בפעם הראשונה: הערוצים הייעודיים יוכלו לשדר תוכן שיווקי

מועצת הכבלים והלוויין תתיר כעת באופן רשמי לערוצים 9, 24, 20 והלא TV לשלב תוכן שיווקי בשידוריהם, בכפוף למגבלות ■ יו"רית המועצה: "למדנו מהניסיון במדינות אחרות, הצופה ירוויח"

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

מועצת הכבלים והלוויין הודיעה היום (ד') כי החל מעוד חודשיים היא תתיר שילוב של תוכן שיווקי בארבעת הערוצים הייעודיים: ערוץ 9, ערוץ 24, ערוץ 20 והלא TV. 

מדובר בפעם הראשונה שבה התחום הזה מאוסדר בישראל, לאחר שנים ארוכות שבהן הוא נידון. לפי המועצה, ישראל היא האחרונה מבין מדינות המערב שבה מוסדר התחום, כשהמדינה האחרונה לעשות זאת הייתה בריטניה בשנת 2013.

יחד עם זאת, האסדרה נוגעת כאמור רק לארבעת הערוצים הייעודיים, שבתחום סמכותה של המועצה, שהיקף הפרסום בהן צנוע יחסית. במועצה מציינים כי "הערוצים הללו מתקשים לבסס מודל כלכלי, והכנסה מתוכן פרסומי מוסדר יכולה לתרום למצבם". 

בערוצים 2 ו-10, הכפופים למועצת הרשות השנייה, יימשך המצב הקיים שבו אין אסדרה שמאפשרת לשלב תוכן שיווקי באופן רשמי, למרות שבפועל, כפי שצוין גם בדוח ועדת פילבר, "נוצרה פרקטיקה רחבת-היקף" שבאמצעותה נהנים הערוצים הללו מהכנסות נוספות באמצעות האפיק הזה. 

על הערוצים ייאסר לשלב את התוכן השיווקי בתוכניות ילדים, סרטי תעודה, חדשות וצרכנות. בתכנים אחרים הם יוכלו לשלב אותו אך תחת מגבלות. כך, למשל, יידרש יידוע של הצופה על קיומו של התוכן השיווקי, ותוכן זה לא יוכל לקדם מוצרי טבק, אלכוהול ו"מזונות מזיקים". 

המועצה תעניק כעת פרק זמן של חודשיים במהלכו יוכלו גופי השידור ללמוד את התקנות החדשות ולבנות את מנגנוני היידוע של הצופים לקיומו של תוכן שיווקי, כפי שהכללים החדשים מחייבים. 

יו"רית המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מסרה: "העובדה שהיום תוכן שיווקי אסור לחלוטין הוביל למכירתו כ'סחורה גנובה', בשווי הנמוך מערך השוק שלו. זה יצר הטעיה של הצופה שלא זיהה פרסומות ככאלה, הטעיה של הרגולטור שלא ראה את השוק בכללותו והמשך מגמת הדשדוש והסטגנציה בשוק הפרסום בטלוויזיה.

"תוכן שיווקי מאוסדר משמעו הכנסת מפרסמים חדשים לשוק הטלוויזיה המסחרית, הגדלת עוגת הפרסום ההולכת ומידלדלת ובעיקר - הצופה ירוויח, כי הוא יקבל כלים ומיומנויות כיצד לזהות פרסום סמוי. למדנו מהניסיון של מדינות אחרות בעולם, ואנו תקווה כי הכללים שקבענו יהוו מתווה לכל שוק השידורים בישראל".