מיקרוסופט חוזרת למרכז הבמה?

האם היא תנצח את אפל הגדולה? זה עדיין רחוק אבל נראה הרבה יותר ריאלי היום

סטיה נאדלה, מיקרוסופט / צילומים: רויטרס
סטיה נאדלה, מיקרוסופט / צילומים: רויטרס

לפני מספר שנים ביקרתי, כמנהגי בשנים ההן, בתערוכת המובייל העולמית בברצלונה. זו היתה שנה חשובה עבור מיקרוסופט, שכן היא הכריזה שם, בתערוכה, על מהלך אסטרטגי חשוב סביב מערכת ההפעלה של מיקרוסופט לעולם הסמארטפונים. זה היה מתישהו בשיאה של מהפכת האייפון, האנדרואיד החל את דרכו לפסגת העולם, ומיקרוסופט עוד ראתה את עצמה כשחקנית מרכזית ומשמעותית במהפכת המובייל ששטפה את העולם.

סטיב באלמר, אז מנכ"ל מיקרוסופט, נשא נאום מרכזי ששודר אל הביתן הענק של מיקרוסופט בתערוכה במטרה לשרת את המתעניינים הרבים, שמן הסתם היו אמורים להתרגש מההכרזות הגדולות של הענקית מרדמונד. ואולם, למרבה המבוכה, מעט מאד אנשים נעמדו מול מסכי הענק בכדי לשמוע את הבשורה של מיקרוסופט. רוב מי שהיה שם בסביבה המשיך הלאה או שנעמד עם גבו למסכים של באלמר וצפה במופע ריקודים מטופש שקידם מוצרים של חברה כלשהי, שהדבר הכי חכם וחדשני שעשתה לקראת התערוכה היה למקם את עצמה מול הביתן של מיקרוסופט.

מאז עברו כמה שנים, רבות מהן לא טובות, על מיקרוסופט. חלונות 8, מערכת ההפעלה בה נתלו תקוות רבות, לא הצליחה ממש לפרוץ את תקרת הזכוכית של עולם המיחשוב, ובמובנים רבים נראה היה כי מיקרוסופט בעיקר מנסה להדביק פערים בכל אחד מהשווקים אותם הקפידה להחמיץ מאז החלה מהפכת האינטרנט - ברשתות חברתיות, במובייל, במיחשוב הענן ובחוויות החדשות שמספקים מוצרי החומרה בתחום המציאות הרבודה והמשחקים. אני מודה שגם בטור הזה מיקרוסופט לא זכתה למחמאות רבות מדי לאורך קרוב לעשור.

שינוי באוויר

אבל בשנתיים האחרונות מרגישים את השינוי באוויר. מיקרוסופט נגעה כמעט בכל האחד מהתחומים האלה באופן משמעותי ופיתחה לה עמדה אסטרטגית משלה בשווקים אותם סימנה לעצמה ככל הנראה כיעדים ראויים לכיבוש. אסטרטגיית הענן וה'אינטרנט של הדברים' של מיקרוסופט (שבמידה רבה משולבות זו בזו) כבר איננה נחשבת בדיחה בעיניהם של מפתחים רבים. החברה חיזקה את ההיצע שלה בתוכנות האירגוניות ובאבטחת הסייבר סביבן, גם על-ידי רכישות, ובהחלט נחשבת היום כאופציה לתשתית תוכנה אירגונית, גם בחברות הגדולות ביותר.

ומה בתחום הצרכני, שם היתה חברת אפל המנצחת הלא מעורערת של העשור האחרון? בלוג הטכנולוגיה הפופולרי TechnoBuffalo, הנחשב למגזין מקוון מעמיק ורציני, יצא השבוע בכתבה שכותרתה "מיקרוסופט הורגת את אפל בכל פינה - דברים שלמדתי בתערוכת CES 2017".

כותב המאמר, טוד האסלטון, מנתח ביסודיות אכזרית משהו כל פינה שבה להערכתו אפל מפסידה למיקרוסופט, על-פי מה שזו האחרונה הציגה בתערוכה. הוא מתלהב מהמכשירים החדשים, מבוססי חלונות 10, שמציגים שותפים של מיקרוסופט כמו HP, Lenovo, Samsung, ובכך גם מזכיר לי את ההחלטה האסטרטגית בה נקטתי לאחרונה להרים ידיים סופית ממחשב המקבוק שלנו ולהפוך אותו למסך של מצלמות אבטחה ביתיות בלבד.

הוא מדבר על אסטרטגיית הרכב של מיקרוסופט, שמתחילה למקם את עצמה כמערכת ההפעלה של הרכבים המקוונים והאוטונומיים בשיתוף-פעולה הדוק עם חברות כמו Volvo ו-BMW. ובנוסף, המאמר מתייחס לחוויית המציאות הרבודה שמיקרוסופט התחילה לספק ברמות שונות של איכות באמצעות חומרה משלה או של השותפים שלה והוא מתייחס גם לתחומים עתידניים כמו עוזרת אישית וירטואלית (מתחרה לסירי ולאלקסה), בינה מלאכותית ועוד.

הייתי מוסיף להתלהבות של TechnoBuffalo את הממד של עבודה פתוחה ומחבקת של מיקרוסופט עם חברות צעירות, לעיתים ממש בתחילת דרכן, ברחבי העולם. הבשורה הזו יצאה דווקא מישראל, בדמותו של האקסלרטור הראשון של מיקרוסופט, ששוכפל בשנים האחרונות אל יותר מתריסר מרכזים בעולם, החל מסין ודרך אירופה, דרום אמריקה ועד למשרדיה הראשיים של החברה ברדמונד.

הגישה החדשה הזו של מיקרוסופט לחבק ולאמץ חדשנות, מבוססת מן הסתם על הזיכרון הכואב של חברות כמו נטסקייפ, גוגל ופייסבוק שצמחו משום מקום במהירות הבזק והפכו לשחקניות אימתניות שנוגסות שוב ושוב בפלחי השוק של מיקרוסופט בתחומים שונים.

ייאמר לזכות הצוות הישראלי של מיקרוסופט, שהם הצליחו לייצר עבור חברת הענק הזו פתרון אסטרטגי לשיתופי-פעולה עם מרכזי החדשנות העולמיים באשר הם, עד כדי כך שמתוך אלה יכולה להגיע הבשורה האמיתית של מיקרוסופט אל תוך המאה ה-21. הבשורה שעדיין איננו יודעים בדיוק מהי, אבל היא יכולה להיות זו שתסייע בידה לנצח סופית, אולי אפילו בנוק-אאוט את אפל הגדולה.

זה עדיין רחוק, ואולי אף בלתי נתפס, אבל נראה הרבה יותר ריאלי היום, מאשר בתחילת העשור הנוכחי. מי יודע, אולי עוד נהיה כאן כדי להכריז על המנצחים.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.