4 חברות יקבלו מענק של 30 מ' ש' על קידום פינוי-בינוי בי-ם

החלטת ממשלה שהתקבלה ב-2014 קבעה כי כל יזם שיקדם תוכנית של פינוי-בינוי בעיר ירושלים יקבל מענק של עד 80 אלף שקל על כל דירה ישנה שתתפנה במסגרת הפרויקט

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

ארבע חברות נדל"ן המקדמות תוכנית לפרויקטי פינוי-בינוי בעיר ירושלים יזכו למענק בגובה 30 מיליון שקל מהמדינה. מדובר ביישום החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2014, על פיה כל יזם שיקדם תוכנית של פינוי-בינוי בעיר ירושלים יקבל מענק של עד 80 אלף שקל על כל דירה ישנה שתתפנה במסגרת הפרויקט. נדגיש כי מדובר בהחלטת ממשלה שהתייחסה לעיר ירושלים בלבד.

את המענק יעביר משרד הבינוי והשיכון, לאחר שהאחרון בחר בחמישה מתחמים ברחבי העיר. התוכנית שאושרה משקפת צפיפות גבוהה של בינוי מתוכנן לצד ערכי קרקע נמוכים בשכונה, רקע סוציו-אקונומי נמוך, תחשיב כלכלי נמוך וכן סף מינימלי של הסכמה עקרונית מצד הדיירים לפרויקט. מלבד התמרוץ לקידום הפרויקטים על ידי המענק, הוא עתיד לשמש את החברות כדי להפחית את מספר יחידות הדיור שייבנו בפרויקט, כדי לא להעמיס על התשתיות הקיימות בשכונות אלו.

נזכיר כי זה אינו התמריץ היחידי שניתן ליזמים בבירה לקידום פרויקטים במסגרת פינוי-בינוי, וכי לפני מספר שנים הכריז ראש העיר, ניר ברקת, כי על מנת לקדם את התחום הוא מעניק פטור גורף מהיטל השבחה בפרויקטים אלו. מדובר בהחלטה שאינה קיימת בערים אחרות. מי שמקדם את הטיפול במתחמי הפינוי-בינוי בעיר, כמו גם פרויקטים במסגרת תמ"א 38, היא חברת מוריה - החברה לפיתוח ירושלים, בה הוקמה מחלקה ייעודית למטרה זו.

"תחום ההתחדשות העירונית מהווה את אחד הכלים המרכזיים שלנו להגדלת היצע הדיור בבירה ולחידוש יחידות דיור ישנות, תוך ניצול יעיל יותר של הקרקע. התחדשות עירונית באמצעות "פינוי-בינוי" היא הזדמנות פיזית וחברתית", כך ראש עיריית ירושלים ניר ברקת.

הפרויקטים שנבחרו, והחברות המקדמות את התוכנית במקום הם פרויקט ברחוב קלנר בקריית היובל של קבוצת פלא נדל"ן; פרויקט ברחוב סן מרטין 23-25 בקטמונים של חברת אפריקה התחדשות עירונית מקבוצת אפריקה ישראל ; פרויקט ברחוב בוליביה 14 בקריית היובל של חברת אפריקה התחדשות עירונית מקבוצת אפריקה ישראל ; פרויקט ברחוב הנטקה 78-84 בקריית יובל של חברת מנרב ; פרויקט ברחוב שטרן 37-41 בקריית היובל של חברת קדמת היובל. כל חמשת המתחמים מציעים תוספת של 1,139 יחידות דיור סך הכל במסגרת פינוי-בינוי.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר היום: "בחודשים האחרונים קדמנו את תחומי ההתחדשות העירוניות ושיקום השכונות בכל רחבי הארץ בתוכניות בעלות משמעות חברתית. לירושלים, בירת ישראל, ישנה חשיבות מיוחדת, ואנחנו מרכזים בה מאמצים רבים".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני הוסיף: "משרד הבינוי והשיכון רואה חשיבות גדולה בקידום תהליכי ההתחדשות העירונית גם, ואפילו דווקא, במקומות בהם קיים קושי כלכלי למימושם".

דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה: "המענק הכספי שמוענק רק בירושלים בפרויקטים של התחדשות עירונית במתחמי פינוי-בינוי מצטרף לשורה של כלים מעשיים ייחודיים ומשמעותיים העומדים לרשותם של יזמים /קבלנים לקידומה המואץ של התחדשות עירונית בעיר".