בדידות מזהרת

איך חזון מוניטארי הפך להיות מזיז הרים פיננסי?

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

יום רביעי שעבר היה עוד יום רביעי של החלטת ריבית בארה"ב, ועוד סערה זוטא למרות שעל עיקר הדברים היה קונצנזוס מלא. כזה אשר התגבש לעובדה. למעשה, לא יכל להיות אירוע כה ידוע מראש. את הרבע האחוז הזה ראינו ממרחקים של חודשים רבים, כולל את השתקפותו במחירי האג"ח, המטבעות, ורוב הנכסים הפיננסים התלויים בכך.

ולמרות מימוש קלאסי, ומסודר, של הציפיות, התרחשה הסערה הקטנה של שבירת רמות היסטוריות, תמיכות והתנגדויות, בזירות המסחר של המט"ח העולמי ושל האג"ח האמריקאי. דוגמא בולטת: שבירה היסטורית במחירו של המטבע האירופי לרמות מחיר נמוכות מזה שנים.

איך מן הצפוי הגענו למפתיע? ניתן לציין זאת במילה אחת: חזון. ליתר דיוק חזונם, הטועה לעיתים קרובות יותר מאשר ההיפך, של חברי הפד, בנוגע למדיניות הריבית הצפויה לנו בשנת 2017. הנה הגרף המציג את אותו חזון:

משה-שלום-נקודות-20-12
 משה-שלום-נקודות-20-12

 

מדובר בגרף ה-Dot-Plot המפורסם. זה המראה לנו את התפתחות הריבית בעיני חברי הפד. בגרף זה ישנם שלושה צירים עיקריים:

ציר הזמן, התחתון, בו אנו יכולים לראות עד מעבר ל-2019,
ציר גובה הריבית, בצד שמאל, בו אנו רואים קצה סקאלה של עד 4%,
וציר ההסכמה של חברי הפד המחליטים.

ציר אנושי אחרון זה מיוצג על ידי הנקודות הקטנות. למעשה, ישנן שתי קבוצות של נקודות, זו הכחולה, המראה את ההימור הישן של חברי הפד מחודש ספטמבר, ואת ההימור העדכני, אשר ניתן לו פומבי בחודש דצמבר. הבה נתרכז בזה האחרון:

על פי הימור זה אנו רואים שישנה תזוזה של רוב חברי הפד לכיוון ה-1.50% ריבית עבור 2017, וזה עם פיזור קטן יותר מאשר מה שראינו סביב 1.25% בספטמבר. משמעות? חברי הפד מראים אמונה, ונחישות גדולה יותר, לנרמול מהיר יותר של הריבית. זאת, כאשר לפנינו שלוש העלאות על מנת להגיע לרמה הצפויה.

למעשה, ניתן לראות תופעה זו גם עבור 2018 ו-2019, לקראת איזון עתידי רחוק בהרבה. השוני בפיזור הדעות היא ההפתעה שהייתה חבויה בדבר ראשת הפד, והיא זו שגרמה לשינויים הדרמטיים במחירי הנכסים הפיננסיים סביב המטבע האמריקאי. וכאן אנו חוזרים לשאלה שחובטת בנו שוב ושוב: מדוע האמריקאיים הינם היחידים מבין כל הבנקים המרכזיים להיות כה עקביים ברצון השינוי מעלה של הריבית, כאשר כל חבריהם העולמיים מתעקשים להמשיך ב-Zirp (Zero interest rate policy) וההרחבות הכמותיות?

רמזתי על כך בפרסומים האחרונים אבל אין כמו תיעוד המגיע מן המקור עצמו, דהיינו ממחלקת המחקר של הפד בסנט לואיס:

משה-שלום-פד-2012
 משה-שלום-פד-2012

לפניכם גרף ציפיות האינפלציה ל-5 שנים קדימה. לדעתי, אין כאן להתייחס למספר עצמו אלא יותר למגמה השלטת. מה שבולט מן הגרף הזה הוא שציפיות האינפלציה מצאו תחתית כפולה ביוני השנה, ומאז הן עולות בקצב מסחרר, ובלתי פוסק. הן כרגע בהמתנה דרוכה של עונת חגים, ושל מעבר פוליטי בין נשיאים, אבל אין ספק שהגרף מהווה בסיס סביר לעקשנות של מנהלי הפד להיות אגרסיביים יותר לגבי מחיר הכסף. אם תחשבו על זה, כלי הריבית הוא הכלי המרסן היחיד שנותר אחרי שרשמית הם כבר הפסיקו כל סוג של תמרוץ מוניטארי אחר.

בינתיים, מחירי הנפט (אשר עלו כתוצאה מן ההסכם ב-Opec), והתוכניות הפיסקאליות של טראמפ רק מחזקים את אותן ציפיות, ובכך את אותה נחישות. מה גם, שכל עוד שוקי המניות "מתנהגים יפה" קשה לראות מניעה בביצוע. ויש נקודה חיובית גדולה כאן: סוף סוף הפנסיונרים יוכלו לקבל משהו על פרי עמלם המושקע בצד הסולידי של השוק.

משה שלום, מנתח שווקים פיננסיים. ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב-financial blog of moshe shalom.

 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.