בגלל טעות בהצבעה על התקציב: אושרה הקמת רשם שכירויות

מדובר בסעיף שאושר כתוספת לחוק מיסוי דירה שלישית, בטעות, אך עשוי להוביל בפעם הראשונה להקמת מסד נתונים על דירות להשכרה בשוק החופשי ברשויות המקומיות

טעות בהצבעות של חברי הכנסת במהלך הדיונים וההצבעות האינטנסיביות על חוק התקציב השיבה לחיים סעיף חשוב המתייחס לשוק השכירות בישראל. מדובר בסעיף המבקש להקים מאגר של חוזי שכירות, והקמת גוף בשם 'רשם השכירויות' שתפקידו יהיה לאסוף מידע על חוזי שכירות שנחתמים בשוק החופשי. מדובר בסעיף שהיה אמור להיות חלק מהצעת החוק לשכירות הוגנת, הצעת חוק שמתקדמת בהליכי החקיקה בלי קשר לתקציב או לחוק ההסדרים.

את הצעת החוק מקדם ח"כ רועי פולקמן (כולנו), ובנוסח המקורי של הצעת החוק נכלל גם סעיף שקבע כי כדי לטייב את הנתונים על שוק השכירות יוקם רשם שכירויות במשרד המשפטים שיאסוף מידע אודות חוזי שכירות. הצעת החוק המקורית של חוק שכירות הוגנת הייתה אמורה לכלול גם אפשרות לפיקוח על מחירי השכירות, וכדי ליישם חוק זה הוצע להקים את הרשם.

עם זאת, בעקבות התנגדות של שרת המשפטים איילת שקד, כמו גם של גורמים אחרים, הוחלט בסופו של דבר לבטל את האפשרות לפיקוח על שכר הדירה, וכאשר סעיף זה ירד מהצעת החוק, ירד יחד איתו גם הסעיף המבקש להקים את רשם השכירויות. נציין כי מדובר בסעיף חשוב שיכול ליצור בפעם הראשונה מסד נתונים על שוק השכירות שאינו קיים נכון להיום.

כעת, במהלך דיוני התקציב, העלה חבר הכנסת פולקמן הסתייגות הקשורה לחוק מיסוי דירה שלישית וניסה לקבוע כי בעל דירה שהוסיף סעיף הקובע כי בגלל המס החדש דמי השכירות יאמירו, סעיף זה ייחשב לבלתי חוקי. במהלך ההצבעות על ההסתייגויות חל בלבול בין סעיף זה לסעיף המתייחס לרשם השכירויות ובסופו של דבר, בעוד ההסתייגות אודות החוזים לא אושרה, דווקא רשם השכירויות נכנס ונרשם כחלק מהחוק.

הסעיף שנכנס לחוק קובע כי רשות מקומית תהיה רשאית להקים מאגר מידע שיכלול נתונים על חוזי השכירות בין שוכר למשכיר, הכוללים בין היתר את פירוט דמי השכירות, תקופת החוזה ועוד.

נציין כי מדובר אומנם בסעיף מרוכך יותר מהסעיף המקורי שהציע הקמה של רשם שכירויות ארצי עם חובת דיווח למשרד המשפטים, אך עדיין מדובר בסעיף שמתיר בפעם הראשונה לרשויות להקים מאגר. זו התחלה טובה לטיפול בשוק השכירות שעד כה היה נסתר מהעין בכל הנוגע לנתונים.

כך, טעות בהצבעות על סעיף איזוטרי שלא בטוח היה מצליח להשפיע על חוזי השכירות בדירות להשקעה, הוביל בסופו של דבר לאישור סעיף הרבה יותר משמעותי, גם אם לא בחוק שהוא היה מיועד לו מלכתחילה.

חבר הכנסת פולקמן שנאבק למען הכנסת הסעיף המתייחס לחוזי השכירות בחוק מיסוי דירה שלישית אמר היום כי: "למרות אי ההסכמות בקואליצה, היה לי חושב להילחם למען השוכרים. בגלל אי הבנה ביני לבין ביטן עלתה הסתייגות של רשם שכירויות והתקבלה והדבר יצר מהומה שלאחריה הורדו שאר ההסתייגויות. השיח על זכויות השוכרים וההגנה עליהם חייב להתעצם ואני אמשיך לפעול בנושא גם במסגרת חוק שכירות הוגנת כבר בשבועות הקרובים".