האם זוגלובק תסגור את מפעל המאפים ותפטר 70 עובדים?

העובדים קיבלו הודעה כי קווי היצור של המאפים צפויים להיסגר בחודש מארס הקרוב, כאשר לפי ההודעה קו הפיצות יישאר פעיל בטווח הנראה לעין, היות ואין יצרני פיצות דומים בארץ שיוכלו לספק מענה של יצור

מפעל זוגלובק / צילום: איל יצהר
מפעל זוגלובק / צילום: איל יצהר

קבוצת זוגלובק מתעתדת לסגור את מפעל המאפים שלה בברור חיל - כך נודע ל"גלובס". המפעל, בו מועסקים כ-70 עובדים, עוסק בייצור מאפים בחלוקה של קווי ייצור שפועלים 24 שעות לייצור מאפים שונים (בורקס, בצקים וכדומה) וקו ייצור קטן יותר לייצור פיצות שעובד במחזור של 11 שעות ביממה.

העובדים קיבלו הודעה כי קווי היצור של המאפים צפויים להיסגר בחודש מארס הקרוב. קו הפיצות יישאר פעיל בטווח הנראה לעין, היות ואין יצרני פיצות דומים בארץ שיוכלו לספק מענה של יצור.

במפעל הזה, שהוקם לפני כ-15 שנים, עובדים 70 אנשים, רבים מהם מאז פתיחת המפעל, והם עשויים למצוא את עצמם בלי עבודה כבר בחודשים הקרובים. 

"רצו שמועות מהעובדים במפעלים בנהריה בדבר הסגירה הצפויה של המפעל", אמר עובד במפעל בברור חיל ל"גלובס". "רק אחרי שההנהלה כבר לא יכלה להסתיר את זה, היא שלחה לנו הודעה מסודרת על המהלך הצפוי. שמנו לב שאספקת החומרים ירדה בהיקפים שלה, ובמקום לקבל חומרי גלם לתקופה של חצי שנה, התחלנו לקבל חומרי גלם מצומצמים - לא נאמר לנו דבר, ורק אחרי שהפעלנו לחץ, קיבלנו את ההודעה בצורה רשמית.

"לפני יומיים הכריזה ההנהלה רשמית למנהליה הזוטרים בדבר סגירת המפעל. פעולה זו תגרום לפיטורי עשרות עובדים שרובם מהעיר שדרות, וזה אמור לקרות בחודש מארס, ממש או-טו-טו, כשעד עכשיו החברה עדיין לא מוכנה לספר לעובדים מהם תנאי הפרישה שהיא מציעה, כך שסביר שהם יהיו מינימליים", אומר אותו עובד, כשהוא מציין נקודה נוספת: "עובדי החברה משלמים דמי חבר להסתדרות הלאומית (0.95% בחודש), אבל בגלל שרוב החברה היא בצפון, אז גם הסניף שמטפל בסגירת המפעל נמצא בצפון, ועד לרגע זה לא הגיע נציג של ההסתדרות למפעל. גם חברי הוועד מקורבים לבעלים, כך שכל המהלך קורה מתחת לרדאר אבל חזק מאוד על גב העובדים". 

אותו עובד משמיע טענות לפיהן ההנהלה, שחזתה התקוממות מצד העובדים, דאגה לנטרל את העובדים "החזקים" שפוטנציאלית יכלו לייצר רעש, כשהבטיחה להם להישאר בקו הפיצות, שכאמור צפוי להישאר אחרי סגירת קו המאפים, שם מועסקים לדברים כ-30% מסך העובדים.

עוד טוען אותו עובד כי כבר נעשו גישושים עם מפעלי אפייה אחרים בארץ במטרה להעביר את הייצור של מוצרי זוגלובק אליהם.

זוגלובק, שהוקמה בשנת 1937 על-ידי יונה ואברהם זוגלובק, מחזיקה כיום ב-4 מפעלים. בנהריה יש לה מפעל לייצור מוצרי בשר נקניקים ונקניקיות ומפעל לייצור תחליפי בשר, בשלומי ממוקם מפעל לעיבוד בשר, ובברור חיל נמצא מפעל זוגלובק מאפה (לשעבר "טעם ארצנו"), שנרכש על-ידי זוגלובק בעבר, ובו מיוצרים מוצרי מאפה כמו בצק עלים, בצק עלים, בורקס, פיצות, מלאווח, ג'חנון וכו'. 

מספר העובדים בזוגלובק עומד על כ-800 עובדים, רובם באזור נהריה.

קו הפיצות אמנם תופס נפח יצור קטן יותר במפעל ברור חיל אבל בווליום המכירות הוא נחלק חצי-חצי עם קו המאפים שכאמור צפויים להיסגר בחודש מארס הקרוב, לפני פסח. קטגוריית המאפיים מהווה כ-7%-8% מפעילות החברה.

בקו הפיצות יועסקו כ-20 עובדים מתוך 70 העובדים שבמפעל, מכאן שכ-50 צפויים להיות מפוטרים. את השינויים הללו מגדיר יו"ר ומנכ"ל החברה, אלי זוגלובק כפועל יוצא של צו השעה לנוכח העלויות הגדלות של עסקים במדינה אל מול קטגוריה שלא נמצאת בצמיחה. "זה לא סוד שהקטגוריות בהם אנחנו פועלים ירדו. לא בשיעורים כמו שסטורנקסט מראה אבל חווינו השנה ירידה של כ8% בעיקר בתחום מוצרי הבשר. בינואר-פברואר-מארס הירידות הגיעו לשיעור של 30% אלא שבמשך השנה נתוני המכירות חזרו לעצמן ואני מקווה שאת השנה הזאת נגמור טוב יותר משנה שעברה - אם דברים ימשיכו כמו שהם ממשיכים".

היות ושכר הדירה בברור חיל הוא נמוך, בכוונת זוגלובק לחפף אפיקי יצור חדשים, לא בטוח שיופעלו תחת המותג זוגלובק או תחת מותג אחר וזוגלובק רק תשמש כמפיצה, בין האפיקים הנבחנים למשל יצור של פסטה צוננת, החברה מצויה במו"מ עם מספר גורמים. את קווי היצור של המאפים היא מעבירה למאפיות גידרון ואריאל.

"כל חברה במשק ובטח בתעשיית המזון נדרשת להתייעלות. שכר המינימום עלה בכ-30%, מחירי הארנונה עלו, האנרגיה מתייקרת. חברה שנמצאת בענף חייבת להתייעל כל הזמן וזה היום שם המשחק. בקטגוריות שלנו המחירים לא עלו משנת 2011 - אנחנו בתמהיל המוצרים חווינו עלייה מינורית של 0.8%. בסופו של דבר צריך להתייעל".

זוגלובק מספר כי החברה תשיק כמה מוצרים חדשים בתחום הצמחי שמהווה נתח של 12%-15% "אף על פי שזה תחום שלא רואים בו צמיחה בפועל, אנחנו רואים אותו כקטגוריה שצריכים לפתח ואנחנו מתכוונים להשקיע בה יותר מאמצים". עם זאת מאמין זוגלובק כי מרבית הציבור יוסיף לצרוך בשר "שנה אחת פחות יותר ושנה אחת פחות אבל בסופו של דבר האדם בסופו של דבר הוא קרניבור".

האם שקלתם לפתח אפיקי יצוא?

"ישראל היא מדינה שאי אפשר לייצא ממנה. אנחנו מדינה יקרה וכל ניסיונות שעשינו בכדי לפרוץ לשוק הכשר לא צלחו בעיקר שיקר לעשות עסקים בישראל. השנה, אנחנו מתכוונים להיכנס לעוד קטגוריה מעניינת - לא בתחום הבשר. אנחנו מחפשים מנועי צמיחה חדשים ומאמינים שמהלך המיקור חוץ מול גדרון ועם מאפיית אריאל - יוכל לתת לנו מגוון מוצרים רחב יותר מזה שייצרנו עד היום. מדובר במהלך שאמור להביא התייעלות ולהרחיב את קטגוריית המאפים שהיא יחסית עונתית - חזקה יותר בחורף עונות קרות ובפסח הצריכה נופלת. קשה להפעיל מפעל המבוסס על שוק עונתי כל כך, הוצאות היצור לגורמים אחרים יאפשר לנו שלא לדאוג לרווחיות כל חודש בחודשו".

לטענת החברה קו הפיצות בברור חיל ממשיך לעבוד

מזוגלובק נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה חברת זוגלובק נמצאת בתנופת התחדשות והתמקדות בכדי לחזק את מקומה המוביל בשוק. החברה החליטה לצאת ממספר פעילויות, ומצד שני מפתחת ונכנסת לפעילויות חדשות במכירות והפצה.

"במסגרת תוכנית הפעולה, כזכור, נמכרה המשחטה, ובימים אלה יצומצם ייצור המאפים בברור חיל, ויופעל מיקור חוץ של הקטגוריה שמהווה פוטנציאל לצמיחה. קו הפיצות בברור חיל ממשיך לעבוד. המהלך כולו נעשה תוך דיון פתוח עם ועד העובדים.

"בנוסף, זוגלובק החלה לאחרונה להפיץ חברה נוספת, 'ירוק בגליל', המתמחה בייצור עשבי תיבול קפואים, ממרחי גורמה וקישים ופשטידות קפואים, ותצטרף אל מערך ההפצה והמכירות של זוגלובק". 

מההסתדרות הלאומית נמסר בתגובה: "ועד עובדי זוגלובק, ההסתדרות הלאומית והנהלת החברה
נמצאים כבר מספר שבועות בהליך היוועצות לגבי מפעל ברור חיל. העובדים מיוצגים בידי ועד עובדים שנבחר על-ידי העובדים, כמו גם בידי נציגי ההסתדרות הלאומית בכל ההליך אשר תוצאותיו
טרם הסתיימו. בכל שלב בהליך אנו מעדכנים את העובדים ואת כל הנוגעים בדבר, ונמשיך לעדכן ככל שיהיו שינויים או התקדמות.

"נציין כי בהרכב ועד העובדים הארצי של עובדי זוגלובק ישנה חברת ועד שהינה נציגת עובדי ברור חיל, והיא משתתפת בכל הליך ההיוועצות ואף דואגת ביחד עם נציגי ההסתדרות לעדכן את עובדי המפעל בכל שלב. ככל שיש עובדים המעוניינים לקבל מידע נוסף, הם מוזמנים לפנות לוועד העובדים או להסתדרות הלאומית.

"בנוסף, בעקבות פעילות ההסתדרות הלאומית וועד העובדים הוחלט כי מפעל ברור חיל ימשיך לפעול בשלב זה, אך במקביל ייערכו שינויים במפעל שיתאימו למצב השוק. ועד העובדים וההסתדרות הלאומית עומדים בקשר ישיר ורציף עם העובדים, כולל כנס עובדים שהתקיים היום בצהריים, ובו נמסרו העדכונים נכון לעכשיו".