מנהלי העיזבון של עו"ד יוסיפוף מחכים לסיסמה מגוגל העולמית

אחרי שגוגל ישראל טענה כי אין דרך להיענות לבקשת מנהלי העיזבון של עו"ד יורם יוסיפוף המנוח לחשוף את סיסמתו, הורה ביהמ"ש לגוגל הבינלאומית להבהיר את הסוגיה

"מופע ההיתממות" של גוגל ישראל - או שמירה קיצונית של חברה בינלאומית על הפרטיות של הגולשים? במסגרת הקרב על חשיפת סיסמת חשבון הגוגל של עו"ד יורם יוסיפוף המנוח, בניסיון לאתר את נכסיו והיקף חובותיו, הודיעה חברת גוגל ישראל לבית המשפט כי אינה יכולה לשחזר את סיסמתו.

הגיוני? - את התשובה לכך תספק חברת גוגל הבינלאומית (Google Inc), לאחר שבית המשפט הורה לה להבהיר בתוך שבועיים כיצד ניתן לשחזר סיסמאות של משתמשים לאחר פטירתם.

התעלומה סביב שווי עיזבונו של יורם יוסיפוף, שנפטר ב-14 באוקטובר, תספק, כך נראה, תקדים משפטי, במענה לשאלה מה הם התנאים שבהם תחויב גוגל לחשוף סיסמה של בעל חשבון שהלך לעולמו.

בדיון שהתקיים שלשום (א') בנושא טענה באת-כוחה של גוגל ישראל, עו"ד רותה לובן ממשרד יגאל ארנון, כי מדובר בשאלה שמעולם לא נדונה. "אני לא יודעת אם יש בתנאים של ההתקשרות ביניהם (בין משתמש לחברת גוגל, א' ל"ו) התייחסות לנושא של מינוי בעל תפקיד או מקרה של מוות של בעל חשבון", אמרה עו"ד לובן, והוסיפה: "למיטב ידיעתי, זה המקרה הראשון בישראל מהסוג הזה".

השופטת איריס לושי-עבודי קבעה כי חברת גוגל הבינלאומית, שמקום מושבה בקליפורניה ארה"ב, תצטרף כצד להליך המתנהל בישראל, לאחר שחברת גוגל ישראל וגוגל העולמית טענו כי אין באפשרותן לשחזר את סיסמת הגוגל של עו"ד יוסיפוף, וכי הסיסמה המקורית אינה בידיהן. 

השופטת כתבה בנוסף כי Google Inc הסכימה למסור תצהיר של איש טכני מטעמה, אשר יבהיר את נושא הסיסמאות של המשתמשים ואת האפשרות לאחזר אותן או להחליף אותן, וכן יתייחס לשאלות נוספות שהיו במסגרת הדיון - מה הם התנאים למסירת המידע או הסיסמה של המשתמש במקרה של פטירתו או במקרה של מינוי בעל תפקיד, וזאת בתוך 14 יום".

הדיון התקיים שלשום במסגרת בקשות דחופות שהגישו מנהלי עיזבונו של יוסיפוף, עורכי הדין עופר שפירא ורז מנגל, נגד חברת גוגל ישראל, מנכ"לה, מאיר ברנד, וחברת גוגל הבינלאומית. בקשה אחת היא להכריז על ביזיון בית המשפט מצד גוגל, לאחר שלטענתם גוגל ישראל הפרה את צו בית המשפט המחייב את גוגל להעביר לידיהם את סיסמת חשבון הגוגל של יוסיפוף; והשנייה - בקשה להרחיב את הצו גם על חברת גוגל העולמית, שם התנהל חשבונו של יוסיפוף.

חובות לשוק האפור

במסגרת הבקשה לביזיון בית המשפט, ביקשו מנהלי העיזבון לחייב את גוגל ישראל ואת מנכ"ל החברה מאיר ברנד לשלם קנס בסך 100 אלף שקל על כל יום עיכוב בהעברת סיסמתו של עו"ד יוסיפוף לידיהם.

הדיון היווה המשך ישיר לניסיון של מנהלי העיזבון לפצח את "תעלומת יורם יוסיפוף", שפרצה עם פטירתו של עורך הדין המוכר בסוף אוקטובר השנה. יוסיפוף, שנחשב בחייו לאחד מעורכי הדין העשירים בארץ, וששמו נקשר בעסקאות של מיליוני אירו שעשה עבור לקוחותיו ועבור עצמו, הלך לעולמו במפתיע מאירוע לבבי, בעיצומו של הליך פלילי שנוהל נגדו בטענה להעלמות מס לכאורה מעסקאות של מיליונים.

בעקבות זאת נפתחה תיבת פנדורה ממנה פרצו טענות לחובות של עורך הדין המנוח לשוק האפור, ריביות של 3% בחודש על הלוואות שנטל, הליך בוררות שקיים מול גורמים מהעולם התחתון אצל הרב ישעיהו פינטו וחוב-עתק למס הכנסה בהיקף של כ-500 מיליון שקל.

בית המשפט מינה את עורכי הדין מנגל ושפירא למנהלי העיזבון, ובימים אלה הם עוסקים באיתור נכסיו הנוספים של יוסיפוף ברחבי העולם. זאת, לאחר שכבר הגישו דוח סודי ראשון לבית המשפט בנוגע לחלק מן הנכסים והחובות שאותרו.

במסגרת הליך איתור הנכסים הגישו מנהלי העיזבון לבית המשפט בקשה לחייב את גוגל להעביר לידם את הסיסמה של עו"ד יוסיפוף אצלה. בית המשפט המחוזי נעתר לבקשה והורה לגוגל ישראל להעביר למנהלי העיזבון את הסיסמה ולאפשר להם גישה לחשבונות הג'ימייל, גוגל דרייב והמסמכים שנשמרו ב"ענן".

אולם, לטענת מנהלי העיזבון, כאשר ביקשו מגוגל ישראל כי תועבר לידם הסיסמה, כפי שמורה צו בית המשפט, הם נענו כי אין באפשרות גוגל ישראל לקיים את הצו, וכי עליהם לפנות לחברת גוגל העולמית.

לבקשת בית המשפט, הגישה Google Inc תגובה מטעמה, שבה הבהירה כי סיסמאות של משתמשי גוגל שמורות במערכותיה באופן מוצפן, ואין אפשרות לאיש לשחזרן.

בדיון שהתקיים בבקשת הביזיון טענה שוב באת-הכוח של גוגל ישראל כי "אין אפשרות פיזית או משפטית למסור את הסיסמה המקורית". לדבריה, יש לעשות הבחנה בין הסיסמה לבין תוכנו של החשבון. "סיסמה אף אחד לא יכול לשחזר. זה מוגן. לגבי מכלול תוכנו של החשבון - ברגע שיש גישה לחשבון, כפי שיש למנהלי העיזבון, יש אפשרות להוריד את כל התוכן שנמצא בחשבונות הללו למערכות מחשוב אחרות". 

עו"ד לובן הוסיפה כי העברת המידע שנמצא בחשבונות גוגל נתונה לרגולציה פלילית בארה"ב, אך עליה לבדוק מהם התנאים לכך.

לאחר שמנהלי העיזבון ונציגיו, עו"ד מנגל ועו"ד דנה הלל ממשרד עופר שפירא, טענו כי אין להם גישה מלאה לחומרים המצויים בחשבון הגוגל של עורך הדין המנוח, התחייבה עו"ד לובן כי גוגל ישראל יסייעו בהעברת כל הפרטים והתוכן המצויים בחשבונו של יוסיפוף לידי מנהלי עיזבונו.

השופטת לושי-עבודי קבעה כי אין מקום לקבוע כי חברת גוגל ישראל ביזתה את צו בית המשפט, לאור טענותיה כי אין בידה לשחזר את הסיסמה. עם זאת, השופטת קבעה כי "מאחר שעו"ד לובן הביעה את הסכמתה לסייע למנהלי העיזבון ולבחון אפשרויות אחרות (העברת כל תוכן חשבון הגוגל לידי המנהלים, א' ל"ו) - הרי שיש מקום שמנהלי העיזבון ימצו בדיקה זו, אשר ייתכן שיהיה בה כדי לייתר את הבקשה כולה".