צפו: הפרט המטריד שנחשף על אלפי טייסים שטסים יום-יום

מחקר של אוניברסיטת הרווארד מגלה, כי אלפי טייסים ברחבי העולם סובלים מדיכאון או ממחשבות אובדניות ■ 4.1% מהם שקלו להתאבד ובקרב 12.6% נמצאו סימפטומים של דיכאון קליני ■ אז מדוע המידע הזה מוסתר מכם?

איירבוס A319, מטוס של גרמניה איירליינס / צילום: קרסטן קיסלינג
איירבוס A319, מטוס של גרמניה איירליינס / צילום: קרסטן קיסלינג

מדי יום ביומו, למעלה מ-4,000 טיסות מסחריות עושות את דרכן בשמי העולם, בידי טייסים שסובלים ממחשבות אובדניות. כך חושף מחקר פורץ דרך בתחום התעופה. מהמחקר, שנערך באוניברסיטת הרווארד וכלל סקר בינלאומי, עולה כי 4.1% מהטייסים שקלו להתאבד במהלך השבועיים שקדמו למחקר, ובקרב 12.6% מהם נמצאו סימפטומים של דיכאון קליני.

ה-Telegraph הבריטי, המדווח על המחקר, מציין כי טייסים המאובחנים כסובלים מדיכאון חמור מקורקעים באופן מידי, אך מומחים בתחום טוענים כי רבים מהם מסווים את הסימפטומים הללו, בשל החשש להיות מושעים ולאבד את עבודתם.

המחקר נעשה לאור הטרגדיה שפקדה את נוסעי ואנשי צוות טיסת ג'רמן ווינגס בחודש מרץ 2015, בעת שטייס המשנה אנדריאס לוביץ, שככל הנראה לקה בנפשו, ריסק את המטוס באזור האלפים הצרפתיים וגרם למותם של 150 איש.

עורכי המחקר אף ציינו, כי ישנו מעטה של סודיות סביב נושא הבריאות הנפשית של טייסי טיסות מסחריות. אחד מבכירי הפסיכיאטרים בבריטניה הוסיף, כי איתור תסמיני דיכאון בקרב טייסים נועד לעיתים רבות לכישלון, בשל העובדה שטייסים רבים לא יהיו כנים דיים בכדי לפנות לעזרה.

קרוב ל-3,500 טייסים הסכימו לענות על השאלון האנונימי שנשלח אליהם על ידי עורכי המחקר, אם כי למעלה מ-1,100 מהם לא הסכימו להשיב לשאלות העוסקות ישירות בבריאות נפשית.

פרופ' סיימון ווסלי, נשיא הקולג' המלכותי לפסיכיאטריה, מציין כי "איסור טיסה לטייסים שאובחנו כלוקים בדיכאון לא יהפוך את השמיים לבטוחים יותר, מאחר שהדבר ידרבן טייסים אחרים שלא לספר על בעיותיהם". לדבריו, על הטייסים לדעת כי אם יודו שהם סובלים מבעיות נפשיות, הם יזכו בשיתוף פעולה, בתמיכה - והקריירות שלהם לא ייפגעו מכך. "רוב הלוקים בדיכאון מחלימים", מסביר פרופ' ווסלי ומוסיף "הייתי חש ביטחון לטוס עם טייס שאובחן, מטופל ונוטל תרופות נגד דיכאון".