דרושות: תכונות

מגייסים עובדים לשנה החדשה? הנה שלוש תכונות שהן בגדר חובה

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

כשמנהלים צריכים להכריע לגבי העסקת עובד חדש, הם מסתמכים מצד אחד על הרזומה המקצועי, ומצד שני על הכימיה עמו: "הוא מרגיש לי נכון", "היה בינינו קליק".

איך בכל זאת אפשר לבדוק בצורה שיטתית התאמה אישיותית של מועמד? מעבר לתכונות המובנות מאליהן - חריצות, יוזמה, אינטליגנציה, מוטיבציה גבוהה, וחוץ מהתכונות הספציפיות העונות על צרכי החברה והמשרה, יש כמה תכונות אישיות גורפות שלא כולם חושבים עליהן.

גמישות

מחקר שערכה חברת CareerBuilder מראה כי אחת התכונות היא גמישות מחשבתית ורגשית. שנת 2017. השוק דינאמי. תהליכים עסקיים וארגוניים מתרחשים במהירות רבה מתמיד, ולא פחות מיכולת לבצע עבודה יעילה,מסורה, אחראית ומניבה, נדרשים עובדים להתמודד גם עם אתגרי השינויים הצפויים לפקוד את סביבת העבודה שלהם בכל רגע נתון.

לכל עובד לוקח זמן מה כדי להתרגל לשינוי. אולם לא כולם מסתגלים בסופו של דבר, וישנם כאלה שבאופן שיטתי מתנגדים לכל שינוי באופן עיוור. הם מקשים על חיי המנהל, אפילו אם בפועל הם מצייתים להוראות ומביעים את התנגדותם רק באופן פאסיבי: "לאחר ששינינו גישה, העובד המסור שלי הפך להיות ממש בלתי נסבל. הוא המשיך לעשות מה שצריך, אבל מצב הרוח שלו היה שפוף, הוא הרבה להתלונן ולקטר, ולדעתי הרגיש רע מאוד פיזית בעצמו. היה לי מאוד קשה אתו" (ד', מנהלת).

עובד טוב יהיה זה שמסתגל. גם אם עליו להתגמש, לסטות מהדרך הרגילה ואף לקחת צעד לאחור (למשל, ללמוד שיטת עבודה מחדש, כטירון מוחלט, בזמן שהוא נחשב "אלוף" בשיטה הקיימת).

סקרנות

מחקר אחר שנערך בביה"ס לעסקים באוניברסיטת אורגון מצא שתכונה חשובה אחרת היא סקרנות - ולא רק למשרות שדורשות יצירתיות. יותר מהיותה סממן ליצירתיות, מסתבר שסקרנות היא אחד המנבאים הטובים ביותר ליכולת פתרון בעיות: אדם סקרן הוא אדם המיטיב לאסוף את כל הפרטים הדרושים בנוגע למצב מסוים, ואיתור שיטתי זה עוזר לו לפתור בעיות מורכבות טוב יותר מאחרים.

עובד סקרן יהיה מעורב, משתייך, נוטל חלק במתרחש סביבו ולא רק במה שהוא אמון עליו רשמית. לא משנה מהו התפקיד - בכל רגע ובכל משרה עלולות לצוץ בעיות, כך שכל עובד יועיל למעסיקיו לו יידע לפתור בעיות היטב.

אנשים סקרנים באופן טבעי רוצים ללמוד איך לעשות דברים טובים יותר, ונכונים יותר לחדשנות, לידע ולהתפתחות מתמדת. עובד יכול לספק את הנדרש ממנו - למשל, דו"ח מכירה שנתי, בזמן שעובד אחר, סקרן, יספק דו"ח זה לא לפני שינתח את סדרות המוצרים, ויעלה תובנות לגבי הסדרות המובילות ביותר (מתי ולמי נמכרו? מה אפשר ללמוד מכך כדי לשפר את מכירת הסדרות האחרות?).

ביטחון לצד צניעות

רבים מחפשים ביטחון עצמי אצל מועמדים. לעתים לטובת משרת מכירות או ניהול, וככלל, אדם שנתפס כחסר בטחון עלול להיתפס בעיני המראיין כאדם שאינו מוכשר מספיק, או כמי שמסתיר דבר מה.

אולם לא די בביטחון לבדו. מי שמסתפק באיתור מועמדים הבטוחים בעצמם עלול לגייס עובד שיחווה על ידי אחרים כשאנן, יהיר, קולני או שתלטן. מה שחשוב באיתור המועמד הבטוח בעצמו הוא השילוב שבין ביטחונו העצמי -ביכולותיו, במקצועיותו, בניסיונו ובעמדותיו - לבין צניעותו.

עובדים טובים, הבטוחים בדרכם, הם אינם אלה שצועקים לעולם את ערכיהם המוספים וחשים צורך לנפח את אישיותם כלפי חוץ, אלא אלה שמוכיחים את טיבם דרך העבודה שלהם בפועל. לא אלה שביטחונם העצמי מתבטא ברמת הבולטות הגבוהה שלהם, אלא בהיותם בטוחים בידע שלהם לגבי מה שצריך לעשות וכיצד.

מגייסים: כך תזהו אותם. מועמדים: התכוננו בהתאם

1. גמישות: על המועמד הנבחר להיות כזה המסוגל להרגיש נוח גם עם הלא-נודע שבשגרת העבודה, ויש לאתר מסוגלות זו כבר בשלב הגיוס. אפשר לעשות זאת על ידי תשאול (למשל, לשאול בנוגע לשינוי שחל במקום עבודתו הקודם: "ספר לי רגע, גם אצלכם בארגון שינו את שיטות העבודה בהתאם לתקנות החדשות?", ולבחון מתשובתו אם התקשה להתמודד עם השינוי או הסתגל והתגמש בהתאם לצורך);על ידי סימולציה (הדמיית מצבים משתנים בזמן אמת, או בחינת תפקודו במשימות מדומות שחלק מהן מעומעם ולא נודע); על ידי תשאול ממליצים, ועוד.

2. סקרנות: על קיומה של הסקרנות הטבעית אצל המועמד אפשר ללמוד משאלה עקיפה בריאיון, למשל: "תן לי כמה דוגמאות על משהו שלימדת את עצמך לעשות בחצי השנה האחרונה. איך עשית זאת? מה הייתה התוצאה? האם זה הועיל לך או למעסיק שלך?".אם המועמד ישיב תשובה כגון:"לא היה הרבה מה ללמוד שם, אך עשיתי כמובן כל מה שנדרש" - אפשר ללמוד שאינו סקרן במיוחד.

3. צניעות בטוחה: אדם צנוע אך בטוח בעצמו יהיה מי שיספר על נקודות החוזק שלו, אך ללא הגזמה. סיפורו פשוט, ענייני ולא מתרברב. הוא לא מנסה להיראות כמי שיודע הכול וטוב בכול, אלא רק במה שהוא חש לגביו ביטחון. שפת גופו לא יהירה, הוא קשוב, משיב על שאלות, ולא מפליג יתר על מידה בתיאורים על עצמו שלא לצורך.

-------

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". מאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. לקשר עם יעל: בפייסבוק או באתר.