אושר: פטור מהיטל השבחה על מערכות סולאריות לצריכה עצמית

מתקנים סולאריים שפועלים בשיטה התעריפית, כלומר מוכרים חשמל לרשת החשמל, יזכו לפטור כל עוד המתקנים לא גדולים מ-200 מ"ר ■ הפטור אושר במסגרת חוק ההסדרים

ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (ב') פטור מהיטל השבחה לבעלי עסקים על מערכות סולאריות במנגנון מונה נטו, כלומר לצריכה עצמית. מתקנים סולאריים שפועלים בשיטה התעריפית, כלומר מוכרים חשמל לרשת החשמל, יזכו לפטור כל עוד המתקנים לא גדולים מ-200 מ"ר. הפטור אושר במסגרת חוק ההסדרים.

היטל ההשבחה נגבה כיום מתוקף תמ"א 10/ד/10 להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים. עקב התנגדות מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים, שביקשו להמשיך את גביית היטל ההשבחה, סוכם כי ההסדר יהיה בתוקף לשנתיים הקרובות בלבד. את המהלך קידמו ח"כ שרן השכל (ליכוד), איגוד החברות לאנרגיה ירוקה וארגון גרינפיס ישראל. 

"אי-אפשר לעצור את האנרגיה הסולארית", אמר איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה. "כל החסמים המלאכותיים שקיימים כיום, כולל היטל ההשבחה, סופם שייעלמו מחיינו ויפנו דרך לשינויים הטכנולוגיים במשק החשמל".

מטעם גרינפיס נכח בדיון מנהל הקמפיינים של הארגון, ד"ר יונתן אייקנבאום, שאמר: "לצערנו חלק מהרשויות ביקשו לגזור קופון על בעלי העסקים ופגעו בכדאיות של המערכות הסולאריות. ניתן להפיק עשרות אחוזים מצריכת החשמל של ישראל מגגות, והפוטנציאל הגבוה ביותר הוא בקרב בעלי גגות בינוניים וגדולים של שטחי תעשייה, מסחר וחקלאות. גביית היטל ההשבחה מנוגדת מכל וכל להתחייבות הממשלתית לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ולהתייעלות אנרגטית".

בגרינפיס מדגישים כי הפטור מהיטל השבחה למערכות סולאריות מקובל בעולם. בארה"ב הונהג הפטור במדינות רבות, בהן פלורידה, וושינגטון, קונטיקט, מסצ'וסטס, מיסיסיפי, מינסוטה ואוהיו. 

ח"כ שרן השכל מסרה בתגובה: "מדובר בצעד משמעותי לקידום השימוש באנרגיה ירוקה. ביטול היטל ההשבחה על גגות סולאריים יעודד עסקים לעבור לייצור חשמל סולארי בהתאם למדיניות הישראלית לקידום אנרגיה חלופית. החלטת ועדת הפנים לקבל את הצעתי מצמצמת את הרגולציה ומסירה למעשה את החסם האחרון בפני עסקים המעוניינים לעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות. אני מבקשת להודות לאיתן פרנס וארנון פנץ, מנהלי איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, ולחברי הכנסת דוד ביטן, יו"ר הקואליציה, ודוד אמסלם, יו"ר הוועדה, שתמכו בתיקון החוק".