יבואני הבשר הקימו פורום לעידוד רגולציה ליבוא "משלוחים חיים"

מטרת הפורום היא לקבוע תנאים מחייבים ליבוא בע"ח בעודם בחיים, יחד עם ארגונים מקבילים בעולם ■ עמותות למען בעלי חיים: "מדובר במהלך יח"צני; אין דרך להוביל אלפי עגלים מהקצה השני של העולם בלי לגרום להם סבל"

הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים
הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

בשנת 2016 נרשם שיא במספר בעלי החיים שיובאו ארצה "במשלוחים חיים" - כ-572 אלף בעלי חיים שהובלו לישראל במסעות ימיים ממושכים רצופי סבל וצפיפות - כפול מאשר לשנת 2015. הדבר, לפי עמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות, משקף מצב שהולך ומחריף שזוכה להתעלמות ממשלתית, ובתחילת פברואר צפוי להתקיים דיון בבג"ץ בעתירה שהגישו העמותות. השאיפה של העמותות היא להפחית את סבלם של בעלי החיים, בין היתר באמצעות שחיטה בסמוך למקום גידולם.

בינתיים, גם יבואני הבשר הכריזו היום (א') על הקמת "פורום יבואני המקנה", במטרה לקבוע סטנדרטים ותנאים ליבוא של בעלי חיים בעודם בחיים.

"אנחנו לא ממתינים למשרד החקלאות, ובאופן עצמאי, יחד עם ארגונים מקבילים באוסטרליה ובאירופה, ננסח תנאים מחייבים", אמר חיים גריידינגר, דובר הפורום. "עשו ליבואנים רצח אופי, ושוכחים שיש שני צדדים למטבע. ליבואנים נוצרה תדמית כאילו יש להם מה להסתיר, וכאילו מה שמניע אותם זה שיקולים כלכליים שבאים על חשבון בעלי החיים - מכאן נולד רעיון הקמת הפורום שיוביל לרגולציה עצמאית מחמירה עם סטנדרטים ברורים ושקופים".

החזון של הפורום הוא שתוך שנתיים "ישראל תהפוך למדינת מודל בשמירה על רווחת בעלי החיים". ההבטחה לשינוי דרמטי, כך לפי הודעת הפורום, אינה מפרטת את תנאי היבוא אלא לכך ש"בתוך חודשים אחדים תפורסם רגולציה שאנחנו מקווים שתאומץ על-ידי הממשלה". אותה רגולציה תתייחס למשל לרמת הספינות שבהן מובלים בעלי החיים, למרווחים בתאים וכדומה.

עד כה לא נעשתה פנייה לארגונים השומרים על זכויות בעלי חיים, אם כי גריידינגר מדגיש: "נשמח לשמוע את דעתן של העמותות בנושא ולקבל המלצות למתווה הרגולציה שנרצה ליישם".

בארגוני בעלי החיים רואים בהכרזה מהלך יח"צני. מדוברות אנונימוס נמסר כי "ההודעה של התאגידים האחראים למשלוחים החיים היא מאמץ יחצ"ני נוכח המחאה הציבורית הגוברת נגד ההובלה של עגלים וטלאים מאוסטרליה ומאירופה, מתבוססים בהפרשותיהם באוניות צפופות ומצחינות. רק לאחרונה הוקפא היבוא האווירי מאירופה עקב תמותה של יותר ממאה עגלים בטיסה אחת, ואילו נגד חברת דבאח, החברה בפורום החדש, עדיין מתנהלת חקירה פלילית על התעללות שיטתית וקשה בבעלי חיים. אין דרך להוביל אלפי עגלים מהקצה השני של העולם, באונייה מיטלטלת, בלי לגרום להם סבל. המשלוחים החיים הם התעללות מנוגדת לחוק צער בעלי חיים, ויש להפסיקם".