רמ"י מבהירה: הדיון במכרז הסולארי יתקיים בינואר

בכירה ברמ"י סתרה בצהריים את התחייבות ר' החשמל למחיר קרקע קבוע במכרזים הסולאריים - החל בינואר ■ לאחר שעות של אי-בהירות הודיעה הערב רמ"י כי תפעל בהתאם להתחייבות רשות החשמל

מנהלת אגף שמאות מקרקעין ברשות מקרקעי ישראל, מירי רימון, עוררה היום סערה קטנה בכנס רשות החשמל בירושלים, בנושא המכרזים החדשים להקמת מתקני אנרגיה סולארית. רימון אמרה כי לא בטוח שעלויות הקרקע שצוינו באסדרה של רשות החשמל מהשבוע שעבר, יאושרו במליאת רשות מקרקעי ישראל כבר בינואר. זאת למרות שכבר בינואר אמור לצאת מכרז סולארי ראשון במסגרת האסדרה החדשה, לייצור 150-300 מגה-ואט.

על פי מסמך האסדרה למכרזים הסולאריים לרשת ההולכה, סוכם עם רמ"י על מחיר קבוע של 16 אלף שקל לדונם בקרקע פרטית, 20 אלף שקל לדונם למתקני ייצור לרשת החלוקה בקרקע חקלאית, ו-25 אלף שקל לדונם למתקני ייצור לרשת ההולכה בקרקע חקלאית.

במסמך נכתב במפורש כי "מליאת רמ"י צפויה לקבל החלטה על גובה השומה במהלך חודש ינואר 2017".

בעקבות המחאה שעוררו דבריה של רימון היום בכנס, היא הודיעה בהמשך דבריה כי קיבלה הודעה לפיה הנושא כן יובא לכינוס הקרוב של מליאת רמ"י. אלא שתגובה רשמית של רשות מקרקעי ישראל בנושא נוסחה באופן עמום יותר, ואמרה כי "מועצת מקרקעי ישראל תדון בנושא באחת מישיבותיה הקרובות". בהתחשב בכך שהמועצה מקיימת ארבע ישיבות בשנה בממוצע, עלה חשש שהמכרז בינואר ישובש.

רק לפנות ערב נמסר מרמ"י כי הדיון בנושא יתקיים בינואר, אך מכיוון שמועצת הרשות "אינה חותמת גומי" עדיין אי אפשר להתחייב שתאשר את המתווה.

מסמך האסדרה שנוסח בהובלת יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, מיועד לבסס לראשונה את המכרזים הסולאריים של רשות החשמל על מחיר בלבד. במכרזים קודמים עמד מחיר הקרקע במוקד, וגרם לעליית תעריפים ולגלגולם על הצרכנים. המקרה המפורסם ביותר הוא המכרז על השדה הסולארי המתוכנן בתמנע, בו הציעה EDF-EN ישראל 213 מיליון שקל, המשקפים כ-200 אלף שקל לדונם.

מסמך האסדרה נאמן לגישתו של אילת, לפיה יש לצמצם את הרגולציה למינימום ולהעביר את האחריות ליזמים. בשל כך המכרזים, שיתקיימו בשש פעימות בשנתיים הקרובות, פתוחים כמעט לכל מתמודד וכמעט ללא דרישות סף.

חלק מהיצרנים בתחום חוששים מכניסת ספקולנטים, אך אילת סבור כי יש לכך הצדקה, כל עוד הזוכים יתנו מחירים נמוכים ויקימו את המתקנים לפי לוחות הזמנים - 18 חודשים למתקנים לרשת החלוקה ו-36 למתקנים לרשת ההולכה.