חוששים מירידת ערך הדירה שלכם? זה מה שאתם חייבים לדעת

בקרוב יקודם שינוי חקיקה שמקטין משמעותית את זכות התביעה של בעלי דירות על פגיעה בנכס שלהם ■ כל הפרטים בווידיאו

נדלן לאן, בניה לגובה/ צילום:דפי הירשפלד שלם
נדלן לאן, בניה לגובה/ צילום:דפי הירשפלד שלם

קבינט הדיור שבראשו עומד שר האוצר משה כחלון קבע שבקרוב יקדמו משרד האוצר ומשרד המשפטים שינוי חקיקה בכל הנוגע לסעיף 197 בחוק התכנון והבנייה. מדובר בסעיף ותיק שכבר הרבה זמן יש מי שטוען שיש לשנות אותו. הסעיף הזה מאפשר לכל אדם לתבוע פיצוי כספי על ירידת ערך הנכס בו הוא גר או מחזיק. את התביעה הזו אפשר להגיש בעקבות אישור תוכנית חדשה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, תוכנית שמשפיעה על ערך הנכס.

איך משפיעה? יכולות להיות המון סיבות, החל מתוכנית שמפחיתה זכויות בנייה, שינוי ייעוד של קרקע ועד חסימת נוף על ידי בניין גבוה שעתיד להיבנות מול החלון או המרפסת.

עד היום אפשר היה להגיש תביעה מכח סעיף 197 כמעט על כל תוכנית, ללא חשיבות למועד אישור התוכנית המקורית שהתוכנית החדשה החליפה. התנאי היחידי היה, שאת התביעה ניתן להגיש רק עד שלוש שנים מיום אישור התוכנית הפוגעת.

עכשיו, השינוי המתוכנן רוצה לשים גבול ברור לאפשרות התביעה. הכוונה היא לקבוע תקופה קבועה של מספר שנים מיום אישור התוכנית המקורית על הקרקע, ועד יום אישור התוכנית החדשה, התוכנית הפוגעת על בסיסה מוגשת התביעה. על כמה זמן תעמוד התקופה הקבועה? נכון להיום מתלבטים אם 8 או 10 שנים.

אז מה זה אומר בעצם? אם יש לכם דירה בבניין קו שני לים. ובקו הראשון בניין קטן, נמוך וישן, שמאפשר לדירה שלכם נוף מושלם לים. מחר בבוקר מאשרים תוכנית חדשה שקובעת שבמקום הבניין הישן ייבנה מגדל מגורים חדש וגבוה, שמה לעשות, יסתיר לכם את הגלים. אם הזמן שעבר מיום התוכנית האחרונה שאושרה על שטח הבניין הקטן והנמוך קצר משמונה או עשר שנים, תוכלו לתבוע את הרשות המקומית על ירידת הערך. אבל אם התקופה בין אישור שתי התוכניות ארוכה יותר, אבדה הזכות לתביעה.

כן. אם עד היום רק עצם אישור התוכנית החדשה נתן את האפשרות לתביעה, ברגע שהתיקון החדש יעבור, תצטרכו לבדוק מתי אושרה התוכנית הקודמת וייתכן מאוד שתגלו שזכות התביעה אבדה. מומחי תכנון מסבירים שהשינוי הזה יפחית בצורה דרמטית את אפשרות התביעות. ותכלס, זו המטרה של המדינה בתיקון החוק.

אז מה אפשר לעשות? לא הרבה. החוק עוד לא עבר, וייקח זמן עד שיעבור. אבל הוא כנראה יעבור. הדבר החשוב ביותר שצריך לשים אליו לב הוא שכל רוכש דירה, חדשה או ישנה, וכל בעל נכס קיים, יברר מתי אושרו התוכניות הגובלות בנכס שהוא רוכש או גר בו. זה חשוב גם בשביל לדעת מה יכול להיבנות בסביבה וגם מה הסיכוי וכמה זמן יהיה לו לתבוע ירידת ערך במקרה ויבנו לו מחר מגדל מול המרפסת.