הגיבור החדש של התקשורת

כך הפיל אבי גבאי את אילנה דיין בפח

אבי גבאי / איור: גיל ג'יבלי
 אבי גבאי / איור: גיל ג'יבלי

1. השנה האזרחית אמנם רק התחילה, אבל כבר אפשר לתת את פרס יחסי הציבור, אחיזת העיניים וגניבת הדעת של השנה לאבי גבאי, השר לשעבר להגנת הסביבה. שימו לב איך הוא עשה את זה בשבוע שעבר: ביום ב'- הופעה "הירואית" של הצדיק היחיד בסדום אצל אילנה דיין ב"עובדה"; ביום ה' - הודעה רעשנית על הצטרפותו למפלגת העבודה; ביום ו' - כתבי החצר שלו חולקים לו סופרלטיבים דביקים ומביכים של משיח: ישר, אמיץ, ערכי. בערב עוד הופעה של הצדיק היחיד בסדום בערוץ 2.

אז ככה: אבי גבאי לא ישר, לא ערכי ורחוק מאוד מלהיות אמיץ. והוא בטח לא הצדיק היחיד בסדום. הוא רק הוכיח שהוא היה ונשאר בסך הכול פוליטיקאי שיודע לסובב על האצבע שלו עיתונאים, ולמרבה הצער גם את אילנה דיין שנתנה לו במה וכתבת פרומו יום לפני שהמשיח החדש הבליח במפלגת העבודה. קוראים לזה בשפה הכי פשוטה: קידום מכירות. לגבאי יש תיאבון אדיר לתשומת לב ציבורית ותקשורתית ויש לו רק דרך אחת להשביע אותו: על-ידי התחנפות לחונטה התקשורתית ולכת הטהרנים שלה במיוחד, שכצפוי גמלה לו בראיונות מחמיאים ובמאמרים נוטפי דבש ובלי שום שאלות מטרידות על התנהלותו.

 

2. טבלה אחת הייתה מספרת את כל הסיפור של גבאי, אבל איש לא טרח להציג אותה, גם לא דיין. אנחנו מצרפים אותה כאן, כפי שעשינו בעבר: מכונת המזומנים המונופוליסטית שהייתה בניהולו של גבאי ונקראת הפעילות הנייחת של בזק. זו מכונת מזומנים מהגדולות והמשומנות שצמחו פה, החולשת על מרבית השוק - 68% בתשתיות האינטרנט, 56% בטלפוניה הנייחת בשוק הפרטי, ו-74% בשוק העסקי. המכונה הזאת מייצרת מדי שנה תזרים מזומנים של יותר מ-2 מיליארד שקל ומרוויחה יותר מ-1.3 מיליארד שקל. הרווחיות שלה היא ממש לא בזכותו של גבאי או בזכות יכולת הניהול הפנומנלית שלו, אלא בזכות היכולת המונופוליסטית של בזק, בתוספת תהליכי ייעול שהנהיג גבאי עם ועד מאוד נוח. פוליטיקה, הרי, היא הצד החזק שלו. גבאי מסתובב עם חבילת חמאה ענקית על ראשו, והוא האחרון שצריך לדבר גבוהה-גבוהה על מלחמה ביוקר המחיה. הוא בהחלט יכול להעיד עליה כמי שהיה חלק ממחולליו. אבל אילנה דיין לא טרחה אפילו לשאול אותו על ענייני בזק.

3. 6 שנים ומשהו כמנכ"ל בזק הניבו לגבאי כ-50-60 מיליון שקל בעלויות שכר - משכר בסיס, דרך בונוסים ועד אופציות למניות שהפכו לרווחיות מאוד. גבאי לא הרוויח את זה ביושר, הוא לא הרוויח את זה בזכות יכולת הניהול שלו. הוא הרוויח את זה רק בזכות דבר אחד, שהוא מקפיד לומר בשיחות פרטיות, אבל לא למצלמה: הוא ידע "להנדס", "לסדר" ו"לתחמן" את הרגולציה.

4. כשנשאל גבאי על שכרו, הוא מלמל משהו שנשמע לכאורה כה כן, כה אמיץ וכה ישר: "זה לא מגיע לי, אבל ככה בנוי המשק". איש ישר, כן ואמיץ לא היה מוסר תשובה כה מחוצפת ומנותקת. בעלי השליטה בבזק - משאול אלוביץ' ועד אייפקס-חיים סבן-מורי ארקין - לא חיכו לגבאי על סף דלתו, כרעו לו ברך ואמרו "אבי, בבקשה, קח 10 מיליון שקל לשנה, מאות אלפי שקלים לחודש, רק תישאר איתנו, אבי, בבקשה, אנחנו מתחננים! אל תברח, אתה אלוהי הניהול!". זה הרי עבד הפוך לגמרי: אבי גבאי הישר, האמיץ והערכי דרש לעצמו את השכר הזה כי לפחות אז הוא חשב שזה מגיע לו בהחלט. פתאום הוא מצטדק. נו, טוב, כמה קל להצטדק כשהכסף שלא מגיע לך יושב עמוק בתוך חשבון הבנק שלך.

5. לא כולם זוכרים, אבל אבי גבאי מייצג את שיטת הדלתות המסתובבות. הוא שימש כרפרנט באגף התקציבים לענייני תקשורת ומשם עבר ל... בזק, כמובן, שעליה פיקח כפקיד במשרד האוצר. בגיל צעיר הוא עבר לשמש כעוזרו של מנכ"ל בזק אז, עמי אראל, שהוא עצמו רב-אמן בפוליטיקה ארגונית. זה האיש שהתחנחן והתחנף לנוחי דנקנר וצבר אצלו, כיו"ר דסק"ש, עשרות מיליוני שקלים. אראל הוא מאומרי ההן המקצועיים, חסרי חוט השדרה, שרק כסף בראש שלהם. כשדנקנר קרס, הוא נעלם כאילו בלעה אותו האדמה, כשהוא מסנן לחבריו: מסכן, דנקנר, הוא באמת מסכן. גבאי כנראה למד ממנו היטב כיצד להתחנף ולהתחנחן לבוסים, בדיוק כמו שהוא עושה עכשיו עם החונטה התקשורתית.

6. אבל הפאשלה הגדולה ביותר של דיין ושל כל כתבי החצר היא ההתעלמות מפרט בעברו של גבאי שהיה יכול לסדר את כל התמונה: גבאי מכיר היטב את ישראל יהושע. מי הוא אותו ישראל יהושע? אה, הוא לוביסט, מאכער, אחד החשודים בפרשת "ישראל ביתנו", שבחשבונו נמצאו וחולטו כ-13 מיליון שקל. גבאי מכיר היטב את יהושע, כי יהושע עשה לובינג לבזק בתקופת ניהולו של גבאי בחברה. יהושע נחשב לוביסט מאוד אגרסיבי שידע ללחוש על אוזניהם של שרים, ביניהם כנראה שרי התקשורת. המנכ"ל גבאי העסיק את הלוביסט יהושע. הוא ידע למה. הוא ידע שצריך לתחמן את הרגולציה.

7. כדי להצדיק את דימוי האמיץ-ערכי-ישר, אבי גבאי חייב לצלצל לאילנה דיין ולעורכי אולפן שישי בערוץ 2 ולבקש להופיע שוב. על הפרק, הוא יגיד להם, חשיפה בלעדית שלי על הלובינג בבזק, על התשלום לישראל יהושע, ועל מכונת המזומנים שניהלתי, על חשבונכם.

מכונת המזומנים שעליה היה אחראי אבי גבאי
 מכונת המזומנים שעליה היה אחראי אבי גבאי

eli@globes.co.il