אישום: רשת עבריינית הפעילה מערך חשבוניות פיקטיביות בכ-604 מ' ש'

לטענת הפרקליטות, הנאשמים גייסו אנשים במצוקה נפשית או כלכלית כדי שישמשו כאנשי-קש בחברות שהקימו לצורך הנפקת החשבוניות ■ על התשתית המשפטית של "הארגון" היו אחראים שני עורכי דין, שערכו מסמכים שהסמיכו את אנשי-הקש כמנהלים בחברות המפיצות

 שוחד / צילום אילוסטרציה:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד / צילום אילוסטרציה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כתב אישום נוסף חושף את מאחורי הקלעים של רשתות עברייניות להפצת חשבוניות פיקטיביות, את סכומי-העתק שמועלמים מקופת המדינה בדרך זו ואת הדמויות הלא סטנדרטיות שמשתפות פעולה בתוכנית העבריינית.

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה בסוף השבוע כתב אישום חמור נגד 6 נאשמים, ביניהם 3 נאשמים בעלי עבר פלילי כלכלי עשיר ושני עורכי דין, בגין הפצת 1,490 חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של מעל 604 מיליון שקל, שסכום המע"מ שלא דווח בגינן עומד על סך של כ-92 מיליון שקל.

לפי כתב האישום, הנאשמים הפעילו מיזם עברייני, במסגרתו הם הפעילו חברות לצורך הוצאת חשבוניות פיקטיביות וביצעה עבירות שונות, שעיקרן מכירת חשבוניות מס פיקטיביות תמורת תשלומי עמלה.

כתב האישום משרטט את כל שלבי התוכנית העבריינית, את התחכום בניהול המערך האופרטיבי על-ידי ראש הקבוצה ו"עוזריו", במסגרתו שלט "הראש", באמצעות הקבוצה ועורכי הדין, בהקמת מערך של רכישת ומכירת חברות; הפצת חשבוניות פיטקיביות תמורת עמלה; איתור אנשים קשיי-יום, כך שיהיה קושי להעמידם לדין, ושימוש בהם כאנשי-קש, תוך החלפתם התכופה; תשלום משכורות לאנשי-הקש; שימוש בנותני שירותי מטבע (ציינג'ים) לצורך פריטת צ'קים והעברה של כספים במזומן - והכול כדי לממן ולנהל את מערך המירמה והתחמקות מתשלום המסים.

כתב האישום הוגש לבית משפט השלום בראשון-לציון נגד 6 נאשמים: יעקב שמואל, בעל עבר פלילי בתחום עבירות המס, המירמה והזיוף ומי שנתפס כ"ראש" הרשת העבריינית; עו"ד דני גבעתי, עו"ד טל שבתאי, אמיר עבד אל-האדי, רונן יחזקאל וגלעד כהן.

לנאשמים מיוחסות - כל אחד לפי חלקו בכתבי האישום - עבירות של קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף, עבירות מס כשימוש במירמה עורמה ותחבולה, הכנת פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים ועבירות נוספות. בנוסף מיוחסות לשמואל ולעו"ד גבעתי עבירות של שיבוש הליכי משפט ובידוי ראיות.

גיוס אנשי-קש

לפי כתבי האישום, בראשית שנת 2014 החל יעקב שמואל לעסוק בארגון מיזם עברייני, שמטרתו הנפקת חשבוניות פיקטיביות והפצתן תמורת עמלה, במרבית המקרים בתחום הבנייה. לשם ביצוע התוכנית העבריינית פנה שמואל במועדים שונים לנאשמים ולאחרים.

הפרקליטות טוענת כי בנוסף למכירת חשבוניות פיקטיביות תמורת עמלה, קבוצת הנאשמים אפשרה לאחרים, תמורת עמלה, לעשות שימוש בחברות-קש שנרשמו על-שם חברי הקבוצה לשם הפצת חשבוניות פיקטיביות. לפי האישום, בחלק מהמקרים רכשה הקבוצה חברות שניהלו פעילות חוקית קודם לכן, והסבה את פעילותן להנפקת חשבוניות פיקטיביות, או הקימה חברות חדשות שמטרתן הנפקת חשבוניות פיקטיביות.

במקרים אחרים, כך נטען, עשתה הקבוצה שימוש בחברות שביצעו פעילות חוקית, לצורך הוצאת החשבוניות הפיקטיביות, וזאת ללא ידיעת בעליהן. הקבוצה מואשמת כי זייפה ייפויי-כוח ומסמכים אחרים של אותן חברות, על-מנת ליצור מצג לפיו חברות אלה הוציאו את החשבוניות הפיקטיביות במסגרת פעילותן כדין.

על-פי האישום, לכל אחד מן הנאשמים היה תפקיד מוגדר בפעילות העבריינית. שמואל מואשם כי ניהל והתווה את פעילות הקבוצה; חלק מחברי הקבוצה פעלו לאיתור וגיוס אנשים, המצויים על-פי רוב במצוקה נפשית או כלכלית, על-מנת שישמשו אנשי-קש בחברות המפיצות. שמואל ונאשמים נוספים מואשמים כי שכרו את שירותיהם של אנשי-הקש, כדי שאלה יתחזו לבעלי מניות, מנהלים ומורשי חתימה בחברות המפיצות, לצורך פעילותם העבריינית.

לפי האישום, גבעתי ושבתאי, עורכי הדין בחבורה העבריינית, ערכו מסמכים משפטיים המסמיכים את אנשי-הקש כמנהלים ובעלי מניות בחברות המפיצות, וזאת על-מנת ליצור את התשתית לפעילותה העבריינית של הקבוצה.

לפי כתב האישום, החשבוניות הפיקטיביות נמסרו לחברות שרכשו אותן לצורכי התחמקות מתשלום מע"מ ומס הכנסה. בנוסף, נטען כי המפיצים בשטח או אנשי-הקש מסרו חשבוניות פיקטיביות לחברות המקזזות. חשבוניות אלה הוזמנו ונרכשו על-ידי החברות המקזזות, לצורך ניכוי סכומי מס התשומות וההוצאות שנרשמו בחשבוניות.

מסירת מידע מוטעה לרשויות

לטענת עורכי הדין יעל שניידר, אלעד פנחס, נג'מי חאיק ורועי ברק מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), המנהלים את התיק, על-מנת להקים את התשתית להפצת החשבוניות הפיקטיביות, כללה פעילות הקבוצה שורת עבירות על חוק העונשין, בין היתר פתיחת החברות במירמה, תוך מסירת פרטים כוזבים על פעילות החברות; זיוף מסמכי העברת הבעלות והחשבוניות בחברות המרומות; שימוש בחותמות מזויפות; הכנת פנקסי חשבונות מזויפים; הנפקת חשבוניות ללא סמכות כדין במטרה להתחמק ממס; ועוד.

מהאישום עולה כי שמואל ביצע ב-12 הזדמנויות פעולות שונות שעיקרן שיבוש הליכי המשפט, כאשר במספר הזדמנויות פנה למספר חברי הקבוצה בבקשה למסור מידע מוטעה על פעילותה לרשויות החוק, להסתיר ולהשמיד חומרי חקירה ועוד. באחד המקרים, נטען, שיבש עמו הליכים גם עו"ד גבעתי.

החשודים נעצרו בחודש שעבר, במסגרת חקירה רחבת-היקף שהתנהלה על-ידי צוות חקירה מיוחד משותף של מחלקת חקירות מכס ומע"מ באר-שבע, מחלקת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב, יחידת יהלום של רשות המסים וימ"ר מרכז של המשטרה, בליווי הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

בדיון שהתקיים ביום שישי הוארך מעצרם של שמואל, יחזקאל, כהן ואל האדי עד להחלטה אחרת, וכן נקבע שחרורם של עורכי הדין גבעתי ושבתאי למעצר-בית.

מבנה המיזם העברייני: עבריינים שחברו לעורכי דין

מלבד התחכום שבניהול רשת עבריינית, כתב האישום חושף גם את הדמויות המעניינות שחוברות יחד על-מנת להוציא אל הפועל את התוכנית האסורה. במקרה הזה - מספר עבריינים עם עבר פלילי עשיר בתחום המירמה, ההונאה, הזיוף ועבירות המס, שחברו אל שני עורכי דין, נעדרי עבר פלילי.

לשני עורכי הדין שבקבוצת הנאשמים, דני גבעתי טל שבתאי, אין כל עבר פלילי. לעומת זאת, מבקשות המעצר של הנאשמים עולה כי לחברים אחרים בקבוצה היסטוריה פלילית מרשימה. כך, כפי שעולה מבקשת המעצר בעניינו של הנאשם יעקב שמואל - מי שלפי כתב האישום נחשב לראש הקבוצה העבריינית - בדצמבר 2015 הורשע שמואל במספר רב של עבירות זיוף, שימוש במסמך מזויף ומירמה בבית המשפט השלום בירושלים, ונגזרו עליו 3 חודשי מאסר בעבודות שירות. זאת לאחר שהודה, במסגרת הסדר טיעון, בתיווך ומכירה של חברות למי שמוגבלים מלעשות כן; ובפתיחת תיקים במע"מ ומס הכנסה תוך שימוש בחותמות ומסמכים של עורכי דין ויועץ מס שזייף.

לנאשם רונן יחזקאל יש, על-פי בקשת המעצר, עבר עשיר בתחום עבירות הרכוש והמירמה וכן בתחומים נוספים, בשנים 1999-2015. בין היתר כולל עבר זה הרשעות בגין עבירות של שימוש במסמך מזויף, עבירות של קבלת דבר במירמה, הונאה בכרטיס חיוב, גניבה, שיבוש מהלכי משפט, עבירות סמים, החזקת נכס חשוד כגנוב, עבירת הדחה באיומים ובכוח, הרשעה בגין עבירות תקיפת בן זוג, איומים, תקיפה ועוד.

הנאשם גלעד כהן, על-פי בקשת המעצר, הורשע ב-2013 בעבירות של שימוש בדרכון מזויף, זיוף או השחתת דרכון וניסיון להפרת הוראה חוקית; ובמאי אשתקד הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות של קבלת דבר במירמה והונאה בכרטיס חיוב.

סנגורו של גלעד כהן, עו"ד משה שמיר, מסר בתגובה: "בניגוד לנטען בכתב האישום, מרשי לא נטל כל חלק בתוכנית עבריינית כלשהי, ככל שהייתה כזו, להפצת חשבוניות פיקטיביות, וממילא לא קשר כל קשר לביצוע המעשים הנטענים. החשבוניות הרבות שהוצגו למרשי במהלך החקירה לא נכתבו על-ידו, הוא לא חתום עליהן, ואין לו כל ידיעה לגבי טיבן ונסיבות הנפקתן. כפי שיתברר בהמשך, מרשי נוצל באופן ציני ונפל קורבן בעצמו במסגרת הפרשה".