מנכ"ל נת"ע: מכרז הרכבת הקלה היה חולה, אך נעמוד בזמנים

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת אמר בראון כי הקו האדום של הרכבת הקלה יחל לפעול ב-2021 כמתוכנן ■ נשיא להב: 50% מהעסקים בתוואי הרכבת כבר קרסו; "תושבי עמונה בנו בלי אישור ויקבלו פיצוי של מאות מיליונים כי יש להם מפלגה, והעסקים הקטנים נזרקים לכלבים"

יהודה בראון / צילום: תמר מצפי
יהודה בראון / צילום: תמר מצפי

יהודה בראון, מנכ"ל חברת נת"ע המנהלת את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, אמר היום בוועדת הכלכלה של הכנסת: "מכרז המערכות פורסם ב-2012 ופתחנו את המעטפות בנובמבר 2016. יותר מארבע שנים זה לא הליך מכרזי נורמטיבי של מדינה נורמטיבית. זה היה מכרז חולה. מכיוון אנחנו עדיין בהליך מכרזי אני לא יכול לתת את כל הפרטים".

בראון, שנכנס לתפקידו ב-2014, שמר על הקו שבו נוקטת נת"ע בחודשיים האחרונים, והתחייב לעמידה בתאריך היעד של השקת הקו האדום באוקטובר 2021. "אנחנו עדיין בהליך מכרזי והזמנו לשימוע את החברה שהיא בעלת ההצעה הנמוכה, ובהתאם לכך ועדת המכרזים תקבל החלטה. בכל החלטה שתקבל ועדת המכרזים, בין אם להמשיך ובין אם לבטל, ישנן בידינו חלופות כדי שעד אוקטובר 2021 נהיה מוכנים להפעלה. כמנכ"ל נת"ע, שבקי בפרטים, שמבוקר על ידי המון גורמים, אנחנו עומדים על דעתנו שהפעלת הקו האדום תהיה באוקטובר 2021, בגיבוי מלא של שר התחבורה".

אחד ההסברים שנתן בראון לעמידה החזויה בלוחות הזמנים היה מפתיע למדי: "הפרויקט לא מסובך מבחינה הנדסית. הוא נעשה במאות מקומות אחרים. אין בפרויקט איזו מורכבות שאינה מוכרת, לא טופלה ולא ידועה".

בנוגע לעלות אמר בראון: "היינו יכולים לבחור בדרך הקלה ולא להזמין לשימוע, למרות המכרז החולה, אלא לבוא לחברינו באגף התקציבים ולומר להם 'קחו או ותרו'. תוסיפו תקציב אם תרצו. אבל זאת גם הדרך הכי פחות אחראית. אנחנו יודעים בוודאות שההצעה שקיבלנו במכרז המערכות אינה תואמת מחירים של מכרזים כאלה במקומות אחרים ברחבי העולם. מחירים הם לא מחירי שוק".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הזכיר בדיון כי ב-2011 טענה נת"ע כי הקו האדום יתחיל לפעול ב-2017 ובהשקעה של 10.7 מיליארד שקל. בעוד שמועד ההשקה נדחה ביותר מארבע שנים, התקציב גדל בכ-6 מיליארד שקלים, לא סופי.

 

"אטימות ורוע לב"

חלק ניכר מהדיון עסק במצב בעלי העסקים בתוואי העבודות על הקו האדום. נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, עו"ד רועי כהן, טען כי 50% מהעסקים בתוואי כבר נסגרו, קרסו או פשטו רגל, "וזה לא מזיז לאף אחד. תראו את המוסר הכפול של ממשלת ישראל: לפני חודש וחצי בערך משבר עמונה מאיים לפרק את הממשלה. שרים וחברי כנסת וראש הממשלה בכבודו ובעצמו - כולם מתגייסים ודואגים לפיצוי תושבי עמונה.

"40 משפחות שבנו בקרקע פרטית ללא אישור יקבלו פיצוי של מאות מיליונים כי יש להם מפלגה, והעסקים הקטנים בתוואי הרכבת נזרקים לכלבים. לא חקירות, לא סיגרים ולא שמפניות יפילו את הממשלה הזו, אלא האטימות ורוע הלב כלפי סקטור שהוא לב לבה של הכלכלה הישראלית".

בסיכום הדיון נזף כבל בבוטות בנציג אגף התקציבים באוצר, אלון מסר, על התחמקות ממתן פתרונות. "פרויקט של 17 מיליארד שקל - לא מצאו 100 מיליון שקל לפיצוי בעלי עסקים?"

מסר: "ראשית, ברוב הפרויקטים הדומים בעולם אין פיצוי כספי. שנית, אלה לא העבודות היחידות במרקם האורבני. הבוקר הייתי בכיכר דיזנגוף שהורסים, והחנויות צריכות לעמוד שנה וחצי".

על דברים אלה הגיבה ח"כ איילת נחמיאס-ורבין: "זה לא דומה. מי שחי במרקם החיים האורבני יודע ששיפוץ רחוב אינו דומה לסגירת שדרות ירושלים בפעם השלישית בעשור האחרון".

מסר: "עיריית תל-אביב שילמה פיצויים בשתי הפעמים הקודמות? לא."

בסיכום הדיון אמר כבל כי ידון בנושא עם שר האוצר וימשיך לקדם הצעת חוק שיזם עם חברי כנסת נוספים למתן פיצויים לבעלי העסקים.