לבני: מה שנדרש זה לא חנינה אלא הנהגה עם עמדה מוסרית

"עם אלה שזועקים חנינה בעוד טרם יבש הדיו על פסק הדין, כולל ראש הממשלה - יש לי ויכוח קשה. אי-אפשר להגיד שמכבדים את הכרעת הדין ובאותה נשימה כבר לדרוש חנינה עוד לפני שנגזר בכלל העונש"

ציפי לבני / צילום: חן גלילי
ציפי לבני / צילום: חן גלילי

אחרי מבול הקריאות במערכת הפוליטית לחון את החייל המורשע אלאור אזריה, ח"כ ציפי לבני שולחת מסר מרומז אך תקיף גם לעבר חברת סיעתה, ח"כ שלי יחימוביץ', שצידדה בחנינה, וגם לעבר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שהמתין 24 שעות מאז ההרשעה רק כדי להודיע היום (ה') כי "מגיעה לכולנו חנינה".

בנאום שנשאה לבני במרכז הבינתחומי בהרצליה, היא אמרה: "אני יודעת מה העצה הטובה ביותר שאפשר לתת לפוליטיקאי היום אם הוא רוצה להיבחר - לך עם ההמון או לפחות תשתוק. המתלהמים הפופוליסטיים והשותקים משתפים פעולה עם השינוי הערכי העמוק שעוברת החברה בישראל. מה שנדרש עכשיו זה לא 'חנינה לכולנו', אלא הנהגה עם עמדה מוסרית שהיא מוכנה להלחם עליה - גם אם יש לכך מחיר פוליטי".

לדברי לבני, "אתמול בבית הדין הצבאי הסתבר שאנחנו מחולקים לשני שבטים שונים עם ויכוח קשה נוקב ואלים על ערכים. החלוקה סביב מקרה אזריה היא החלוקה האמיתית של החברה בישראל: איזה צבא אנחנו רוצים ואיזה שלטון אמור להוביל את המדינה הזאת - שלטון החוק או שלטון הרחוב. זה מובן מאליו עבורי, ואני חושבת שתקופה ארוכה זה גם היה המכנה משותף - אבל לא עוד".

לבני הוסיפה כי "חנינה היא לא תחליף לפסק דין, והפוליטיקאים הם לא ערכאת ערעור. עם אלה שזועקים חנינה בעוד טרם יבש הדיו על פסק הדין, כולל ראש הממשלה - יש לי ויכוח קשה. אי-אפשר להגיד שמכבדים את הכרעת הדין ובאותה נשימה כבר לדרוש חנינה עוד לפני שנגזר בכלל העונש".

בעוד היא נמנעת מאזכור שמם המפורש של יחימוביץ' ולפיד, לבני יורה חיצים בשר החינוך נפתלי בנט ובראש הממשלה בנימין נתניהו. "בקשת החנינה המיידית והבהולה של בנט היא בדיוק מה שהבית היהודי עושה מול בג"ץ בעניין ההתנחלויות - וזה מה שנתניהו עושה למשטרה וליועץ המשפטי לממשלה בעניין השחיתות השלטונית. כל אחד והמניעים שלו. קוראים לזה דה-לגיטימציה וקיעקוע מתמשך של שלטון החוק - בצבא, במשטרה, ביהודה ושומרון. אין חוק, יש שלטון רוב, יש לייקים בפייסבוק, יש אלימות ברחובות - הם ייקבעו. הבחירה היא בין המערב הפרוע לבין מדינת ישראל", היא הוסיפה.

באמירה נוקבת ומאוד לא פופולרית, במיוחד לנוכח סקר ערוץ 2 שהצביע אמש על למעלה מ-60% תמיכה בחנינה לאזריה בקרב הציבור, הבהירה לבני: "ההגנה הכי טובה לחיילי צה"ל בחו"ל היא הידיעה העולמית שבישראל חייל שסרח מועמד לדין. מי שצורח ברחובות נגד בית הדין והרמטכ"ל ופוליטיקאים שעושים את זה בצורה יותר מנומסת באולפנים - הם קודם נגד צה"ל והם פוגעים ברמטכ"ל, במפקדי צה"ל, בחייליו ובערכיו. מי שעושה סיבוב פוליטי על האירוע במקום לגלות אחריות - הוא זה שחושף את חיילי צה"ל בפני בתי משפט זרים".