טיול בעקבות המכבים: אתרים היסטוריים ופריחת חורף ראשונה

האזור הנגיש לטיול והמזוהה עם המכבים יותר מכול הוא אזור מודיעין שבו פרץ המרד ■ להלן מסלולים מומלצים

גם בלי קשר לתירוץ הקלנדרי, חג החנוכה הוא הזדמנות מצוינת לצאת ולטייל בעקבות המכבים. במקביל לאזכור השנתי של נס פך השמן, מתרחש גם נס הנביטה שבו שבים השדות ומוריקים. כמו נרות חנוכה, פורצים מהקרקע כרכומים לבנבנים ולצדם גם נרקיסים ורקפות ראשונים.

האזור הנגיש לטיול והמזוהה עם המכבים יותר מכול הוא אזור מודיעין שבו פרץ המרד. באזור ישנם מסלולי טיול רבים: מפארק איילון-קנדה (מקום היערכו של קרב אמעוס, שבו נחל יהודה המכבי את אחד מניצחונותיו הגדולים ביותר) ודרכי הנוף של הקק"ל ביער בן שמן ועד לדרכים החדשות שנפרצו בשנים האחרונות לאורך גדר ההפרדה בין אזור הכפר אל-מידיה ומודיעין (ראו טור הליכה).

האתר "קברות המכבים" הפך מוכר רק בעקבות מסע של תלמידי גימנסיה הרצליה בשנת 1909. על-פי עדויותיהם של הבוגרים, יצאו תלמידי הגימנסיה לאזור מודיעין הקדומה על מנת לחפש שרידים של החשמונאים ולהדליק עליהם נרות חנוכה. כאן הראה להם רועה צאן את "קובור אל-יהוד", קברי היהודים. מאז - בלי קשר למחלוקת ההיסטורית בדבר נכונות הטענה - התקבע המקום בתודעה כאתר שבו אכן קבורים המכבים.

אלא שלא רחוק משם התגלתה במהלך עבודות ההרחבה של כביש 443 מערת קבורה. במערה נמצאו גלוסקמאות (ארונות קבורה קטנים, לעצמות) עשויות אבן ועליהן חקוקים שמות המתים. על חלק מהגלוסקמאות התגלו השמות חשמן, שמעון, מרים, שרה ומנילאוס, שחלקם מוכרים ממשפחת בית חשמונאי. הגילוי הביא להתרגשות גדולה, האומנם התגלו קברות המכבים? החופרים, שקיוו שהתגלית תסייע להם להשיג תקציבים נוספים, לא מיהרו לספר שקבורה בגלוסקמאות אבן לא הייתה נהוגה לפני ימי המלך הורדוס, המאוחר בעשרות שנים לחשמונאים. בשנים האחרונות נוצר נרטיב חדש: חרדים החליטו שמבנה קבר של שיח' מוסלמי, הנמצא בחורבת הגרדי הסמוכה, הוא-הוא קברו של מתתיהו. זיהוי זה אמנם תואם לתיאורים קדומים של מקום הקבר, אולם בינם לבין הקבר המוסלמי אין כמובן דבר. זה לא מנע להציב בו מצבת שיש ועליה כיסוי בד רקום ולידה מדף עם ספרי תפילה יהודיים.

ואם בנסים עסקינן: בסמוך למושב כפר דניאל, נחבא אל הכלים פארק הקופים (www.park.monkeypark.co.il, טל' 08-9285888). רבים טועים משום מה וקושרים את הפארק עם חוות מזור שעד לסגירתה הרבתה קופים ומכרה אותם למעבדות. פארק הקופים הוא מקום שבו עוסקים בעבודת קודש של ממש. זהו מקום מקלט ושיקום לקופי מעבדה (בימים אלו מסתיימת שם קליטתם של כ-700 קופים מחוות מזור שנסגרה ונערכים לקליטת כ-1,500 הקופים הנוספים שנותרו בה), קופים שהוברחו ארצה בצורה לא חוקית וגודלו בתנאים לא תנאים ועוד.

תמר פרדמן, מייסדת העמותה ומנהלת הפארק, מספרת שמבחינתה השאיפה היא שלא יהיו עוד קופים בשבי ושהפארק ייסגר. מאותו טעם ממש לא תמצאו בפארק גורים. הקופים עוברים סירוס ועיקור כדי שלא יתרבו.

תוך כדי סיור בין המכלאות רחבות הידיים שבפארק, פרדמן מספרת שהקופים מגיעים לכאן ללא כל יכולות חברתיות, כיוון שנלקחו מאימותיהם זמן קצר לאחר לידתם וגודלו בבידוד. הם פגועים נפשית וחלקם אף גופנית. בתחילה מוחזקים הקופים בנפרד, באזור הסגור בפני מבקרים. בהדרגה, תוך שהם לומדים התנהגויות חברתיות, הם מועברים לחיות יחד, כלהקה, ממש כפי שהם אמורים לחיות.

הביקור בפארק כולל סיור מודרך, הסברים וסיפורים אישיים על הקופים. בחנוכה ייערכו בפארק הקופים סדנאות יומיות של יציקת נרות וטיגון סופגניות.

נקודה מפתיעה ולא מוכרת לא רחוק משם היא "פגודת הידידות", פגודה תאילנדית, שניתנה לישראל כמתנה ממלך תאילנד במלאת לה 50. כדי להגיע אליה יש לפנות מכביש 443 למצפה מודיעין ולהמשיך ישר עד לשילוט ברור שמאלה. המבנה, היוצא דופן במראהו המחודד והמוזהב, מוקף גדר. מה חבל שדווקא מבנה שזוכה לתואר ידידות, מוקף גדר ושערו נעול. ניתן לתאם ביקורים דרך "קו ליער" של קק"ל (טל' 1-800-350-550).

באזור כולו יש שפע שבילי הליכה, אופניים ורכב, וכן מקומות לעריכת פיקניק ביום יפה.

שבוע המורשת

האתרים המשתתפים בשבוע המורשת הכינו פעילויות ייחודיות המתאימות לכל המשפחה, ביניהן חידון רומאי בגן הלאומי בית שאן וטיול מערות בבית גוברין. בגן הלאומי קומראן ייצא סיור עם חוקר המגילות הגנוזות ד"ר אדולפו רויטמן, במוזיאון ההעפלה וחיל הים ילמדו ילדים להעביר קודים באמצעות דגלים ימיים אמיתיים ועוד. 24.12-1.1. לפרטים: 04-6978008/9

www.moreshet2016.co.il