2017: תחזיות והזיות

החל מטראמפ, עבור בפוטין וכלה בשגריר הבא שלנו בארה"ב - אורן חזן

אורן חזן (צילום: אייל יצהר)
אורן חזן (צילום: אייל יצהר)

סימנים ב-2017? לחזות ולנחש? מה קל מזה. הרקורד שלנו מדבר בעדו.

וכי לא כתבנו כאן באחד בינואר 2016, שחור על גבי כתום, "בשנה הזו ייבחר דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב, לאחר שהביון הרוסי יגנוב בהצלחה עשרות אלפי מסרי דוא"ל פרטיים משרתי המפלגה הדמוקרטית, וארה"ב תגרש עשרות דיפלומטים רוסיים מתחומיה"?

וכי לא כתבנו כאן, שחור על גבי כתום, "בריטניה תכריע במשאל עם לטובת פרישה מן האיחוד האירופי, ועצם שיורו של האיחוד יועמד בספק לקראת סוף השנה"?

וכי לא כתבנו כאן שרוסיה תנצח במלחמת האזרחים הסורית? שמשטר ניאו-איסלאמיסטי מאני בטורקיה יביס נסיון הפיכה, ויכונן מדינת משטרה? שסין תפתה את הפיליפינים לזנוח את בריתה האסטרטגית עם ארה"ב, ולהצטרף אל הגל המנצח של ההיסטוריה?

וכי לא כתבנו את כל אלה, כאן ממש, בשנה שעברה כעת חיה? התשובה הדיסקרטית נשמעת טיפה יותר טוב באנגלית מדוברת: nope, זאת אומרת לא. לא כתבנו, ולפעמים כתבנו את ההיפך.

ועל יסוד זה אנחנו מבקשים מנדט מן הקורא לכונן משטר תחזיות והזיות חדש, שינחיל סימני דרך מדויקים לכל המתבוננים בו.

ייצאו מגדרם, או מדעתם

2017 תהיה שנת דונלד טראמפ. מנהיגים, דיפלומטים ופרשנים בכל העולם ייצאו מגדרם, או מדעתם, בנסיון לתת בו סימנים, לחזות את התנהגותו, לנבא את מדיניותו ולגלות איך אפשר למצוא חן בעיניו.

תשובה בלבדית לשאלה האחרונה: לא להתווכח אתו, לא לנסות לחנך אותו, להחניף לו, לחלק מחמאות להצלחתו להערים על כל המעמד הפוליטי והעיתונאי ולנצח בבחירות (אסור לרמוז שהוא בעצם הפסיד בהפרש של 3 מיליון קולות).

נוסחה כמעט בטוחה להצלחה: לבקש את עצתו את מי למנות לשגריר הבא בוושינגטון. ברצינות. טראמפ יעץ לבריטניה למנות את נייג'ל פאראג', "טראמפ האנגלי", האיש שמשך בכל הכוח לצאת מאירופה. הבריטים סירבו בלגלוג, והחמיצו את ההדמנות לשאת חן בעיניו, מפני שמה זה בכלל משנה.

את מי אפוא צריך למנות לשגריר ישראל בוושינגטון הטראמפית? אני מציע את חבר הכנסת אורן חזן, חתן פרס חוסיין אובמה. הוא ישלים את נבחרת הניואנסים והזהירות של דני דנון באו"ם.

 

רדיקלי, רדיקלי. רדיקלי אמרנו?

מה יעשה דונלד ט.? הוא יפתח את ארבע השנים הראשונות שלו בבית הלבן בביטול מסחרר של צווים מינהליים מימי אובמה. בתוך חודש כמעט לא ייוודע בוושינגטון שברק אובמה בא אל קרבה. חבר הכנסת חסן, סליחה חזן, יתאר את המהלך הזה כ"דה-חוסייניזציה של ארה"ב".

בנאום במושב משותף של הקונגרס בפברואר, עם הגשתה של הצעת התקציב הראשונה, טראמפ יזמין את מקסיקו ואת קנדה לשאת ולתת מחדש על הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה, עם לוח זמנים קצר וצפוף להחלפתו או לביטולו.

הוא גם יציב יעד סמוך מאוד לתיקון רדיקלי של רפורמות הבריאות של ברק אובמה, מכוחן הורחב ב-25 מיליון מספר הנהנים מביטוח רפואי כלשהו. שם תעמוד המשוכה הגדולה הראשונה של ממשלו. הדמוקרטים יסרבו בכל התוקף להשתתף בפירוקו של "ביטוח אובמה" (Obama Care), מה שיפחיד את הרפובליקאים מפני התוצאות האלקטורליות של "ללכת לבד".

טראמפ יעורר התלהבות כללית בימין האמריקאי, כאשר יודיע, אולי עוד בימים הראשונים של נשיאותו, את מי הוא מציע למנות לחבר התשיעי בבית המשפט העליון. הציפיה למינוי שופט אולטרה-שמרני הביאה הרבה מצביעים ספקניים של הימין הנוצרי לתמוך בטראמפ. הם יצפו לגמול, והם יקבלו אותו.

ולדימיר ודונלד, דונלד וביבי

השאלה הבינלאומית הגדולה: מה יתרחש בין הנאהבים והנעימים, ולדימיר ודונלד. התשובה: פחות, הרבה פחות ממה שנדמה כרגע. טראמפ לא יעז לבטל את צעדי העונשין האחרונים, מפני שחלקים של המפלגה הרפובליקאית בקונגרס יאיימו להתקומם. הוא ישלח את מזכיר המדינה שלו למוסקבה ("אתה מוכר מאוד", יגיד המזכיר, מנכ"ל אקסון מוביל לשעבר רקס טילרסון, לפוטין), והוא יקבל בחמימות רבה את שר החוץ הרוסי בבית הלבן. אבל חקירת ההאקרים הרוסיים בקונגרס תצבור תנופה, ותכשיל כל נסיון להמס את הקרח.

ומה יהיה על דונלד וביבי? ובכן, שם תפרח האהבה ללא כל הגבלה. ראש ממשלת ישראל יהיה האורח הרשמי הזר הראשון בבית הלבן. גם אם הנשיא טראמפ עצמו לא יגיע לירושלים, או לבית אל, הוא בוודאי ישלח את סגנו.

איך אומרים טראמפ בהולנדית?

ב-2017 תיעצר נשימתה של אירופה. הייתכן שימין קיצוני, שונא אירופה ושונא זרים, יחקה את מופת טראמפ בשלוש, אולי חמש מערכות בחירות כלליות?

המועד החוקי של בחירות יחול בין מארס לספטמבר בהולנד, בצרפת ובגרמניה. בחירות עשויות להיערך גם בבריטניה ובאיטליה, אולי אולי גם בספרד. הסיכוי הטוב ביותר של הימין הקיצוני הוא בהולנד עייפת המהגרים. בצרפת, מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות תעפיל כנראה לסיבוב השני, אבל תפסיד למועמד הימין הקצת-פחות-קיצוני. בגרמניה, מפלגת השלטון הימנית המתונה תפסיד קולות לימין הקיצוני, אבל עדיין תעמוד בראש ממשלת קואליציה עם השמאל המתון.

בבריטניה, המפלגה השמרנית עושה רושם שהיא מנסה להתיישר ימינה, אולי אפילו בכיוון דונלד טראמפ, עם תפנית פרו-ישראלית מפתיעה בימים האחרונים של 2016.

הוא יריב עם הנגידה

בענייני עסקים ופיננסים, ממשל טראמפ ידחה את רצונן של AT&T ושל טיים-וורנר להתמזג. רפובליקאים יעקמו את החוטם לנוכח ההתנהגות הדמוקרטית הזו, אבל יפויסו בחבילת הקיצוצים הגדולה ביותר של מס ההכנסה זה 35 שנה.

מתח חסר תקדים יגאה השנה בין הבית הלבן לפדרל ריזרב (הבנק המרכזי). ספק אם היה אנטגוניזם גדול יותר בין איזשהו נשיא ובין נגיד(ת) הבנק. הוא ירצה העלאות ריבית, כדי להקדים ולהוציא את האוויר מן הבועה. היא תהיה נאמנה למנדט של הבנק לחתור אל תעסוקה מלאה. ציוצים יצויצו, איומים יופרחו, והרבית תעלה, קצת.

צפונה מים סין הדרומי

אם יהיה השנה עימות בינלאומי מרכזי הוא יתרחש אי שם בין ים סין הדרומי לחצי האי הקוריאני. הנשיא טראמפ יודיע שהוא מוכן לשגר את הצי השביעי אל נמלי טייוואן, והסינים יגיבו בעווית של זעם. לחלופין, טראמפ יודיע שהוא ימנע בכוח פיתוח של טיל גרעיני רב-יבשתי בצפון קוריאה. סין תזכיר לו את דצמבר 1950 (מלחמת קוריאה). פוטין יציע לתווך. ברצון, יגיד טראמפ, ויבטיח לו את פרס נובל לשלום.

קיסר וסולטן

ולסיום התחזיות הנה ההזיה המסכמת: ברוסיה ובטורקיה יתחיל השנה מסע להחייאת המשטר המלוכני. רוסיה תציין במארס את יום השנה המאה להדחת הצאר והצעה תונח על שולחן הדומה במוסקבה לחזור ולהניח את הכתר. פוטין ירכין את ראשו בענווה. טאייפ ארדואן יהפוך השנה לנשיא הביצועי של טורקיה, ויגיב בהערכה על הצעה לחדש את הח'ליפות (שאותה ביטל אטאטורק ב-1924).

או ההיפך.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny