חגיגות חג המולד המקומיות: להרגיש בחו"ל בתוך גבולותינו

בשנים האחרונות תיירות הכריסמס בישראל צוברת תאוצה ■ אלה האירועים המרכזיים

שיפודי אירופה. קינוח פלח אננס צלוי על הגריל עם גלידת קוקוס ביתית / צילום: איל יצהר

יוסף עובד במלון רימונים בנצרת, ורגע לפני שאנחנו מתיישבים לטעום את ארוחת החג שרקחו כאן לכבוד חג המולד המתקרב ובא, אני מנסה לשאוב ממנו מידע על המסורת המקומית, והוא נענה ברצון ובחיוך מבויש.

ארוחת החג קשורה בראש ובראשונה למורשת החקלאית של האזור, הוא מספר, ולפי חומרי הגלם המקומיים נוצרת גם מסורת קולינרית מקומית. בארץ, המנה המרכזית היא עוף עם ירקות אדומים, כי אדום הוא אחד מצבעי החג. בהתאם לכך מקשטים את השולחן בחלבלוב, המכונה "פרח חג המולד" בשל פרחיו האדומים, והרבה יין אדום זורם בגביעים.

מלון רימונים מציע ארוחת חג המבוססת על המסורת הזו, והיא תוגש לאורחי המלון לליל החג בניחוח של חו"ל ובמחיר שפוי. ביום שאחרי, אם תגיעו ליישוב נוצרי, אל תתפלאו אם תהיו אפופי עשן - זהו יום "על האש" עם הרבה בשר טוב.

חגיגות הכריסמס בנצרת הן הגדולות בארץ. לכבוד החג העיר מתקשטת ומתגנדרת, שוק מסורתי צובע אותה בשלל גוונים, קול דנדון פעמונים מתנגן ברחובות ודמות סנטה קלאוס משמחת ילדים.

כיכר המעיין כבר מוכנה לחגיגות, עם עץ מלאכותי עצום, מקושט כמיטב המסורת, שהואר לפני כשבוע ויישאר כך עד אמצע חודש ינואר. בכל סוף שבוע יתקיימו סמוך אליו אירועים ומופעי רחוב במסגרת "ימי המולד", ברחבי העיר יתקיימו קונצרטים ופעילויות לילדים ולנוער, יהיו דוכן של סנטה קלאוס לצילומים ושוק כריסמס במהלך השבוע הקרוב. ביום החג תתקיים החל משעה 14:00 תהלוכה גדולה של ילדי העיר.

עוד יתקיים קונצרט מיוחד לכבוד חנוכה וחג המולד, ובמסגרתו תארח תזמורת הגליל את הפסנתרן אנדראש שיף. ההכנסות ייתרמו לעמותת פוליפוני העוסקת בחינוך מוזיקלי בקרב ערבים ויהודים (19.12, טל' 04-6016799).

בין בתי קפה, סמטאות ואכסניות מלאות אווירה, כדאי להציץ ל"מוזיאון אבו אשרף" שבמסעדת דיוואן אל סראיה, חלל צנוע עמוס בפריטים נוסטלגיים, שאסף עלי אבו אחמד, הבעלים. יש כאן עשרות אוספים שממלאים את הקירות ואת המדפים: מאזניים עתיקים, כלי נגינה, סמוברים, שעונים, עששיות, כלי עבודה וזה לא נגמר. סמוך אליו, בבית מרים, יש תצפית גגות יפהפייה וממצאים ארכיאולוגיים מעניינים, אבל דלגו על הסרט, הוא מיותר.

בשנים האחרונות גלשה תיירות הכריסמס וזלגה אל מחוץ לנצרת. כפרי הגליל למשל, מעיליא, עילבון ופסוטה, הכינו למטיילים חוויה חורפית, והם מציעים כריסמס מרקט, טקסי הארת עצי אשוח, מרוץ כריסמס מסורתי, מופעים של להקות, תהלוכות, סיורים מודרכים (ללא תשלום ובהרשמה מראש) וכמובן זיקוקים ומיסות בכנסיות. החגיגות (27-15 בדצמבר) יציעו קומבינציה של תרבות, טיולים ונופש, שאת כל הפרטים שלה אפשר למצוא בדף הפייסבוק של הרשות לפיתוח הגליל: www.facebook.com/gogalil.org/?fref=ts

לא הרחק משם, בחיפה, יחגגו כמדי שנה את "החג של החגים", והשנה השילוב בין חג המולד לחנוכה מושלם. החגיגות הוקדמו והחלו לפני שבוע, ויתקיימו גם בסוף השבוע הנוכחי. חיפה שחוותה טראומת שריפה קשה רק לפני שבועות אחדים, מנסה להתאושש מוראלית, ונדמה שהחגיגות האלה הגיעו בדיוק בזמן.

גם השנה לוח הפעילויות עשיר וכולל תערוכה מרכזית: "PLAY Haifa - עיר משחק" פרויקט אורבני ייחודי, סיור "בתים פתוחים" בוואדי, מופעי מוזיקה של הרכבים מעורבים, מסיבות רחוב, וכמובן שביתו של סנטה קלאוס ברחוב חדד 6 יהיה פתוח, וסנטה ישב תחת עץ האשוח ויחלק מתנות לילדים. מלבד זאת יתקיימו יריד העתיקות השנתי, סיור אוכל מלא הומור, וחוויית קרקס ייחודית ומשעשעת.

בשבת תצא ב-14:30 תהלוכת כריסמס חגיגית בשיתוף ילדי הצופים, תזמורות, דגלנים וסנטה קלאוס אחד. לכל האירועים: http://tarbut.haifahaifa.co.il/#

גם הרובע הנוצרי בירושלים מתכונן לכריסמס וכבר לבש בגדי חג, הצטחצח והתייפייף והתעטף באווירה אירופית. ברובע תתקיים מסיבת חג מולד גדולה ויום החג הוא יום שמחה.

בימים שלפניו ואחריו, אפשר יהיה ללמוד על אורחותיו בסיורים מודרכים שעורכים בחברה להגנת הטבע, ביד בן צבי ובבית שמואל, שכולם מציעים שלל סיורים באתרי נצרות קלאסיים. קונצרט מעניין יתקיים בבניין ימקא ויארח את מקהלות אורטיריו והמקהלה הארמנית לשירי חג. אחר-כך תתקיים שירה בציבור ובסיום נגינת פעמונים שכל-כך אופיינית למקום. חג שמח!