ועדת הכלכלה: ה"מאסט סייל" בספורט הוצא מחוק ההסדרים

(עדכון) - חילוקי הדעות בתוך האוצר באו לידי ביטוי גם בדיון הזה, כשנציג אגף התקציבים התנגד להצעה של מנכ"ל האוצר לפצל את החוק ■ ח"כ כבל: "זאת לא התקפלות. בי נשבעתי, במהלך ינואר אני לא אוותר ואעביר את החוק"

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

חוק חובת המכירה בשידורי הספורט, מהרפורמות התקשורתיות המשמעותיות שנכללו בחוק ההסדרים, פוצל היום (ב') אחר-הצהריים מהחוק.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הודיע עם תחילת הדיון כי במצב שנוצר הוא מרגיש שלא ניתן להמשיך ולטפל בחוק, על רקע הלחצים הכבדים שמופעלים על חברי הכנסת, והתחושה ששני הצדדים - בעלי ערוצי הספורט מצד אחד ופרטנר מצד שני - עושים שימוש בוועדה ובחקיקה שהיא צפויה להעביר. 

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, תמך בעמדתו של כבל ואמר כי "במצב שנוצר כבר אי-אפשר לדעת מה הדבר הנכון ואת האינטרס של מי אתה משרת. הפעילו לחצים מפה ועד הודעה חדשה". 

תמיכתו של באב"ד במהלך הבליטה את המחלוקת שקיימת בתוך משרד האוצר ונחשפה כבר בדיונים קודמים, כשבאגף התקציבים שמוביל את חקיקת חוק ההסדרים התנגדו לדחייה וביקשו להשאיר את החוק בתוך המסגרת של חוק ההסדרים. 

רפרנט התקשורת באגף התקציבים, אסף וסרצוג, אמר: "זאת החקיקה הכי צרכנית שהייתה בחוק ההסדרים, שלא יהיה ספק: זה מוריד מחירים ומכניס שחקנים חדשים. הלחצים וניגודי האינטרסים בין הצדדים לא ייעלמו מחר בבוקר אלא רק ילכו ויתחזקו, ודווקא בלוח הזמנים הקצר (של חוק ההסדרים) אפשר לאשר את זה". 

חברי הכנסת תהו על המחלקות הפנימית, וח"כ דודי אמסלם (ליכוד) קרא: "אתה נגד עמדת המנכ"ל? מה זה, לכל פקיד יש דעה משלו?". באב"ד השיב: "אנחנו תומכים בזה שהעמדות המקצועיות (של אגף התקציבים) ייאמרו, גם אם זה נוגד את עמדתי. אני נושא באחריות ומקבל את ההחלטה, ועמדת האוצר בשלב הזה תומכת בעמדת היו"ר כבל". 

כבל חזר ודיבר במילים חריפות שרק הבליטו את הפער בין עמדתו הפומבית לבין מה שנעשה בפועל. "אני התאבדתי עבור החקיקה הזו... (אבל) הרפורמה הזו ממש-ממש לא מבושלת. אף אחד לא נלחם מול ערוצי הטלוויזיה, הכבלים והלוויין וערוצי הספורט כמוני. בי נשבעתי, במהלך ינואר אני לא אוותר. זאת לא התקפלות, החוק שיובא יהיה החוק המקורי. אתם (הצדדים השונים למשא-ומתן, י' כ') ביזיתם בהתנהגות שלכם גם את הכנסת והשתמשתם לרעה בהשפעה על חברי הכנסת". 

לאחר מכן אישרו חברי הכנסת בהצבעה כי החוק כולו יוחרג כאמור מחוק ההסדרים, והישיבה ננעלה.

"מישהו כאן מנצל את הוועדה" 

חוק חובת המכירה בספורט נועד להקטין כוחן של yes והוט ולאפשר לפלטפורמות רב-ערוציות נוספות להיכנס לתחום, תוך שהן מציעות ללקוחות חבילות ספורט אטרקטיביות.

בינתיים, על רקע דיוני הוועדה, אתמול (א') הודיעה סלקום באופן רשמי כי היא הגיעה להסכם עם צ'רלטון, וכך גם היא תוכל להציע ללקוחותיה את ערוצי "ספורט 1" ו"ספורט 2". לאור זאת, במצב הנוכחי, כל שלוש הפלטפורמות הקיימות יכולות להציע ללקוחות את כל תכני הספורט המרכזיים, והבעיה מתמקדת בפלטפורמות שעוד ייכנסו בעתיד, ובראשן פרטנר, שמתכוונת להתחיל לפעול במהלך 2017. 

במהלך הדיון המוקדם יותר בוועדה, שהתקיים בצהריים, האשים מנכ"ל ONE, אודי מילנר, את פרטנר בכך שהיא מנסה לקבל בחסות החקיקה המסתמנת הסכם טוב יותר מזה שהושג עם סלקום. ח"כ כבל הגיב על כך ואמר: "אני לא אוהב את ההתנהלות של פרטנר. אני אומר לפרוטוקול שמישהו כאן מנצל את הוועדה".