פלאפון ממשיכה לחלק "מתנות" ללקוחות - ולגבות עליהן אלפי שקלים

חברת הסלולר מצאה שיטה חדשה לדחוף ללקוחות מוצרים - "קיט" ■ פלאפון: "מדובר באנשים בני 65; אנו מתייחסים לאנשים בגיל זה כשאנשים רלוונטיים, חדי-מחשבה ולשון"

בניין פלאפון / צילום: תמר מצפי
בניין פלאפון / צילום: תמר מצפי

אם חשבנו לרגע שסיפורי הטאבלטים "במתנה" מטעם חברות הסלולר עברו מן העולם, כדאי שנחשוב שוב. נציגי מכירות ממולחים ואגרסיביים ממשיכים לדחוף ללקוחות מוצרים באמתלה שהם במתנה, גם אם לא נאמרת במפורש המילה מתנה – כאשר בדיעבד מסתבר כי מדובר בעסקאות לכל דבר ובהיקפים של אלפי שקלים.

הצרכנים שקל יותר "לצוד", אולם לא רק הם נופלים בפח, הם מבוגרים, וכאלה שקל יותר למרוח אותם במילים יפות ולשחרר אותם לביתם עם טאבלטים שבהחלט לא תכננו לרכוש, מבלי לצייד אותם בהסכם חתום ומפורט כנדרש. השבוע היו אלה בני הזוג ד' שבנם חזי העלה פוסט לפייסבוק והעביר את פרטי הסיפור גם ל"גלובס".

קיראו עוד ב"גלובס"


"ההורים שלי, זוג אנשים לא צעירים ולא ממש מבינים בטכנולוגיה, הלכו אתמול לפלאפון כדי לקנות לאימא שלי מכשיר טלפון חדש", כך לשון הפוסט. "אימא, אישה חרדית, ביקשה את הטלפון הכי פשוט. מפה לשם הם יצאו משם עם ערימות (שני סלולריים של LG, שני טאבלטים, שני מעמדים לטאבלטים רמקול, אזניות ועוד)". החשבונית הסתכמה ביותר מ-10,000 שקל!

למחרת היום ביקר חזי את הוריו והופתע למצוא ערימת מוצרי אלקטרוניקה שלהוריו אין שום צורך בהם. גם הוא כמו לקוחות אחרים, שכבר פנו בעבר ל"גלובס" בעניין, סיפר כי ההורים היו משוכנעים כי מדובר בהטבות.

"אמרו להם שמגיע להם. אולי לא נאמרה המלה 'מתנה' אבל זו התחושה שנתנו להם. אין שום סיכוי אחרת שהם היו קונים את הדברים האלה מיוזמתם. שני אנשים מבוגרים וחרדים נכנסים לקנות טלפון פשוט ויוצאים עם חשבונית של יותר מ-10,000 שקל. זה לא יעלה על הדעת", כך סיפר ל"גלובס".

מקרה זה מבליט גם סוגיה שכיחה ובעייתית מאוד - מסמך בשם "עיקרי הדברים" שרבים מהצרכנים פשוט לא מכירים (ולא במקרה). רישיון החברות הסלולריות מחייב אותן לצייד את הלקוחות במסמך עיקרי הדברים בתום עסקה, כך שיוכלו להבין באמת על מה הם משלמים ומהם תנאי העסקה. גם הפעם הוריו של חזי לא צוידו במסמך כזה, ורק אחרי התערבות הבן ניאותה פלאפון להעביר אליו חשבונית, שם גילה פרטים בדבר העסקה המפוקפקת.

בחשבונית פורט כך:

■ אוזניה מיוחדת לריצה (כמה אירוני) - 850 שקל.
■ רמקול BLT - עוד 850 שקל.
■ כיסוי לסלולרי - 170 שקל.
■ "קיט" טיטאניום הכולל טאבלט וטלפון LG  - עוד 4,220 שקל.
■ "קיט" למכונית עם טאבלט של יונידן - 2,700 שקל.
■ זרוע לרכב - 153 שקל.
■ מגן מסך איכותי (אלא מה): 93 שקל.

על כל אלה נוסיף מע"מ של כ-1,500 שקל והרי לכם נציג מכירות נהדר, שהכניס לחברה סכום של 10,554 שקל ממי שרק הגיעו לרכוש טלפון סלולרי פשוט ככל האפשר.

פלאפון / צילום: מתוך הפייסבוק

נחזור לסיפור. חזי צלצל למוקד שירות שם נאמר שהיות שחלפה יממה אחת בלבד, את המוצרים שלא פתחו – אפשר להחזיר. ההורים סרו שוב למרכז השירות בפתח תקווה, שם אותו נציג קיבל חזרה 5 מתוך 8 המוצרים, אולם את הסלולריים השאיר יחד עם מכשיר טאבלט, היות שהטלפון הוצא מהקופסה.

למה עסקת החבילה? כאן אנחנו מאתרים שיטה חדשה לדחוף מוצרים – "קיט". פלאפון כרכה במכשיר הטלפון בעסקת חבילה משולבת עוד מוצרים שלא צריך במחיר לכאורה אטרקטיבי, והנה לכם השחלה של טאבלט מהדלת האחורית או הקדמית יחד עם מכבסת המילים הידועה: משתלם וכדאי וכיו"ב.

הסיפור לא נגמר. בהיותו בנקודת השירות צלצל האב לבנו כדי שינסה לשכנע את הנציג לקבל את כל הפריטים חזרה. "ניסיתי לדבר אל הלב של הנציג. אמרתי לו תראה מי יושב מולך, למי מכרת טאבלט ומכשירים נוספים, אדם חרדי נכה שאין לו צל של מושג. הנציג אמר שאין מה לעשות", מספר חזי.

בשלב הבא מגיע אותו פוסט בפייסבוק וזוכה לא רק לתגובות בנוסח "גם לי זה קרה" אלא גם לתהודה התקשורתית כמצופה, כולל נציגת פלאפון שיוצרת עמו קשר ומציעה "מלפנים משורת הדין" (אלא מה) להחזיר את כל המוצרים ולבטל את העסקה.

עוד אמרו לו נציגי פלאפון שצלצלו אליו מיוזמתם ואמרו לו שבדקו ומצאו כי "העסקה הייתה בסדר גמור" וכי לא מצאו דופי בהתנהלות הסוכן. הפעם לצרכנים היה מזל שהבן היה מעורב והוביל לביטול החיובים המקוממים, אלא שרבים מדי נפלו בפח ורבים עוד עשויים ליפול בו.

בכם, הצרכנים, נפציר לזכור זאת: אין מתנות חינם. לכן, וכי עד שלא תבינו את כל העסקה על פרטיה – אל תעזבו את מרכז השירות, בוודאי מבלי לקחת מסמך מחייב, ברור וחתום. עוד נפציר להציע סיוע להורים ולמכרים מבוגרים שהם כאמור הטרף הקל של עסקאות מן הסוג הזה.

מחברת פלאפון נמסר בתגובה: "מתחקור המקרה עולה כי מדובר בעסקה תקינה, בשום שלב לא נאמר ללקוח שמדובר במתנה. עם הלקוח נערכו שתי שיחות לסיכום העסקה אחרי הרכישה, אשר בהן נמסרו מפורשות המחירים ופריסתם ל-36 תשלומים. יודגש כי הלקוח נתן הסכמתו לביצוע העסקה וחתם על הסכם התקשרות. מדובר באנשים בני כ-65. פלאפון מתייחסת ללקוחות בגיל המדובר כאנשים רלוונטיים, חדי-מחשבה ולשון, רובם פעילים בשוק העבודה, חלקם בתפקידי ניהול בכירים, ובהתאם גם עסקת המכירה הייתה עסקה רגילה.

"לבקשת הלקוח בוטלה מכירת רוב המכשירים. לאחר מכן ועם קבלת הפנייה מבנו, יצרנו קשר עם הלקוח ולפנים משורת הדין אישרנו לו לבטל רכישות נוספות על אף שנעשה בהן שימוש".

אם נתקלתם בעוולה צרכנית פנו אלינו במייל - michal-r@globes.co.il

...