14,000 ישראלים קיבלו השבוע מכתב "אישי" מרשות המסים

כך חשף מנהל רשות המסים, משה אשר, בכנס לשכת רו"ח ■ עקב הסבב הקודם, בו נשלחו 120 אלף מכתבים, נגבה מס בכמיליארד שקל ■ האם גם את או אתה בבחינת חשודים?

משה אשר / צילום: איל יצהר
משה אשר / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים, משה אשר, חשף היום (ד') בכנס לשכת רואי החשבון בירושלים, כי השבוע נשלחו עוד 14,000 מכתבים לנישומים, בהמשך למבצע הראשון שכלל 120,000 מכתבים. בעקבות סבב המכתבים הראשון גבתה רשות המסים מס בהיקף של מעל מיליארד שקל.

סבב המכתבים השני נולד, בין היתר, על רקע העובדה שבעוד יומיים פג תוקפו של נוהל הגילוי מרצון, המאפשר לנישומים לחשוף את הונם השחור בפני רשות המסים, מבלי לחשוש מאימת הדין הפלילי. כעת, משנסגרת דלת הגילוי מרצון, מבהירים ברשות המסים כי האכיפה והחשיפה של מעלימי מס תגבר. 

כפי שנחשף ב"גלובס", כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה להרחיב את רשת הנישומים, נשלחו למעלה מ-100 אלף מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על הכנסות בישראל (טופס 5329). מטרת המבצע הייתה ללכוד את כל מי שהפעולות הכלכליות שלו מעוררות חשד להעלמות מס, לרבות בעלי נכסים שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה, אזרחים המרבים לטוס לחו"ל, וקיים חשד שיש להם הכנסות או כספים לא מדווחים במדינות זרות ועוד.

המכתבים נשלחו לאזרחים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע וסימנים מחשידים אחרים שבוצעו, עולה כי על פניו אמור להיות להם תיק ברשות. מקרב מקבלי המכתבים, היו כ-50 אלף בעלי 3 דירות ומעלה שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה; ישראלים שטסו לחו"ל בתדירות גבוהה ועוד.

בהמשך נערך סבב נוסף של שליחת כ-20 אלף מכתבים, וכעת, כאמור, שוגרה קבוצה נוספת של מכתבים.

בהמשך הכנס התייחס משה אשר גם לחוק מיסוי דירה שלישית ולטענה שהועלתה על-ידי נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, לפיה חוק מס על ריבוי דירות לא ישיג את מטרתו, אלא ייצר הגברה של החיכוך בין הנישומים לרשות המסים.

לדברי אשר, במהלך ינואר תושק אפליקציה שמטרתה לאפשר לאנשים לאתר את הדירה או הדירות החייבות במס ואת עלות המס שעליהם יהיה לשלם, ובכך להקטין את רמת החיכוך ולעמוד בתשלום המס הנדרש.

רו"ח יזהר קנה, נשיא לשכת רואי החשבון, ציין כי הוא מסכים עם מנהל רשות המסים כי קיים עיוות במיסוי הדירות, אבל הפתרון היה מוטעה. "לשכת רואי החשבון הציעה פתרון לטפול בדרך של העלאת שיעור מיסוי דירות בצורה מדורגת בהתאם להיקף ההכנסה", אמר והוסיף: "אם רוצים למסות, יש להתייחס לדירות הבעייתיות ולא כלל-אצבע של 3 דירות. הטיפול הנכון צריך להיות הדרגתי כדי לאפשר לאנשים זמן להיערך. עכשיו נהיה עדים להעברות פיקטיביות, מאב לבנו בזמן מוקדם, שלא כדרך הטבע. החוק לא יחזיק מעמד יותר משנה-שנתיים, ובתקופה שישרוד לא יביא את הבשורה אלא לשינוי בשוליים". 

רו"ח ג'ק בלנגה, סגן נשיא לשכת רואי החשבון ויו"ר ועדת המסים, הוסיף כי "חוק מס על ריבוי דירות עדיין לא התייצב, ולהערכתי בעוד כשנה, כשיתחילו הקמפיינים לבחירות הכלליות, נשמע שכל המפלגות למעט 'כולנו' יפעלו לביטולו. החוק הזה לא ישיג את מטרותיו, ונהיה עדים לשתי תופעות: האחת - סוגיה קניינית שבג"ץ יתמודד אתה בקרוב. הרי שבמטרה להגדיל את קניינו של אחד, נוצרת פגיעה בקנינו של אחר; והתופעה הנוספת עליה נידרש היא סוגיית המענק שיינתן על-פי 3 תנאים - אם תימכר הדירה למחוסר דיור, וכאן רשות המסים צריכה לסייע עם המידע, או למשפר דיור אשר מתחייב למכור את דירתו בתוך שנה וחצי על-מנת לקבל את המענק, והרי אם לא - יצטרך להחזיר את המענק. כל אלה מקשים על היישום". 

"בנוסף", אמר רו"ח בלנגה, "לא ברור מהו מספר הדירות אשר הופך את ההכנסה מדירה לעסקית - וכאן יש שוב בעיה אם יש תשואה של 2%, ובעל הדירות ישלם 50% מס + 1% על מס דירות, אז כל ההכנסה משכר דירה תשולם כמס. 

"מדובר בעצם בקנס. אם אמכור את הדירה ואקנה משרדים, אף אחד לא יטיל עלי מס, ולכן זה קנס, ומי ש'יפטר' מהדירה שלו יקבל 'פרס'. וכך יוצא שמי שקונה דירה שלישית מקבל דוח. המדינה בונה על חוסר ההבנה לכאורה של הציבור, הרי מרגע שנרכשת הדירה היא כבר שווה 10% יותר ממה שהייתה טרם הרכישה בגלל מס הרכישה ותשלום לעורכי דין, ולכן עליי למכור אותה ב10% יותר, כך מהמשקיע הראשון, ולכן ייקח זמן להדביק את הפער".