משרד התיירות: 2.9 מיליון תיירים ביקרו בישראל בשנת 2016

בשליש האחרון של השנה ובעיקר בחודש דצמבר נרשם שיא כל הזמנים בכניסות תיירים לישראל, כאשר בחודש דצמבר לבדו הגיעו לארץ כ-250 אלף תיירים

שיר אלמליח בקמפיין משרד התיירות/ צילום: מהוידאו
שיר אלמליח בקמפיין משרד התיירות/ צילום: מהוידאו

משרד התיירות מסכם שנה בתיירות הנכנסת לישראל עם עלייה של כ-3.6% בכניסות תיירים בשנת 2016 לעומת 2015 עם בואם של 2.9 מיליון תיירים. בשליש האחרון של השנה ובעיקר בחודש דצמבר נרשם שיא כל הזמנים בכניסות תיירים לישראל, כאשר בחודש דצמבר לבדו הגיעו לישראל כ-250 אלף תיירים.

אלא שכדאי לזכור שהתיירות היא הסגמנט הראשון שמושפע ממצב ביטחוני בעייתי, ולכן לפיגוע האכזרי אתמול (א') בירושלים עשויות להיות השלכות שיבואו לידי ביטוי בפגיעה בהיקף התיירים. מנגד, משרד התיירות דווקא בעתות כאלה מגביר את פעילותו השיווקית בחו"ל, בשונה מבעבר.

שר התיירות יריב לוין מסר כי "העלייה בכניסות התיירים לישראל היא תוצאה של תקציבים משמעותיים שהופנו לטובת מאמצי השיווק, ובהם קמפיינים אטרקטיביים, השקעה בשווקים חדשים ופיתוח תתי-מותגים הרלוונטיים לקהלי יעד שונים".

לוין ציין כי העלייה בהיקף התיירים באה על רקע המצב הביטחוני במזרח התיכון, ועל אף ירידות בתיירות במדינות רבות באזור, בישראל נרשמת דווקא עלייה של 3.6% בכניסות תיירים לשנת 2016, כאשר בשנה החולפת נכנסו לישראל 2.9 מיליון תיירים. "במשרד התיירות לא מופתעים ומייחסים את הגידול לשינוי באסטרטגיות השיווק ולהגדלת תקציב השיווק", אמר.

תקציב משרד התיירות השנה הגיע להיקף של כחצי מיליארד שקל, כאשר הפעילויות השיווקיות נווטו לכמה קהלי יעד שמוגדרים פוטנציאליים, בדגש על שווקי חדשים דוגמת הודו וסין (תוך דגש על תחילת פעילות חברת התעופה הסינית היינאן בטיסות ישירות לבייג'ין), שיווק ישראל כיעד לא רק לתיירות צליינית אלא גם לנופש בסגנון בילוי עירוני, קמפיין החורף לאילת (שכולל מענקים לחברות תעופה בטיסות ישירות לעובדה) וקידום שיתופי-פעולה עם אתרים משפיעים בהם אקספידיה וטריפאדוויזר. 

מנתוני המשרד עולה כי בשנים האחרונות התהפכה המגמה של קבוצות תיירים המגיעים לישראל, וכיום רוב התיירים (כ-60%) מגיעים באופן עצמאי ורוכשים את השירותים ב-Online Travel Agency.

"המשרד התאים עצמו למגמה זו ובהשקעה של 18.5 מיליון שקל התקשר בשיתופי-פעולה עם החברות הגדולות בתחום כמו Expedia ,TripAdvisor ו-Odigeo Edreams, כאשר התשלום לאתרים אלה מתבצע על-פי תוצאה ולא כפועל יוצא של פרסום".

לוין הוסיף כי "הגידול לא חל יש מאין. העלייה בהגעת התיירים לישראל היא תוצאה של תקציבים משמעותיים שהופנו לטובת מאמצי השיווק, ובהם קמפיינים אטרקטיביים, השקעה בשווקים חדשים ופיתוח תתי-מותגים הרלוונטיים לקהלי יעד שונים. התוכנית האסטרטגית מותאמת לתנודות ולשינויים בתחום התיירות בעולם. אמשיך לקדם את פעילות המשרד מול שותפים אסטרטגיים בינלאומיים, כדי ששוק התיירות בישראל ימשיך להתפתח ולשגשג".

כאמור, בשליש האחרון של שנת 2016 (ספטמבר אוקטובר נובמבר ודצמבר) נשבר שיא כל הזמנים במספר כניסות התיירים. המדינות שמהן נרשמה העלייה המשמעותית ביותר בהגעת תיירים לישראל בהשוואה לשנה שעברה הן: סין (+69%), קרואטיה (+62%), בלרוס, לטביה וגיאורגיה (+41%), מלזיה (+35%), פיליפינים (+27%), הודו (+13%). יצוין כי ארה"ב ורוסיה ממשיכות להוביל במספר התיירים המגיעים לישראל, ואחריהן בהתאמה נמצאות צרפת, אנגליה, גרמניה ואוקראינה.

בימים אלה ממשיך לפעול קמפיין החורף בטיסות ישירות לאילת מ-9 יעדים שונים באירופה. כל חברת תעופה זוכה למענק של 45 אירו עבור כל נוסע. היקף ההשקעה בפרויקט עומד על 18 מיליון שקל.

הצפי של השר לוין הוא להכפיל את מספר התיירים שיגיעו בטיסות ישירות לעיר בחורף הזה, לעומת כ-42,000 בחורף שעבר, בין היתר באמצעות קמפיין יו-טיוב בהשקעה של כ-10 מיליון שקל. 

 

לצד פעילות השיווק בהודו ובסין בהיקף של 35 מיליון שקל לשתי המדינות, אחרי הפסקה ארוכת-שנים עלו גם קמפיינים בהולנד, בסקנדינביה ובספרד. קמפיין חדש ומקיף בתקציב של 80 מיליון שקל שעלה במקביל ב-8 מדינות בימים אלה מקדם חופשת City Break בתל-אביב ובירושלים. גם התיירים האמריקאים נחשפו לקמפיינים באמצעות פעילות רחבת-היקף לקהלים דתיים בהיקף כולל של 50 מיליון שקל.

תמונה אחת שווה אלף מילים? משרד התיירות אירח למעלה מ-2,000 מובילי דעת קהל, סלבריטאים וסוכני תיירות בישראל, כאשר שיתוף החוויה מצידם תורם משמעותית לדעת הקהל על ישראל. בין היתר ביקרו רוזאן בר, כוכבת בוליווד סונאם קאפור, כוכבי סדרת הנוער "THE GREEN HOUSE", משתתפי אירוויזיון 2016 ועוד. 

שיא בכניסת תיירים לישראל
 שיא בכניסת תיירים לישראל