החיים שלנו תותים

אישור התקציב במליאה נראה כמו טקס ארוך ומיותר בלי שום דיון אמיתי

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

1. בזמן שאנשי משמר הכנסת מודדים את אורך החצאיות בכניסה למשכן, שהרי יש קוד לבוש ושמו של הפרלמנט הישראלי יצא בעולם כסמל לאלגנטיות, נימוס וקלאסה, יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) ניהל אמש את ההצבעות על תקציב המדינה כשבפיו סוכריה על מקל. "ביטן, זרוק סוכריה", צועקת לו השרה שאחראית על התרבות בארץ הקודש, אז ביטן רץ בלי למצמץ וזורק לעברה אחת בטעם תות. "אנחנו מוצצים סוכריות, וואלה, אבל לא אוכלים חזיר כמוכם", הוא סינן לעבר ספסלי האופוזיציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא באמצע ההצבעות כדי לערוך שיחת וידאו בפייסבוק עם עוקביו, חברי הכנסת המעטים שלא דיברו בטלפון תוך כדי הקראת סעיפי התקציב שיחקו "סוליטר" במחשב הנייד, ומתישהו אחרי חצות בזמן שמצביעים על סעיף ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות החולים לאור גירעונות מערכת הבריאות, שר המדע והחלל אופיר אקוניס מצא זמן לצילום "סלפי" עם השרה רגב. כמאמר גדול המשוררים בני זמננו, ח.בן ארי: אין לנו זכות בכלל להתלונן/ הכל טפו חמסה וברוך ה'/ כי החיים שלנו תותים/ החיים שלנו תותים.

2. תקציב המדינה נע איפשהו על הציר בין הסופרלטיבים שהשמיע בלילה שר האוצר משה כחלון ("תקציב חברתי", "מצמצם פערים", "מעודד צמיחה"), לבין הביקורת שמתח ראש האופוזיציה יצחק הרצוג ("תקציב ללא בשורות", "תחילתה של שנה קשה למשפחות עובדות"). במאקרו, אין שום מסה קריטית לעידוד צמיחה או לצמצום פערים, אין חלוקה מחדש של העוגה או שבירת פרדיגמות, הפחתת המסים הישירים תחסוך עד 150 שקל בחודש למשק בית אבל תגרע 4 מיליארד שקל מהכנסות המדינה שהיו יכולים לתת הרבה יותר גם לאזרח וגם למשק. במיקרו, דווקא יש כמה בשורות שלא צריך להקל בהן: הריכוזיות בשוק התמרוקים תופחת מתוך תקווה להפחתת מחירים, רפורמה במכון התקנים אמורה לסייע ליבואנים, מוניות ספיישל יורשו להסיע מספר נוסעים יחד באופן שיתופי ותוך קביעת מחיר מופחת שיקבע מראש על פי המסלול, דיירי בית משותף יוכלו להחליף את ספק הגז בלי החסמים שמציבות כיום החברות הגדולות וספקי התקשורת לרבות "הוט" יורשו להשתמש בתשתית הפיסית של "בזק" ובכך תיתכן הפחתת תעריפים לצרכן בקצה. גם ההקלות בהקמת בנקים חברתיים שיורשו להעניק אשראי לאזרחים יש בהן משום בשורה צרכנית, גם אם לא מהפכה. אפילו המס המושמץ של כחלון על בעלי דירה שלישית אושר, אבל על התועלת אם בכלל נלמד רק בעוד מספר שנים.

3. אישור התקציב במליאה נראה כמו טקס ארוך ומיותר שממילא אין בו שום דיון אמיתי אלא רק פורמליסטיקה והצבעה על פי מה שסוכם מראש. עומדת מנהלת סיעת הליכוד, עליזה בראשי ("המצליפה") וצועקת אחרי כל הקראה של סעיף: "הקואליציה בעד, הקואליציה בעד". מה שעליזה צועקת, ככה מצביעים. ח"כ מרב מיכאלי, מרכזת סיעות האופוזיציה, קיבלה מיקרופון משלה, בעזרתו השיבה לעליזה: "נגד, נגד". וכך זה נמשך ונמשך, חברי הכנסת היו יכולים באותה מידה להצביע בעד ונגד אימוץ דובי פנדה או פתיחה במלחמת עולם שלישית. בכלל, הרוב המוצק של הקואליציה הפך את ההצבעה הזו לאנטי-דרמה. נתניהו מקבל היום "שקט תעשייתי" לשנתיים נוספות לפחות בענייני התקציב, למרות הבכי והנהי על קשיי המשילות. הסוויטה בשרתון פלאזה לא תידרש בזמן הקרוב, נתניהו לא ייעקר בשנית מביתו.