מחלקים עונשים

כמעט 70 שנה לאחר הקמתה, נקלעה חברת היטרקומד לעסק ביש

אנחנו חוזרים היום אל 'היטרקומד ישראל', חברת ההיי-טק הישראלית, שהיא כבר מזמן לא סטארט-אפ, שבשנים האחרונות גרמה לבעלי המניות שלה מפחי נפש חוזרים ונשנים בגלל ביצועים כושלים, התנהלות לא ברורה לחלוטין ויותר מדי החלטות תמוהות של מנהליה.

בשבוע שעבר ערך בנג'י, המנכ"ל הנצחי של 'היטרקומד' ראיון עם עצמו ושידר אותו ב'פייסבוק לייב' לציבור הרחב. בנג'י הפסיק מזמן את הנוהג הכואב של השתתפות במסיבות עיתונאים בהן מפרסמת החברה את דו"חותיה התקופתיים, אירועים טראומטיים המאפשרים לעיתונאים ולאנליסטים מעצבנים לשאול שאלות נוקבות ולא נעימות.

ב'פייסבוק לייב' אין עיתונאים ואין שאלות מעצבנות ובכלל ההערות המלטפות, חלקן מעריצות, הנכתבות לבנג'י תוך כדי שידור על ידי כותבי הערות בתשלום ועל ידי מנועי מחמאות אוטומטיות מתוחכמים, הערות אלו מעניקות לו ביטחון רב והרגשת עוצמה, הבאים לידי ביטוי בחיוך רחב ואדיב המלווה אותו בכל זמן השידור ומעלה לו את הרייטינג.

בשידור החי של השבוע שעבר התמקד מנכ"ל 'היטרקומד' ביחסיה של החברה עם מפיצים ברחבי העולם.

"אני יכול להגיד לכם שיש פריחה אדירה ביחסים שלנו עם שותפים אסטרטגייים", התפאר בנג'י, "אין יום שאין פה מנכ"לים שבאים, שרוצים את קרבתה של 'היטרקומד' ישראל... יש לנו כיום מערכות יחסים שפשוט לא היו לנו אף פעם... עם השותפה האמריקאית שלנו יש לנו ברית שהולכת ומתעצמת, הרבה מעבר למה שהיה אי פעם בתולדות החברה. זו האסטרטגיה שלי, איתה אנחנו גם נשבור את התחרות ונכבוש עוד ועוד שווקים ברחבי העולם!".

בסיום השידור הבטיח בנג'י שדור המוצרים החדש של 'היטרקומד' יהיה מוצלח ביותר ויעלה על כל הציפיות ושעתיד ורוד מצפה לחברה בכל ממד אפשרי. ה'לייקים' וההערות האוטומטיות הגיבו גם הם בהתאם.

אבל, יומיים לאחר נאומו של בנג'י, התקיים בהפתעה מפגש של 15 משותפותיה האסטרטגיות של 'היטרקומד'. ללא התראה מוקדמת קיימו השותפות כפויות הטובה של החברה הישראלית דיון ארוך ביניהן על מוצרי 'היטרקומד' ועל התנהלותה העסקית. בסיומו של הדיון הודיעו 15 החברות שהן אינן מרוצות מהחזון של 'היטרקומד' ומהתמקדותה בקו מוצרים מיושן ולא אטרקטיבי.

הן הצביעו פה אחד על החלטה המבטלת את הסכמי הבלעדיות שלהן עם 'היטרקומד' ובנוסף, קראו לחברה להיכנס מיידית לתהליך של הבראה ובניית תוכנית עסקית המותאמת לצרכי המאה ה-21.

בנג'י השתולל מכעס. לסובבים אותו לא היה ברור האם הכעס נובע מתסכול אמיתי הנגרם בשל חוסר הסכמה בינלאומי גורף עם חזון החברה, או שמא הוא פשוט מבויש עד עפר מעוצמת ההשפלה לה זכה פה אחד מכל שותפי החברה, וזאת פחות מיומיים אחרי שהתפאר בהישגיו הרבים ובקשריו ההדוקים עם כל מי שהיו שותפים להחלטה המבזה.

התגובה של 'היטרקומד ישראל' לא איחרה לבוא. בנאום דרמטי ששודר בו זמנית על מסכי המחשבים של כל עובדי החברה והועבר ב'פייסבוק לייב' לכל בעלי המניות, הודיע בנג'י על שורת צעדים חריפים כנגד השותפים העסקיים שבגדו:

החל מהיום כל שותף שרוצה לעשות עסקים עם 'היטרקומד' חייב לפרסם קליפ של 30 שניות ביו-טיוב עם דברי הלל ושבח ל'היטרקומד' והמנכ"ל הכריזמטי שלה; לקוחות שיבקשו מהחברה לתקן תקלות שהתגלו במוצריה יידרשו קודם לכן לשחות 400 מטר במים קפואים וביציאתם מהמים הקרים לעמוד חמש דקות בקור ולעשות 'סלפי' כשברקע שלהם תמונה מחייכת של מנכ"ל 'היטרקומד';

מפיצים שיבקשו למכור את מוצרי החברה יקבלו את עלוני המוצרים שלה בשחור לבן וייאלצו לצבוע אותם בעצמם כתנאי לזכות הנעלה; ובאופן גורף, כל מי שקשור איכשהו לשותפים שבגדו וירצה להמשיך לעשות עסקים עם 'היטרקומד' יישלח קודם כל לחמש שנות התקשרות עסקית עם מתחריה ורק אז תישקל זכותם לחזור ולהיות חלק מהמשפחה האצילית של מקורבי החברה.

טיפשים וחסרי מעוף

הסנקציות הדרמטיות התקבלו על ידי עובדי 'היטרקומד' בתשואות רמות ואחידות. הם הקפידו לעשות 'לייקים' ולפרגן למנכ"ל הנועז שלהם במחמאות לבביות ובקריאות הערצה בלתי מסויגות. אלה מהם, הטיפשים וחסרי המעוף, שרעננו את קורות החיים שלהם כדי לחפש עבודה אחרת בהקדם האפשרי הקפידו להסתיר זאת היטב. בעלי המניות של 'היטרקומד' לא הגיבו. המניה ממילא ברצפה ואין דרך להיפטר ממנה, אז למה להוסיף שמן למדורה, במיוחד בזמנים בהם מי שמעבירים ביקורת על החברה או מנכ"לה הדגול מתויגים מיידית כחסרי הבנה שלקו בנפשם.

ומה על השותפים העסקיים שננזפו קשות? למרבה ההפתעה דווקא אצל אלה לא נרשמה תכונה מיוחדת. מנכ"ל השותפה הגדולה ביותר של 'היטרקומד' בארצות הברית נצפה כשהוא משחק גולף בהוואי, לבוש במכנסיים קצרים וחולצה קצרה אלגנטית. הוא לחלוטין לא נראה מוטרד, תמים שכמותו.

מנכ"לית החברה המפיצה באנגליה נשאלה על ידי עיתונאית חרוצה לתגובתה, רגע לפני כניסתה לקונצרט. באדישות שמורה מן הסתם על חוסר הבנה עסקית היא ענתה שהיא מאמינה שהחברה שלה תשרוד את המשבר הקשה שגרמה להם 'היטרקומד'.

מנכ"לית השותף הסיני נשאה נאום ארוך בסינית אבל המתרגם הסימולטני נרדם ולכן לא ברור עד כמה מזועזעים הם. הצרפתי יצא לחופש בריביירה, הרוסי החליט לצוד דובים. ההיי-טק העולמי נערך לעידן החדש ש'היטרקומד ישראל' מתכננת לו. סדר חדש בכלכלה העולמית, מתוצרת כחול לבן.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.