"חוק הפייסבוק" של שקד וארדן יאושר בממשלה ביום ראשון

לפי ההצעה, ביהמ"ש יהיה רשאי, לבקשת המדינה, להורות לפייסבוק או גוגל להסיר תכנים מסיתים ■ שקד: "אפקט הפרפר - בו הקלדה של אדם במקום אחד יוצרת סערה המביאה אף למעשי הרג במקום אחר, ללא יכולת אכיפה ושליטה - הוא בלתי סביר"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

"חוק הפייסבוק", אותו יזמו שרת המשפטים, איילת שקד, והשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, יעלה להצבעה בוועדת השרים ביום ראשון הקרוב. 

על-פי הצעת החוק, בית המשפט לעניינים מינהליים יהיה רשאי, לבקשת המדינה, לתת צו לספקית אינטרנט, כדוגמת פייסבוק או גוגל, המורה על הסרת תכנים מסיתים מהרשת. 

צו להסרת תוכן מספקית אינטרנט יוכל להינתן בהתקיים שני תנאים: כאשר הפרסום מהווה עבירה פלילית; וכאשר ישנה אפשרות ממשית שבהמשך הפרסום מתקיים סיכון ממשי לביטחונו של אדם, לביטחון הציבור או לביטחונה של המדינה. 

בהינתן והמפרסם הורשע בעבירה פלילית, התנאים לא יהיו חייבים להתקיים על-מנת לחייב את הצו.

הרקע להצעת החוק הוא השימוש ההולך וגובר ברשתות החברתיות למטרות הסתה. גורמי האכיפה מציינים כי ניתן למתוח קשר ישיר בבירור בין תכנים מסיתים ברשת לבין ריבוי פעילויות טרור, שכן הרשת מהווה פלטפורמה נוחה להנעת פעילים, כך שנצפים יותר ויותר אירועי טרור של מפגעים בודדים.

הבקשה תוגש על-ידי היועץ המשפטי לממשלה או מי שהסמיכו לכך. בנוסף, הדיון לא יהיה כפוף לדיני הראיות. 

 

שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה: "ישנה אנומליה ופירצה בחוק כרגע, כאשר תכנים מסיתים מופצים ברשתות החברתיות חדשות לבקרים ומהווים כר פורה לצמיחתן של טרוריסטים יחידנים. אפקט הפרפר הזה - בו הקלדה של אדם במקום אחד יוצרת סערה של ממש שמביאה אף למעשי הרג במקום השני ללא יכולת אכיפה ושליטה - הוא בלתי סביר וחייב להיפתר.

"בגל הטרור האחרון ראינו כי ישנו קושי משמעותי בחקיקה הקיימת, שכן לגופי האכיפה אין היכולת לדרוש מחברות כדוגמת גוגל ופייסבוק להוריד תוכן אשר עלול להיחשב כמסית. אני תקווה שהצעת החוק תסייע במידה ניכרת להורדתם של תכנים העלולים ליצור נזק לבטחונם של אזרחי המדינה ובטחונה של המדינה". 

לדברי השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, "למרות שההסתה מובילה לטרור, עדיין פייסבוק וחברות האינטרנט אינן נענות לכל פניות המשטרה להסיר תכנים מסיתים, ולעתים נדרש זמן רב עד להסרת התוכן המסית. לכן, החוק החדש הכרחי כדי לתת לנו את הכלים לפעול מיידית להסרת תכנים שעלולים לגרום למעשי טרור ורצח".