רשות ההגבלים: ידיעות תוכל להגדיל החזקתה בבר הפצה ל-50%

עם זאת, האישור ניתן בכפוף לכך שקבלת ההחלטות בחברה תישאר באופן בלעדי בידי בעלת המניות השנייה, עונג סחר שבבעלות עידו ברגמן 

בית ידיעות אחרונות / צילום: תמר מצפי
בית ידיעות אחרונות / צילום: תמר מצפי

רשות ההגבלים העסקיים אישרה אתמול (ג') את בקשתה של ידיעות תקשורת - המוציאה לאור את העיתונים היומיים "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט" - להגדיל את החזקתה בחברת בר הפצה עד ל-50%. יחד עם זאת, האישור ניתן בכפוף לכך שקבלת ההחלטות בחברה תישאר באופן בלעדי בידי בעלת המניות השנייה, עונג סחר שבבעלות עידו ברגמן.

עד כה החזיקה ידיעות ב-25% מחברת בר הפצה, שמספקת שירותי הפצה לבתי מנויים של עיתונים ומגזינים מבית רשת "ידיעות אחרונות" וגם מפיצה למנויים את העיתונים "מעריב" ו"גלובס". בנוסף מפיצה בר לנקודות הקמעונאיות (חנויות, קיוסקים וכו') את כל העיתונים בארץ, כך שמדובר בזרוע ההפצה הגדולה ביותר והכמעט בלעדית של עיתונים וכתבי-עת בישראל.

במסגרת בדיקת הבקשה ואישורה, רשות ההגבלים דרשה מהעיתונים המרכזיים נתונים על המכירות וההפצה שלהם. עוד נמסר מהרשות כי לפני קבלת ההחלטה "נוהלו שיחות עם כל הגורמים הרלוונטיים בשוק התקשורת הישראלי".

ברשות ההגבלים מציינים כי לאורך השנים, על רקע התכווצות שוק העיתונות היומית, הפכה בר הפצה לגורם משמעותי יותר ויותר בתחום הפצת העיתונים. מערכי הפצה מתחרים נסגרו, וכרגע אין צפי לכניסתו של גורם חדש לתחום.

לאור זאת נבדק החשש כי אם תשתלט ידיעות תקשורת על החברה, היא עלולה לדחוק באמצעותה את מתחרותיה בעיתונות היומית, הכלכלית ובכתבי-העת - ובראשם "מעריב" שבבעלות אלי עזור, שמופץ כאמור באמצעות החברה - למשל באמצעות העלאת דמי ההפצה שגובה בר מהעיתונים. 

לאור זאת הוחלט, כאמור, כי ידיעות תקשורת תוכל לעלות בהחזקותיה מ-25% ל-50%, רק אם זכות ההכרעה בכל החלטה שנוגעת לבר הפצה תינתן לעונג סחר שבשליטת ברגמן.