האטה בשוק הנדל"ן אינה מטרה נכונה

המטרה האמיתית היא שיהיו פה המון עסקאות בשוק המגורים, אבל במחיר שפוי

הרחבת דירות אינה בסמכות ועד הבית / צילום: פורטל בית משותף
הרחבת דירות אינה בסמכות ועד הבית / צילום: פורטל בית משותף

"באוקטובר נמשכה ההתקררות בשוק הנדל"ן. נרשמה ירידה במספר העסקאות ל-4,600 דירות, רמה הגבוהה במעט מרמת השפל ההיסטורית שנרשמה באוקטובר 2008. נרשמה ירידה ברכישת דירות להשקעה, ומחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת ב-1.3%" (סקירת הכלכלן הראשי באוצר, ינואר 2012).

"באוקטובר נרכשו 4,700 דירות בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2011, אשר עמד בצל המחאה החברתית..." (סקירת הכלכלן הראשי באוצר, ינואר 2017).

במשרד האוצר מתים על חודשי החגים, ובמיוחד על החגים היהודיים שחלים כל פעם בחודש לועזי אחר ואז השוואה מול חודשים מקבילים לא יכולה לגלות את כל התמונה.

לכן, לפני שמתבשמים מנתוני אוקטובר (10 ימי עבודה מלאים, פחות אפילו מאוקטובר 2011, אז היו 15 ימי עבודה) ואפילו מאוקטובר-נובמבר, מוטב להתמקד בחודש נובמבר לבדו בכדי לקבל תמונה אמיתית ונכונה יותר של השוק. 8,900 עסקאות, נמוך ב-9% מהממוצע החודשי בין ינואר לספטמבר. זו ירידה, אבל בהחלט לא כזו שמייצרת דרמה בשוק.

מעבר לכך, צריך להזכיר לנו ולאנשי האוצר שירידה בכמות העיסקאות והאטה בשוק הנדל"ן אינה המטרה הנכונה. מדי חודש נישאים 4,000-5,000 זוגות, נולדים 15 אלף תינוקות, כ-1,000 זוגות מתגרשים וכ-2,000 עולים חדשים מגיעים - כמות המייצרת כמובן לחץ בלתי פוסק על הביקוש לשוק הדירות, בין אם למכירה ובין אם למגורים בשכירות. המטרה האמיתית היא שיהיו פה המון עסקאות בשוק המגורים, אבל במחיר שפוי.

מי שכנראה מבינים את הבעיה הכי חריפה כרגע בשוק הם דווקא המשקיעים. אלה שחטפו על הראש בשנתיים האחרונות - ביטול הפטור ממס שבח, העלאת מס הרכישה והמס החדש על בעלי שלוש דירות ויותר. לפי נתוני האוצר, פחות משקיעים קונים דירות, אבל גם פחות משקיעים מכרו דירות.

כלומר, בקיפאון המאפיין כעת את השוק, מבינים המשקיעים כי ידם על העליונה. כשכמות הדירות שמחזיקים משקיעים (רכישות פחות מכירות) נמצאת בטווח השלילי כבר חצי שנה - מגמה שצפויה להתגבר כמובן, על רקע מס ריבוי דירות והתמריץ לממש דירות עד אוקטובר הקרוב, כדי ליהנות ממענק של עד 85 אלף שקל - משמעותו של דבר פחות היצע של דירות לשכירות. יותר ביקוש ופחות היצע - הופכים כרגע דווקא את המשקיעים החבוטים למנצחים הגדולים.