היום הראשון של העידן החדש

אחרי הבחירות, הקונגרס האמריקאי מסתער על כל המטרות הלא נכונות

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

מפלגה מורעבת שלטון נכנסה סוף סוף אל המטבח בוושינגטון, כדי להכין את הארוחה הראשונה. אבל ראו זה פלא, היא נכשלה עוד לפני המנה הראשונה. הרפובליקאים בוושינגטון כמעט שכחו שכל אמריקה מתבוננת בהם, ולשף קצר הרוח החדש יש אשפה מלאה טוויטים.

זה עמד להיות ציון דרך היסטורי: היום הראשון בחייו של הרוב הרפובליקאי החדש באמריקה. הקונגרס ה-115 התכנס בוושינגטון למושבו הראשון, שבועיים וחצי לפני שנשיא רפובליקאי חדש ייכנס לבית הלבן.

זה 85 שנה שלרפובליקאים לא הייתה שליטה בו זמנית כה חד משמעית ברשות המבצעת וברשות המחוקקת. זה הזמן הטבעי אפוא לשנס מותניים. מאז 2010 לא חדלו הרפובליקאים לייחל לרגע שבו תינתן להם ההזדמנות לפרק בזה אחר זה את המגדלים (ואת הבקתות ואת החושות) שבנה ברק אובמה.

תחת זאת, הרפובליקאים החליטו להבקיע שער עצמי. הדיו עתידים ללוותם בחודשים הבאים, אולי לרעת סיכוייהם בבחירות של אמצע הקדנציה, בעוד פחות משנתיים. סיעתם בבית הנבחרים התכנסה כמעט בחשאי ב-2 בינואר בערב, והחליטה לבטל את הפיקוח העצמאי על האתיקה של חברי הבית.

את הפיקוח הזה אכפו הדמוקרטים לפני שמונה שנים, כאשר החזיקו ברוב מושבי הבית. הם עשו כן לאחר שורה של שערוריות, שפגעו במוניטין של הבית. החברים שנאו את המפקח החיצוני. הוא ירד לחייהם. הוא היה מוכן להאמין לכל שמועה ולכל רינון. הוא פתח חקירה על היסודות הרופפים ביותר.

מאחר שהם המחוקקים, הם פשוט החליטו לחוקק את המפקח העצמאי אל מחוץ לספר התקנות. היוזמה יצאה מידי היושב ראש רב הכוח של ועדת המשפטים, ציר ותיק ממדינת וירג'יניה, ששמו ריצ'רד גודלאטה, שמבטאים כמו "קפה-הפוך-טוב".

אין לכם מה לעשות?

קול שבר בקע בכל רחבי אמריקה. הייאמן? מפלגת השלטון, עוד לפני שהספיקה להתרווח במושבה ולהתחיל לעבוד, מיהרה לפטור את עצמה מן הציפיות האתיות שהיא לא חדלה להחיל על ממשל אובמה.

במעשה נמהר אחד, מפלגת השלטון החדשה של אמריקה אישרה, כי היא יצוקה מאותו החומר שבשלו רוב עצום של האמריקאים מתייחסים אל הקונגרס בשאט נפש, תהיה המפלגה השלטת בו אשר תהיה. מעשה האיוולת הזה לא החזיק מעמד אפילו יום אחד. בערך 15 שעות לאחר שנעשה, הרפובליקאים המבוהלים התכנסו כדי לבטל אותו, ולקוות שיימחו עקבותיו. מרכזיות הטלפונים בגבעת הקפיטול ושרתי הדוא"ל כמעט קרסו תחת עול התגובות הנזעמות.

הנשיא המיועד דונלד טראמפ גער במפלגתו, באמצעות טוויטר. אין לכם מה לעשות? הוא שאל. "תתעסקו ברפורמות מס, במערכת הבריאות, בכל כך הרבה נושאים בעלי חשיבות הרבה יותר גדולה".

למרבה העניין והסמליות, הוא חתם את ציוצו בתג-ההקבצה (האשטאג) DTS, ראשי התיבות האנגליים של "יבשו-נא את הביצה". זו הייתה הסיסמה האפקטיבית של טראמפ בשבועות האחרונים של מסע הבחירות שלו. "הביצה" במשוואה הייתה שם נרדף לוושינגטון הבירה, שטראמפ תיאר כמקור כל השחיתות, הסיאוב וחוסר היעילות בממשלת ארה"ב.

 

התיאבון לחקיקה בת-עבור

התנהגות הרפובליקאים בשעות הראשונות של שלטונם החדש הייתה יותר מקוריוזית. היא חשפה טפח מן הדינמיקה, העומדת למשול בוושינגטון. קצב עבודתו של הקונגרס ואמצעיו יעמידו במבחן את כושר הריכוז המוגבל של הנשיא הנכנס ואת סבלנותו המעטה. הוא יתפתה להנחית ולצוות. גם אם מנהיגי הקונגרס יסכימו למעמד של כינור שני, הם לא יהיו נוחים לקבל תכתיבים. פוטנציאל החיכוכים הוא כמעט בלתי מוגבל.

סדר היום יכרע תחת כובד החקיקה. זה עשר שנים שלא היו נשיא וקונגרס רפובליקאיים בוושינגטון. הרפובליקאים אמנם החזיקו בשני בתי הקונגרס בשנתיים האחרונות, אבל בהיעדר רוב "חסין וטו" (שני שלישים של המושבים), הנשיא אובמה הכשיל את רוב יוזמותיהם. התיאבון לחקיקה בת-עבור נעשה כפייתי. הרפובליקאים להוטים במיוחד למחוק את עקבות השנתיים הראשונות של אובמה, 2009-2010.

אז, מכוח רוב דמוקרטי עצום, הנשיא ומפלגתו חוללו שתי רפורמות היסטוריות: אחת בשירותי הבריאות, שהרחיבה ב-20 מיליון בני אדם את מספר האמריקאים הנהנים מביטוח רפואי כלשהו (היא ידועה בכינוי Obama Care, או "ביטוח אובמה"); והשנייה, בשוקי הכספים, שהטילה הגבלות חסרות תקדים על פעילות ההשקעות של בנקים ושל מוסדות פיננסיים (קרויה דוד-פראנק, על שם צמד יוזמיה העיקריים).

רפורמות הבריאות עוררו גל-נגד עצום ממדים, שהטביע את הדמוקרטים בבחירות לבית הנבחרים ב-2010. לאחר התבוסה ההיא, הקונגרס נקלע לקיפאון, כאשר שני בתיו נטרלו זה את זה.

ביום הראשון בבית הלבן

כל טוען רפובליקאי לנשיאות, כולל דונלד טראמפ, נשבע מאז לשים קץ ל-Obama Care "ביום הראשון בבית הלבן". לא פעם נשמעו הטוענים הרפובליקאיים מתווכחים אם הם יחתמו על ביטול החוק בשעה הראשונה של נשיאותם, או אפילו במהלך טקס ההשבעה. ממילא, הביטול נעשה סימן ההכר של חילופי משמרות בוושינגטון.

אנחנו כבר יודעים, שביטוח אובמה לא יתבטל כל זמן שלא יהיה לו תחליף. מקובל עכשיו להניח שהרפובליקאים לא יעזו להוציא עשרות מיליונים אל מחוץ למעגל המבוטחים. "ביטוח אובמה" שינה את ציפיותיהם של אמריקאים. ביטולו החד צדדי יגבה מחיר פוליטי גבוה מאוד מן המבטלים.

השאלה היא מי יכתיב את הקצב: הנשיא החדש או מנהיגי מפלגתו בקונגרס? ב-2009, ברק אובמה נגרר במידת מה אחרי הרוב הדמוקרטי הרדיקלי בבית הנבחרים. אפשר שאילו נזהר יותר היה מפסיד פחות. אבל כללית שררה הסכמה בין אובמה לבין מנהיגי הדמוקרטים, והם נהגו זה בזה במידה של לויאליות.

במציאות החדשה בוושינגטון אין סימני דרך ברורים. אי הסכמה שוררת בין הנשיא לבין מפלגתו בשאלות מפתח: מן היחסים עם רוסיה, שיש להם עכשיו דחיפות פתאומית, ועד עתידם של הסכמי הסחר החופשי.

רוצים את מקסיקו?

הנשיא המיועד ציין אתמול הצלחה נוספת במניעת יצוא של מקומות עבודה אל מעבר לגבול. תעשיית הרכב פורד ויתרה על השקעה של 1.6 מיליארד דולר בפסי ייצור במקסיקו. תחת זאת היא תשקיע את חצי הסכום האמור בארה"ב, ותיצור 700 מקומות עבודה.

המתחרה העיקרית שלה, ג'נרל מוטורס, הייתה אתמול יעד לציוץ נרגז של טראמפ. GM רוצה להרכיב את דגמי ה-Chevy Cruse שלה במקסיקו? יהיה עליה לשלם "מס גבול גבוה", הכריז טראמפ.

הרבה רפובליקאים חרקו שיניים. איומים נשיאותיים על תאגידים אינם לחם חוקה של מפלגה, החוזרת ונשבעת אמונים לשוק החופשי.

מתח גדול מלווה אפוא את השעות הראשונות של העידן החדש בוושינגטון. מתח כזה יכול להרוס נשיא. הוא התקרב להרוס את ביל קלינטון ב-1994, לאחר שנתיים של דיס-הרמוניה בתוך מפלגתו; והוא מילא תפקיד בהריסת ג'ימי קרטר ב-1980.

רוב בקונגרס יכול לפעמים להיות לרועץ למפלגה המחזיקה בו מפני שהוא מזין תיאבון על חשבון השכל הישר. היזהרו-נא מפני מפלגה מורעבת שלטון הנכנסת אל המטבח.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny