על רקע השביתה: קריאה לקחת מאגד את הקווים המהירים בי-ם

(עדכון) - נהגי אגד בירושלים חסמו את הכניסה לתחנה המרכזית ומשבשים את הקווים הבינעירוניים ■ באגד צופים כי לאחר שהמשטרה תסיר את החסימה ולאור גיוס כללי, יינתן שירות בסיסי בבירה

אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת
אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת

החל משעות הבוקר (ד') שובתים קרוב לאלף נהגי אגד בירושלים ומשבשים את השירות בעיר ואת הנסיעות הבינעירוניות היוצאות מהתחנה המרכזית. באגד אומרים כי בוצע גיוס כללי בקרב עובדי החברה שאינם מירושלים, כולל נהגי החברה-הבת אגד היסעים, כדי לצמצם את הנזק ולתת שירות בסיסי בבירה. בחברה צופים כי מרגע שהמשטרה תפנה את החסימה של התחנה המרכזית, הקווים הבינעירוניים יפעלו כמעט כרגיל. אתמול התקיים משא-ומתן בין ההנהלה לעובדים בבית ההסתדרות אך הוא הסתיים ללא תוצאות.

שביתת הנהגים באה מנומקת בפגיעה בפרמיות של נהגי הבירה, המגיעות בממוצע לטווח של 1,000-1,500 שקל בחודש, כתוספת לשכר בסיס של 39 שקל לשעה. מההסתדרות נמסר כי השביתה היא גם תוצאה של היעדר ההתקדמות במשא-ומתן שבין אגד למדינה על הארכת הסכם הסובסידיה שלה לעשור לפחות, כולל הקצאת מיליארדי שקלים לצורך פרישה מוקדמת של העובדים. באגד מכחישים את הפגיעה בזכויות העובדים, וטוענים כי השינויים שנעשו בסידור העבודה, כדי למנוע חריגות קשות ברמת השירות, לא פוגעים בעובדים. 

לאור השביתה פנה הבוקר מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית 15 דקות, גיל יעקב, לשר התחבורה, ישראל כץ, ודרש להוציא למכרז באופן מיידי את קווי האוטובוס המהירים בירושלים - אותם קווים הנוסעים בנת"צים ונחשבים לרווחיים ביותר. "בפנייה לשר כץ נחשף כי בבדיקה שביצע לאחרונה משרד התחבורה נמצא כי אגד איננה מבצעת נסיעות בעיר הבירה בהיקף של 17 אחוזים", נמסר מהארגון. "העובדה הזו, לצד קיומה של השביתה בידי הנהגים והחזקתם של נוסעי התחבורה הציבורית כבני ערובה, מוכיחה כי יש להוציא באופן מיידי קווי תחבורה ציבורית למכרז - דבר שלא נעשה מעולם בירושלים".

דובר אגד, רון רטנר, מסר הבוקר, כי "לאור העובדה שהנהגים השכירים השובתים בירושלים נעלו את התחנה המרכזית בבירה וחסמו את דרכי הגישה אליה ברכבים פרטיים, אוטובוסים שפורקו, מנעולים, שרשראות ועוד, נגרמו הבוקר שיבושים קשים בפעילות התחבורה הציבורית לירושלים וממנה.

"האוטובוסים הבינעירוניים נאלצים להוריד את הנוסעים ברחוב יפו ושבים ריקים לנקודות המוצא שלהם, מבלי יכולת להיכנס לתחנה ולקלוט נוסעים לכל רחבי הארץ. הנהלת אגד תפנה הבוקר למשטרת ישראל בבקשה לסייע בפריצת הדרכים אל התחנה וממנה כדי לאפשר לנהגים חלופיים, שגויסו במיוחד, להפעיל את קווי השירות הבינעירוניים מירושלים ואליה. הנהלת אגד עושה מאמץ להשיב את השירות לסדרו ומתנצלת בפני הנוסעים על אי הנוחות שנוצרה.

"אנו קוראים לנהגים לחדול לאלתר מהשביתה ולשוב באופן מיידי לעבודה סדירה ולהימנע מהפגיעה הקשה והמיותרת בציבור הנוסעים".

ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, מסר כי "‏שביתת אגד בירושלים הייתה נמנעת לו הממשלה הייתה מתייחסת ברצינות ונותנת פתרונות לנוסעים, לנהגים ולמפעילים. תחבורה ציבורית איכותית עולה כסף, אבל חוסכת הרבה יותר".