ביהמ"ש הקפיא אישור תוכנית לבניית 3,000 יחידות דיור באשדוד

טענות של יזמים נגד עיריית אשדוד בכל הקשור להליך אישור תוכנית גדולה בעיר גורם לעיכוב באישורה

בית חולים באשדוד / צילום: תמר מצפי
בית חולים באשדוד / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע הוציא צו ביניים שמקפיא תוכנית מתאר מקומית של העיר אשדוד, שמספרה 3/124/03/3 - הרובע המיוחד באשדוד, וזאת על רקע טענות שהליך הפקדת התוכנית נעשה בניגוד לחוק ותוך ניגוד עניינים. הצו הוצא לבקשת שתי חברות נדל"ן, יחיאל אבו חברה לבניין וחברת קי.בי.עי שתיהן חברות בבעלות יחיאל אבו, המחזיקות בכ-150 דונם בשטח התוכנית.

צו הביניים שהוצא כנגד אישור התוכנית מהווה למעשה החלטה על הקפאה זמנית של תוכנית הכוללת כ-3,000 יחידות דיור סך-הכול, מתוכן 900 יחידות דיור למעונות סטודנטים במכללת סמי שמעון.

במסגרת הבקשה - שהוגשה לבית המשפט על-ידי החברות שבבעלות אבו, המיוצגות בידי עו"ד שחר בן-עמי ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות' - נטען כי "הליך הפקדת התוכנית עד כה נעשה בניגוד חמור ביותר להוראות הדין, תוך שעיריית אשדוד והוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשדוד פעלו להמלצתה ואישורה בניגוד עניינים מובהק ומוצהר ותוך התעלמות רבתי מקיום הוראות הדין בקשר לתקינות ההליך התכנוני ולרבות בחריגה מסמכות".

עוד במסגרת העתירה: "הלכה למעשה, נכון לכתיבת שורות אלה, לא ברור מי הגורם אשר אישר את הפקדת התוכנית בשם העירייה כיזמית התוכנית, ואולם... אף אם התוכנית אושרה על-ידי ראש העיר בהתאם לסמכותו לפי סעיף 126 לפקודת העיריות, אזי שיש להורות על ביטולה, מאחר שראש העיר מצוי בניגוד עניינים מובהק המונע ממנו לדון בתוכנית זו". 

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה כי "העירייה דוחה את הטענה כי הפקדת התוכנית נעשתה בניגוד חמור לחוק ותוך ניגוד עניינים. מדובר בעתירה שהוגשה על-ידי יזם שיש לו קרקעות בתחום התוכנית ואשר לווה את הליך הכנת התוכנית במשך שנים ארוכות. היזם ביקש להגדיל את כמות יחידות הדיור בתחום התוכנית בניגוד לעמדת הועדה המחוזית, ומשכך רק בשלב הפקדת התוכנית הוא העלה טענה משפטית באשר לצורך בהחלטת מועצת עיר באשר להכנת התוכנית, טענה אשר העירייה חולקת על נכונותה המשפטית, והמועד להעלותה היה לפני שנים ולא בעת הפקדת התוכנית. כל הטענות בדבר ניגודי עניינים הן בבחינת עורבא פרח. עוד יודגש כי מדובר בתכנית שגם הועדה המחוזית רואה בה חשיבות רבה ואישרה את הפקדתה, אולם היזם ממניעים פרטיים מסחריים שלו מבקש לעכב פרויקט בעל חשיבות עירונית ולאומית".