האם אבי גבאי ראוי להוביל את המאבק בהון-שלטון?

התחפושת החדשה שלך, גבאי, רובין הוד אנטי-טייקונים ומועמד לראשות העבודה, לא הולמת אותך ■ הרווחת יותר משהגיע לך? תחזיר כסף ■ דעה

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

קבלו בבקשה את הצדקן התורן החדש של ישראל: אבי גבאי. אגדת היושרה המופלגת, המצפוניסט שהתפטר בגלל אישור מתווה הגז, זה שחשף בראיון לאילנה דיין ב"עובדה" את ערוות מקבלי ההחלטות, דחף אותם לתוך בוץ השחיתות ונעמד להם על הראש, כדי שיבלוט בניקיונו הצח.

חבל רק שהביוגרפיה העסקית והפוליטית של גבאי - שמתעטף בתדמית החדשה והנוצצת של הלוחם בשחיתויות ותופס טרמפ על גל האהדה כדי להיות מועמד לגיטימי לראשות מפלגת העבודה - ובכן, אותה ביוגרפיה רחוקה מלהיות נקייה או טהורה.

לו מותר, לאחרים אסור

בראיון ל"עובדה" הייתה לגבאי ביקורת נוקבת על הטייקונים, שמגייסים פקידים ומנהלים מהמגזר הציבורי לטובת האינטרסים שלהם. גבאי, כידוע, במומו פוסל, שהרי הוא עצמו היה פקיד במשרד האוצר שעבר למונופול שלימים הופרט ושילם משכורות עתק לבכיריו. לו מותר, לאחרים אסור.

בבזק, מונופול אימתני ורווחי באורח יוצא דופן בשוק התקשורת, כיהן גבאי בשורת תפקידים, שהבכירים בהם היו מנכ"ל בזק ומנכ"ל בזק בינלאומי. אבל, בזק הוא כנראה מונופול טוב, אולי מכיוון שגבאי הרוויח שם יותר מ-50 מיליון שקל בשנותיו כמנכ"ל, מה שסידר מן הסתם כלכלית אותו , את ילדיו וכנראה גם את נכדיו.

כיום, בזק שייך לטייקון שאול אלוביץ', אבל גבאי נמנע בינתיים לתקוף אותו. המונופול של יצחק תשובה, לעומת זאת, הוא מונופול נכלולי שאפשר ואף חובה לתקוף אותו. האם שמעתם את גבאי מבקר את ההפרדה המבנית בבזק, שמזכה את אלוביץ' ברווחים של מיליארדים? אף מלה. היושרה שלו עובדת רק בכיוון אחד, הכיוון הפופוליסטי.

גבאי חושב שהוא יודע בדיוק מה מותר וכדאי לו להגיד.  לכן, הוא מודה בדיעבד  ששילמו לו הרבה יותר ממה שהיה שווה כמנכ"ל - ומניח שהציבור יחבק אותו על הווידוי הזה. כשאילנה דיין שאלה אותו אם היה הגיע לו 5 מיליון שקלים בשנה, גבאי ענה: "לא, ממש לא. לא סבלתי מזה".

אז רגע: קיבלת שכר שאתה מודה שהיה מופקע - ועכשיו אתה גם רוצה להיות רובין הוד שלוקח מהטייקונים ומחזיר לעם? בוא, תוכיח שאתה מתכוון לכל מלה ותחזיר את כל הכסף שקיבלת ללא הצדקה. לך עם זה עד הסוף.

 

ומה עם ענייני משרדך?

כמי שהיה השר לאיכות הסביבה, גבאי מזהם את סביבתו כשהוא יורק בפרצופם של חבריו לממשלה ומשמיץ אותם בהתלהבות. כשבודקים אילו רפורמות מרחיקות לכת עשה גבאי בכהונתו, לא מוצאים אפילו אחת. עם כניסתו לתפקיד הוא הצהיר שילחם במפעלים המזהמים במפרץ חיפה. לא רק שהמפעלים עומדים על כנם, בסיום הכהונה התפרסם דוח חמור על הזיהום בהם, מה ש"זיכה" את גבאי בביקורת נוקבת מצד ארגוני הסביבה, שאיתם היה אמור לעבוד בשיתוף-פעולה.

ככה זה. כאשר אתה עסוק בלהיות ידו הארוכה של משה כחלון, מי שמינה אותך כמינוי אישי; כאשר אתה יושב חודשים במשרד האוצר, כדי להעביר עבורו את התקציב במקום לעשות את עבודתך השוטפת; כאשר אתה בוחש בענייני הדיור והאצת הבניה במקום להילחם על שטחים ירוקים. כאשר כל זה קורה, מה הפלא שאין לך פנאי להתעסק בענייני משרדך?

והנה, כשכחלון נבצר מעיסוק במתווה הגז, הקריטי למשרד האוצר, הוא מייד אמר: "אבי יטפל בזה". ואבי אכן טיפל ב"זה". כל זה לא מפריע לו להכפיש עכשיו. יושרה, עאלק.

לתחנת המשטרה הקרובה

אם גבאי רוצה להוכיח לציבור שהוא יותר מצדקן לרגע, אלא אדם ישר, שיתכבד וייגש עם המסמכים והעדויות הקשות שהציג בטלוויזיה לתחנת המשטרה הקרובה ויגיש תלונה. הדברים שאמר אינם יכולים לשמש רק כטרמפולינה פוליטית. אם הם נכונים, הם צריכים להיות בסיס לחקירה מעמיקה.