בג"ץ למדינה: השיבי עד 1 בינואר להודעת המוכנות של התאגיד

תאגיד השידור הודיע שהוא מוכן לעלות לשידור ב-1 בינואר כבר באוקטובר, אך עד כה שרי האוצר והתקשורת לא התייחסו להודעה כפי שמורה להם החוק ■ במקביל הממשלה פועלת לשינוי החוק כך שהוא לא יאפשר עלייה לאוויר בינואר

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

שופטי בית המשפט העליון הורו היום למדינה להשיב עד 1 בינואר להודעות המוכנות של תאגיד השידור הישראלי. התאגיד הודיע כבר במהלך אוקטובר כי הוא מוכן לעלייה ב-1 בינואר, כפי שמאפשר לו החוק, והודעה זאת הייתה אמורה להיות נידונה על ידי שרי התקשורת והאוצר, ובהמשך לקבל מהם התייחסות לכך.

למרות זאת, עד כה המדינה לא עשתה זאת, ואפילו בתשובתה לעתירות שהוגשו לעניין בבג"ץ, היא לא נימקה את עמדתה, אלא רק הודיעה שבכוונתה לשנות את החוק, כך שמועד העלייה האפשרי ב-1 בינואר לא יהיה עוד רלוונטי.

הדיון בבית המשפט העליון, שהתקיים בפני הנשיאה מרים נאור ושני השופטים מני מזוז ודפנה ברק ארז, נערך בשל שתי עתירות שהוגשו בעניין. האחת של ח"כ איתן כבל עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה", והשנייה של ארגון העיתונאים של ההסתדרות. לב העתירות נגע לעניין מתן האישור לתאגיד לעלות לשידור. עד כה, כאמור, המדינה כלל לא התייחסה לבקשתו של התאגיד לעלות לאוויר, והשופטים בהחלט ביקרו זאת במהלך הדיון. הנשיאה נאור הגדירה את תשובת המדינה לעתירות "תשובה רזה מאוד", וקבעה: "אתם אפילו לא טרחתם להסביר למה לא נתתם תשובה. לא עניתם לעניין הזה. פשוט אמרתם יש חוק (שבכוונתכם לשנות)", ושני עמיתיה הצטרפו אליה.

בהמשך הדיון שמה הנשיאה נאור מספר פעמים דגש על עניין אי הוודאות שמשפיע על מאות העובדים המעורבים בתהליך. "יש לכם פה שני ציבורים של עובדים, עובדי תאגיד ועובדי רשות השידור, וכולם לא יודעים מה קורה איתם. כמה זמן אפשר להחזיק אנשים במצב כזה של אי ודאות?", היא תהתה. ובהמשך הקשתה שוב: "לא צריך לשקול מה זה עושה לבני אדם? כמה אפשר למשוך אותם? אני לא אומרת מה הפתרון הראוי, שיטה א או שיטה ב (אבל תחליטו)".

נציג המדינה, עורך הדין נחי בן אור מהפרקליטות, נאלץ להשיב לבסוף כי הוא יעביר את דבריה של השופטת לנציגי משרד התקשורת.

"מרוץ מול הכנסת"

למרות הביקורת על כך שהמדינה הסתפקה בתשובה שכל מהותה היא שבכוונתה לשנות את החוק, ולמרות הצו על תנאי שניתן לבסוף, ברקע הדיון עמד כל העת אותו מהלך של תיקון חקיקה שנועד למנוע מהתאגיד לעלות בינואר.

נציג המדינה עדכן במהלך הדיון כי אחרי שאתמול התיקון לחוק אושר בממשלה, "היום אישרה ועדת הכנסת את הפטור מחובת הנחה, כך שהחוק יעלה לקריאה ראשונה עוד היום".

עורך הדין יובל יועז, שמייצג יחד עם עו"ד אלעד מן את קבוצת העותרים הראשונה - ח"כ כבל, עו"ד יניב ו"הצלחה" - התריע כי "התיקון לחוק יכול לעבור בקריאה שנייה ושלישית כבר מחר או מחרתיים", אך השופטים השיבו לו שאין בכוונתם לדון בכך מראש. "אתה מצפה שנכנס למרוץ מול הכנסת?", שאלה הנשיאה נאור, "אם יהיה חוק חדש שערי בית המשפט פתוחים".

השופטים גם נמנעו ככל שיכלו מלדון בליבת הנושאים שעלו בעתירות: האם התאגיד אכן מוכן, והאם הקמתו סובלת מהתערבות פוליטית כפי שעולה מהתצהיר שהגיש ח"כ איתן כבל.

בכל הנוגע להתערבות הפוליטית, השופטים התייחסו לכך בהחלטתם כשציינו "רשמנו בפנינו את הצהרת בא-כוח המדינה כי מקובל על המשיבים לשמור על הוראות הדין בכל הנוגע למינויים בתאגיד".

לגבי המוכנות הטכנית, השופט מזוז היה זה ששם את הדברים על השולחן כשציין בלקוניות את מה שכל הנוכחים בדיון יודעים היטב: "זאת לא באמת המחלוקת כאן. אין פה שאלות של מוכנות טכנולוגית ולא של מוכנות מבחינת התכנים. יש שיקולים אחרים ברקע, ולכן הדיון גם לא מתמקד בשאלה הזאת. לא בכדי המדינה לא נתנה לנו תשובה שלפיה היא דחתה את בקשת התאגיד כי השתכנעה שאין מוכנות".

לאור זאת, גם החלטת השופטים שלפיה, כאמור, על המדינה להשיב כעת באופן מנומק לבקשת התאגיד להתחיל לשדר כבר ב-1 בינואר, היא אפילו לא תחילתו של סוף התהליך. נתניהו מבקש לדחות את מועד העלייה של התאגיד ל-30 באפריל לא כדי שזה יתחיל לפעול אז - ונציג המדינה אף סירב להתחייב לכך במהלך הדיון - אלא כדי לקנות לעצמו זמן נוסף שיאפשר לו למצוא את הדרך למנוע זאת.

כבל: בג"ץ הוציא היום כרטיס צהוב לממשלה 

ח"כ איתן כבל אמר בסיום הדיון ל"גלובס" כי לאור הנסיבות הוא בסך הכל מרוצה מההחלטה. "האמירות של בית המשפט במהלך הדיון הן יותר חזקות מהצו על תנאי שהוצא", אמר כשהוא מתייחס בין השאר לדבריו של השופט מזוז שהזכרנו כאן.

בהודעה שנמסרה מטעמו בהמשך נכתב: "בג"ץ הוציא היום כרטיס צהוב לממשלה ושלח לה מסר ברור: השרים נתניהו וכחלון פעלו שלא כדין בכך שלא טרחו להשיב לבקשת התאגיד להקדים את יום תחילת השידורים".

בארגון העיתונאים, אותו ייצגו בדיון עורכי הדין אמיר בשה ומורן סבוראי ברכו על החלטת בג"ץ. מהארגון נמסר כי התנהלות המדינה היא "התנהלות שערורייתית שרומסת ברגל גסה את החוק ואף מודה בכך בפה מלא ללא כל נימוק, תוך שהיא מנסה פעם אחר פעם לגרור את השידור הציבורי אל תוך הזירה הפוליטית כדי לפגוע בעצמאותו".