה טענה כי הצ'קים ניתנו מראש עבור טיפול עתידי שטרם ניתן לה. הוכח לבית המשפט כי הצ'קים הוצאו לאחר שהועברו חשבוניות עסקה עבור טיפול משפטי שבוצע לפני הוצאת החשבוניות, הכולל פירוט שעות עבודה בפועל בהתאם להוראות הסכם שכר-הטרחה - אלה נבדקו ואושרו על-ידי מנהל הכספים של עידן הובלות, אבי חסן, ועל-ידי מנהל החברה, אלון חסן - ובהתאם נמשכו הצ'קים התביעה ונמסרו למשרד עורכי הדין רונאל פישר".