חשדות נגד סמסונג: סגן נשיא התאגיד ייחקר בחשד למתן שוחד

חברת סמסונג חשודה במתן תרומות לארגונים השייכים לצ'ואה סון סיל, חברתה הקרובה של נשיאת דרום קוריאה, זאת בתמורת לתמיכה פוליטית מצד הנשיאה במהלך עסקי שתכננה החברה

סמסונג / צילום: צחי הופמן
סמסונג / צילום: צחי הופמן

תובעים מיוחדים בדרום קוריאה זימנו את סגן יו"ר סמסונג אלקטרוניקס, ג'יי וויי לי, לחקירה בחשד למתן שוחד בקשר לשערוריית ניצול יחסי קרבה עם נשיאת המדינה שהובילה לפתיחת הליכי הדחה שלה מהתפקיד.

לי, בן 48, שהוא הראש דה פקטו של קבוצת סמסונג, זומן להופיע לחקירה מחר (ה') בבוקר בסיאול, מסר דובר התביעה המיוחדת לכתבים. התקשורת צפתה אמנם שלי ייקרא לחקירה, אך הופתעה מכך שהוא הוגדר כחשוד.

המדינה נפגעה ממשבר נשיאותי שנמשך זה חודשים, כשמיליוני מפגינים דורשים את הדחת הנשיאה פארק גואן-הייה. הרשויות בודקות אם סמסונג או קבוצות עסקים אחרות במדינה שילמו לישויות בשליטת צ'וי סון-סיל, חברתה של הנשיאה, בתמורה להטבות פוליטיות. ההתמקדות בלי עלולה לפגוע ביכולתו לרשת את אביו כראש סמסונג.

"התובעים המיוחדים מעוניינים בעיקר בנשיאה פארק, אבל במקרה הזה, כדי להאשים את פארק בקבלת שוחד, הם חייבים להוכיח קשר בינה לבין סמסונג", אמר צ'ונג סון-סופ, מנהל אתר Chaebul.com שמתמחה במידע על תאגידים במדינה. "בעבר, התביעה התעלמה מעבירות של התאגידים, אבל השערורייה הנוכחית שונה מפני שהאזרחים אינם יכולים לסבול עוד את היחסים החמים בין ההון לשלטון".

התובעים חוקרים אם סמסונג סיפקה תמיכה לצ'ואי בתמורה לסיוע ממשלתי למאמציו של לי להשתלט על תשלובת סמסונג. בייחוד הם רוצים לדעת אם הנשיאה הפעילה לחץ על שירות הפנסיה הממלכתי הקוריאני לתמוך במיזוג השנוי במחלוקת של שתי חברות בקבוצת סמסונג, צ'איל תעשיות ו-C&T. העסקה, שכמה משקיעים התנגדו לה, אושרה ב-2015 והקלה על לי לצבור תמיכה בתשלובת המסועפת שסבו ייסד.

אם יורש העצר המיועד יסיים עם גיליון אישום בפרשה זו, שנים של הכנות מדוקדקות שלו לרשת את אביו ירדו לטמיון. לי הצעיר הוא בנו היחיד של יו"ר קבוצת סמסונג לי קן-הי, והוא כבר קיבל סמכויות ניהול מאז שאביו סבל מהתקף לב ב-2014.

"יהיה כמעט בלתי אפשרי להמשיך בתוכנית העברת השלטון בסמסונג", אמר פרופסור באוניברסיטת הנסונג בסיאול. "כל המהלך של העברת הסמכויות יידחה לפרק זמן ממושך".

משרדי סמסונג נסרקו במסגרת חקירת שערוריית פארק, ולי תושאל בפרלמנט ועל ידי התביעה בשנה שעברה. שני בכירים נוספים בסמסונג זומנו שלשום (ב') לחקירה בחשדות מתן השוחד. החוקרים גילו מחשב טאבלט שהם מניחים שהיה שייך לצ'ואי וכלל כמה מהמיילים שלה. הם הציגו את המחשב בפני כתבים בתדרוך שנתנו היום, וטענו שלפי אחד המיילים, צ'ואי קיבלה כספים מסמסונג.

כשהוא העיד בפרלמנט בדצמבר, לי טען שהוא מעולם לא הורה להעביר תרומות בתמורה להעדפה של סמסונג, ודחה את ההאשמות שהוא קיבל עזרה ממשלתית לא חוקית כדי לממש את המיזוג בין שתי החברות של סמסונג. לי, שנאסר עליו לעזוב את קוריאה, אישר עם זאת שהיו לו פגישות פרטיות עם הנשיאה פארק, וכי סמסונג סיפקה סוס במחיר 837,000 דולר ששימש לשיעורי רכיבה לבתה של צ'ואי.