הצלחה חלקית למכרזי מחיר למשתכן בבאר-שבע ובחריש

בבאר-שבע נרכשו רק 4 מגרשים מתוך שישה שיצאו למכרז, ובחריש רק מגרש אחד מתוך שניים נמכר בהצלחה ■ מדובר ב-413 יחידות דיור מוזלות שייבנו בבאר-שבע וב-186 דירות מוזלות בחריש

כנס קבלנים למחיר למשתכן / צילום: דוברות עיריית קרית מוצקין
כנס קבלנים למחיר למשתכן / צילום: דוברות עיריית קרית מוצקין

אתמול (ב') נסגרו עוד שני מכרזים במסגרת מחיר למשתכן, אחד בחריש והשני בבאר-שבע. בשני המיקומים רק חלק מהמגרשים שיצאו למכרז נרכשו על-ידי הקבלנים או היזמים.

בבאר-שבע, במבואה המערבית, הוכרזו זוכים ב-4 מתחמים מתוך שישה שפורסמו. מדובר ב-413 יחידות דיור מוזלות שייבנו במקום על-ידי הקבלנים שזכו. במקביל, שני מגרשים לבניית 183 יחידות דיור מוזלות יחזרו ככל הנראה לשיווק חוזר בהמשך בשל העובדה שאף הצעה לא הוגשה לגביהם. נזכיר כי זו הפעם השנייה שהמכרז בבאר-שבע מתפרסם, לאחר מספר דחיות, ובפעם הראשונה רק מגרש אחד נרכש על-ידי קבלנים. עוד נציין כי על-פי המכרז, 20% מיחידות הדיור שניתן לבנות במסגרת התב"ע יוכלו להימכר על-ידי הזוכים בשוק החופשי, ומדובר ב-103 יחידות דיור בסך-הכול.

החברות שזכו בארבעת המתחמים בבאר-שבע הן ארזים (שני מגרשים לבניית 227 יחידות דיור מוזלות סך-הכול ועוד 57 דירות בשוק החופשי), אבני-דרך בית שמש פרויקטים שזכתה במתחם אחד לבניית 112 יחידות דיור מוזלות לצד 28 דירות לשיווק בשוק החופשי וחברת י. אליה ובניו יזמות וקבלני בניין שזכתה במגרש אחד עליו ניתן לבנות 74 יחידות דיור מוזלות לזכאים ועוד 18 דירות אותן תוכל לשווק ולמכור בשוק החופשי.

על-פי נתוני הזכייה של הקבלנים במכרז, מחיר דירת 94 מ"ר יעמוד על כ-802.7 אלף שקל, מחיר דירת 119 מ"ר יעמוד על כ-1.017 מיליון שקל ומחיר דירת 129 מ"ר יעמוד על כ-1.103 מיליון שקל. מחירים אלה כוללים את מרכיב המע"מ, שטחי החניה מחסן ומרפסת. על-פי נתוני משרד האוצר, המחירים בהם נסגרו המכרזים משקפים הנחה של כ-8% ממחיר השוק.

כאמור, מכרז נוסף נסגר גם בחריש. גם במקרה הזה קבלנים ויזמים לא רכשו את כל המגרשים. במכרז האמור, בשכונת אור המזרח, פורסמו שני מגרשים, הראשון לבניית 186 יחידות דיר מוזלות והשני לבניית 143 יחידות דיור מוזלות. על-פי התוצאות, רק המגרש הראשון נמכר לקבלן בשם ליאם נחמיאס. גם במכרז זה, בדומה לבאר-שבע, יוכל הזוכה למכור חלק מיחידות הדיור בשוק החופשי, ובמקרה הזה מדובר ב-37 יחידות דיור מעבר ל-186 הדירות המוזלות.

על-פי תוצאות המכרז, דירת 88 מ"ר צפויה להימכר לזכאים בעבור כ-607.4 אלף שקל, דירת 108 מ"ר צפויה להימכר בכ-753.9 אלף שקל ודירת 118 מ"ר בכ-872.1 אלף שקל. מחיר זה כולל את המע"מ, ושטחי החניה המרפסת והמחסן. מחיר זה כולל גם הפחתה של המענק לו זכאים הרוכשים בגובה 40 אלף שקל. על-פי נתוני האוצר, ההצעה הזוכה משקפת הנחה של כ-21% ממחיר השוק.

על-פי מעקב "גלובס" אחר מספר יחידות הדיור שנמכרו בהצלחה לקבלנים ויזמים במסגרת התוכנית הממשלתית מדובר ב-20,008 יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן וב-21,657 יחידות דיור מוזלות יחד עם מכרזי מחיר מטרה. נציין כי מספר יחידות הדיור כולל רק את יחידות הדיור על-פי התב"ע בכל מכרז, ללא יחידות הדיור שנוספו בחלק מהפרויקטים במסגרת הקלת שבס.