הסתיים הסכסוך עם סקאל: גולף רכשה יתרת מניות טופשופ וטופמן

החברה-הבת כיתן תשלם 560 אלף שקל עבור שליש מהמניות שנותרו בידי סקאל מהשותפות במותגי קבוצת ארקדיה ■ מותגי הקבוצה שנרכשו לפני כשנתיים לא הוכיחו את עצמם, והרשתות דורותי פרקינס ומיס סלפרידג' ייסגרו

טופ שופ מתחם שרונים/ צילום: ארבל רובינשטיין
טופ שופ מתחם שרונים/ צילום: ארבל רובינשטיין

הסכסוך הארוך בין קבוצת גולף לחיים סקאל, בעל חברת סי אנד שלס, הגיע לסיומו. היום (א') הודיעה קבוצת גולף  לבורסה כי חתמה על הסכם עם חברת סי אנד שלס, שלפיו היא תרכוש, באמצעות החברה-הבת כיתן, את יתרת מניותיה של סי אנד שלס (32.67%) בשותפות שהצדדים הקימו לצורך ניהול מותגי קבוצת ארקדיה הבינלאומית בישראל. במסגרת ההסכם תשלם גולף לסי אנד שלס 650 אלף שקל, והצדדים יוותרו על הטענות ההדדיות.

גולף רכשה את השליטה (66.33%) בפעילות מותגי ארקדיה הבינלאומית בישראל בפברואר 2015 לפי שווי של 56 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות החברה-הבת כיתן.

חברת סי אנד שלס החזיקה בזיכיון המקורי ליבוא ושיווק מותגי ארקדיה בישראל, הכוללים את המותגים טופשופ, טופמן, דורותי פרקינס ומיס סלפרידג'. לאחר העסקה המשיכה סי אנד שלס להחזיק ב-32.67% מהפעילות, שלטובתה הקימו הצדדים את "שותפות טופשופ".

במסגרת הסכם הרכישה בין הצדדים, סוכם על מתן אופציות CALL ו-PUT - לסקאל ניתנה אופציית CALL לרכוש רבע מאחזקתה של גולף בפעילות לפי שווי של 56 מיליון שקל, בהתאם לתוצאות הכספיות, מסוף 2016. כמו כן סוכם כי מסוף שנת 2016, לכיתן תהיה אופציית CALL, ולסקאל אופציית PUT, שבהן כיתן תרכוש את כל חלקו של סקאל בשותפות ובנכסי הפעילות. עוד נקבע כי בתנאים מסוימים סקאל יוכל לדרוש את מכירת מניותיו באופן מיידי עוד לפני כן.

עסקת הרכישה בוצעה בתקופת ההנהלה הקודמת של קבוצת גולף, שציפתה כי צירוף המותגים החדשים והיוקרתיים לקבוצה ההולכת ונחלשת יהוו מנוע צמיחה. אלא שכבר בתחילת הדרך התאכזבו בגולף מהביצועים הכספיים החלשים של הפעילות המשותפת, והיא הפכה למשקולת. הדוח השנתי של גולף לשנת 2015 חשף כי הפעילות הפסידה באותה שנה 4.1 מיליון שקל - הפסד שגרר את החברה-הבת כיתן להפסד שנתי של 2.1 מיליון שקל.

בתחילת 2016 התגלעו מחלוקות קשות בין השותפים, על רקע סיכום שאליו הגיעה קבוצת גולף עם קבוצת ארקדיה הבינלאומית, על השקת אתר מקוון למכירת המותג היוקרתי טופשופ בישראל, מחוץ לשותפות בין הצדדים.

מבחינת סקאל משמעות המכירה של מותגי טופשופ באתר מחוץ לשותפות הייתה לא רק פגיעה בפעילות המשותפת - מכיוון שברור שהמכירות באינטרנט יבואו לפחות בחלקן על חשבון המכירות של המותגים בחנויות - אלא גם הפקעה חלקית של הזיכיון שלו על המותג טופשופ. גולף תיכננה לשלם לשותפות עם סקאל 35% בלבד מהרווח של מכירות המותג באינטרנט. במצב שכזה סקאל היה מקבל רק כשליש מהרווחים שהיה אמור לקבל על חלקו בשותפות עם גולף.

לסקאל עצמו נודע על הסיכום והקמת האתר רק בדיעבד, והוא אף שקל להוציא צו מניעה נגד קבוצת גולף. הפרשה הזאת הביאה ליחסים עכורים בין השותפים, וכבר אז היה ברור שהדרך הטובה ביותר לפתור אותם היא על-ידי סיום השותפות, כפי שנעשה כעת.

גולף טרם פרסמה את דוחותיה השנתיים לשנת 2016 אך לפי הערכות, גם הם יצביעו על הפסדים שגרמה פעילות השותפות לקבוצה. תימוכין לכך ניתן לקבל בהודעתה של קבוצת גולף לפני שבועות אחדים על כוונתה לסגור כליל את פעילות הרשתות מיס סלפרידג' ודורותי פרקינס, בנימוק שהן "אינן עומדות בציפיות". החלטה זו התקבלה במקביל להחלטה לסגור את רשת אופנת הגלישה בלו בירד ואת רשת הנעליים מקס מורטי, שנמצאות בבעלות מלאה של קבוצת גולף.

כעת, משסקאל יוצא מהתמונה, גולף תצטרך להוכיח שהיא מסוגלת לנהל את מותגי יוקרה טופשופ וטופמן ולמנף אותם להצלחה לצד הפעילותה השוטפת של הקבוצה.