מג"ד צבר לשעבר מאיים להגיש תביעת דיבה נגד ערוץ 10 ודרוקר

תחקיר "המקור" על גבעתי ממשיך לעורר סערה: גיבור הפרשה, לירן חג'בי, הגיש התראה לפני תביעה נגד הערוץ והכתבים רביב דרוקר ואור הלר, שלטענתו "עשו שימוש ארסי בכוח העיתונאי נגד מפקד מצטיין" ■ ערוץ 10: "עומדים מאחורי התחקיר"

רביב דרוקר / צילום: איליה מלניקוב
רביב דרוקר / צילום: איליה מלניקוב

תוכנית "המקור" שעסקה בנעשה בחטיבת גבעתי ממשיכה לעורר סערות. אחרי שערוץ 10 ורביב דרוקר הגישו התראה לפני תביעה לגלי צה"ל בעקבות תוכנית שעסקה במה שעמד לכאורה מאחורי התחקיר, כעת מגיע איום בתביעה מהכיוון השני.

מפקד גדוד צבר לשעבר, לירן חג'בי, מאיים בתביעה נגד מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, ונגד כתבי התוכנית, רביב דרוקר ואור הלר, בעקבות מה שהוא מגדיר שורה של "פרסומים פוגעים" בעניינו ששודרו בתוכנית. התראה דומה הוגשה בנפרד לכתבת קול ישראל, כרמלה מנשה, המצוטטת בכתבה.

קיראו עוד ב"גלובס"


חג'בי הגיש היום (א'), באמצעות עו"ד דרור ארד-אילון, התראה בטרם נקיטת הליכים בשל "דברי לשון רע רבים" שפורסמו נגדו, לטענתו, בכתבה ובראיונות בתקשורת שעסקו בה. חג'בי טוען, בין היתר, כי התחקיר נערך בצורה מניפולטיבית; כי לא הוזכר בו כי טענות שפורסמו בו נחקרו על-ידי מצ"ח והסתיימו בסגירת התיק על-ידי הפרקליטות הצבאית; וכי בתחקיר לא צוין כי מאי פאטל - שרואיינה בו והייתה זו שפוצצה את הפרשה שהובילה להדחת חג'בי - מנהלת בימים אלה תביעה אזרחית נגדו.

באופן מעט אירוני, טענה נוספת של חג'בי דומה לטענה של ערוץ 10 ודרוקר כלפי גלי צה"ל, ולפיה לצורך קבלת התגובה לקראת השידור לא הוצגו בפניו כל הטענות שעמדו להתפרסם במשדר, אלא רק חלקן.

חג'בי טוען כי מטרת הכתבה הייתה "להדביק כל פגם דווקא למפקד הגדוד", ולצורך כך הוא מביא כמה דוגמאות. אחת הפרשות שהוזכרו בכתבה נגעה לחייל ארד אביטל, שסיפר כי הוא וחייל נוסף הוטרדו מינית על-ידי מפקד בחטיבה. בהקשר זה מצוטטת בכתבה הכתבת הצבאית של קול ישראל, כרמלה מנשה, כמי שאומרת שבגדוד שעליו מפקד חג'בי יש מפקד שהטריד שני חיילים מינית. אלא שלטענת חג'בי, המקרה שאותו מתארים אביטל וחברו כלל לא התרחש בגדוד שבפיקודו, אלא 8 חודשים קודם לכן (השניים כן התלוננו על המקרה כשהיו תחת פיקודו של חג'בי).

פרשה נוספת נוגעת למקרה שבו חג'בי שהה בלילה עם חיילת נוספת בגדוד באורחן בצאלים. חג'בי אכן הודה במקרה ונענש בגינו, אך לטענתו גם הוא וגם החיילת חזרו שוב ושוב ובמצ"ח על גרסתם שלפיה לא היה בין שניהם קשר מיני. "החיילת הבהירה לפחות 6 פעמים שהיא לא קיימה יחסי מין עם חג'בי", נכתב בהתראה שהגיש היום. למרות זאת, לטענתו, במהלך הכתבה אמר הלר כי החיילת "אישרה במצ"ח שהיו לה יחסים אינטימיים עם המג"ד, (ו)חג'בי לעומת זאת הכחיש".

מקרה נוסף שנקשר לחג'בי בתחקיר הוא שתי התאבדויות שאירעו בגדוד שתחת פיקודו. חג'בי טוען כי "מדובר בשני מקרים שאין ביניהם כל זיקה או קשר, שלא היו בשום דרך באחריותו של מפקד הגדוד. שניהם תוחקרו עד לרמות הגבוהות, ולא נמצא כל פגם בהתנהלותו בקשר לכך". במהלך התחקיר אמר דרוקר בהקשר זה: "אנחנו חלילה לא רוצים לקשור את המג"ד חג'בי להתאבדויות, אבל ייתכן שהרוח הרעה סוחפת עוד אנשים".

בכתב ההתראה מבקר פרקליטו של חג'בי את הטון שבו אמר דרוקר את המילה "חלילה", ומוסיף: "מותר לשאול עיתונאי: אם באמת אינך רוצה לקשור בין דבר אחד למשנהו, מדוע אתה קושר ביניהם? אבל במקרה הזה, התשובה גלויה ומפורשת: דרוקר וצוותו הציגו את ההתאבדויות כנובעות מ'הרוח הרעה', זאת אומרת כתוצאה מצטברת, כביכול, של כל הנושאים שהועלו בתשדיר עד שלב זה".

בהמשך נכתב: "מדובר בשימוש ארסי ממש של הכוח העיתונאי, שבו הוצג מפקד מצטיין... כמי שגרם 'ברוח הרעה' לשתי התאבדויות מצערות. קשה להעלות על הדעת לשון הרע חריפה מזו".

לאור הטענות הללו וטענות רבות נוספות דורש חג'בי כי בערוץ 10 יפרסמו תיקון והכחשה של הדברים ויסירו את כל הפרסומים בעניין. כמו כן, הוא דורש פיצוי של 250 אלף שקל.

עו"ד ארד-אילון מסר היום ל"גלובס" כי בתחקיר שהוקדש לחג'בי, "אמת הפכה לשקר, ושקר לאמת, כפי שמפורט היטב במכתביו לתוכנית ולכרמלה מנשה, רביב דרוקר ואור הלר. אנו מצפים שלאחר שיבחנו את עצמם באופן ענייני וביקורתי, יתנצלו בפני מר חג'בי על ההכפשות שהטיחו בו".

מחדשות 10 נמסר כי הם עומדים באופן מלא מאחורי פרסום התחקיר בתוכנית "המקור".