והרי התחזית

זה מה שצופה סקוט גאלווי, מהחזאים הפופולריים בנושאי טכנולוגיה וחדשנות

פרופ' סקוט גאלוואי / צילום ארכיון: DLD
פרופ' סקוט גאלוואי / צילום ארכיון: DLD

הדיווחים מכנס DLD הנערך השבוע במינכן מלמדים על כך שגם השנה היוו התחזיות לשנת 2017 בפרט והעתיד הצופה לנו גם בשנים שאחריה, אחד ממוקדי הדיונים וההרצאות. לניסיונות לחזות מה יקרה בעולם החדשנות, יש משמעות שהיא מעבר להתבוננות בכדור הבדולח וניחושים כיצד ייראו חיינו בעתיד. אנחנו חיים בעידן של התקדמות תזזיתית בתחומים רבים של חיינו, המושפעים מהחדשנות שניבטת אלינו מכל עבר, ולכן התובנות לגבי העתיד האפשרי מכתיבות צעדים מעשיים לאנשי עסקים, יזמים, וכמובן מעצבי מדיניות ורגולטורים.

אחד מהחזאים הפופולריים בנושאי טכנולוגיה וחדשנות הוא סקוט גאלווי, פרופסור לשיווק באוניברסיטת ניו-יורק. הופעותיו הפומביות המוחצנות של גאלווי והתחזיות החד-משמעיות שלו, אותן הוא מתקשר בפומבי ובאומץ ראוי לציון (במיוחד לאור העובדה שהוא עצמו מעיד עליה, שפעמים רבות הוא טועה לחלוטין), הפכו אותו למרצה מבוקש, מעין כוכב במה של עולם הטכנולוגיה.

פרופ' סקוט גאלוואי / צילום ארכיון: DLD
 פרופ' סקוט גאלוואי / צילום ארכיון: DLD

גם בכנס DLD השנה הוא לא אכזב ו"התחייב" לשורה של תחזיות מעניינות וחשובות לשנת 2017. את התחזיות האלה הוא פרסם לפני מספר שבועות בהופעה משותפת ב-YouTube ביחד עם מאורין מולן, מנהלת האסטרטגיה בחברת ייעוץ שגאלווי הוא הבעלים שלה. הנה כמה מהתחזיות שלהם לשנת 2017, גיזרו ושמרו:

אמזון הולכת ותופסת את מקומה כחברה החשובה בעולם. "אמזון גו" החנות החדשה שמאפשרת ללקוחות לקנות ולשלם ללא עמידה בתור וללא קופות היא דוגמה לחדשנות שאמזון ממשיכה לייצר בעולם הקמעונאות. אמזון ממצבת את עצמה כחברת הקמעונאות הגדולה בעולם ומתקרבת למצב שבו היא יכולה למכור כל דבר לכל אחד, בכל מקום בעולם ובכל זמן.

החברה עושה שימוש מסיבי בטכנולוגיה כדי להגיע ליעד הזה. אלגוריתמים של בינה מלאכותית מבצעים באופן שוטף אופטימיזציה של המלאים ושל המוצרים המוצעים לקהל הלקוחות באופן שמעלה את הסיכויים שימצאו בדיוק את מה שהם צריכים וכמובן יקנו גם מוצרים נוספים, שהאלגוריתמים של אמזון יודעים שאם יוצעו להם יש סיכוי מצוין שיירכשו אף הם. מעניין גם שאמזון מפעילה כיום את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם אחרי גוגל, פשוט משום שכל-כך הרבה מיליוני אנשים מחפשים בה מוצרים באופן שוטף.

אמזון, למרות גודלה העצום, מתנהגת עדיין כסטארט-אפ, וזהו אחד מהמקורות היותר משמעותיים לחוסנה העסקי. גאלווי מהמר ללא היסוס שאמזון תהיה החברה הראשונה אי-פעם שתחצה את קו הטריליון דולר בערך השוק שלה, ואם אתם מאמינים לו, רוצו לקנות את מניות החברה, כבר עכשיו. אותו גאלווי, אגב, חזה בתחילת 2015, שמניות אמזון צפויות להתרסק באותה שנה, מה שלא הפריע לחברה לממש שנה של צמיחה משמעותית וכמעט להכפיל את ערך המניה.

לגבי גוגל, החברה שהגדילה בשנה שעברה ב-60% את נתח השוק שלה בפירסום הדיגיטלי גאלווי די אופטימי, עדיין. כל שאר השוק ירד בממוצע של 3% ובאופן כללי תחום האד-טק (טכנולוגיות לעולם הפירסום) שיקף בשנה החולפת ירידה באטרקטיביות של חברות שפועלות בו, פרט לגוגל ופייסבוק. נקודה מעניינת שגאלווי מעלה: גוגל היא בעלת הריכוז הגבוה בהיסטוריה של העולם של מוחות מבריקים, יותר מהריכוז שיש בסוכנות החלל האמריקאית או מהמוחות שרוכזו פעם בפרויקט מנהטן. בגלל זה, כך פרופסור גאלווי: "אתם אף פעם לא תרצו להמר כנגד גוגל".

וכמה הערות מעניינות בהקשר של פייסבוק: יש ירידה ברמת ה-Engagement, התגובות וההתייחסות של משתמשים לפוסטים השונים. זהו נתון מדאיג עבור פייסבוק, שכן הוא משליך ישירות על האטרקטיביות שלה למפרסמים ובכלל לאנשי תוכן ומדיה. בניגוד לכך, הנתון המדהים שגאלווי ומולן מפרסמים עכשיו הוא שאינסטגרם הפכה להיות הפלטפורמה בעלת ה-Engagement החזק ביותר מכולן, עד כדי כך ש-92% מהאינטראקציות בעולם המדיה הדיגיטלית מתרחשות סביב התמונות המתפרסמות על גביה (וגם היא, כזכור, שייכת לפייסבוק).

"אינסטגרם היא הפייסבוק החדשה", הם מכריזים, ולאור זאת רכישתה על-ידי צוקרברג במהלך מהיר ובשווי של מיליארד דולר לפני כ-4 שנים נראית פתאום צעד הגיוני ומתבקש מאליו. הם גם מעלים ספק לגבי המספרים הגבוהים שפייסבוק פרסמה בשנתיים האחרונות לגבי כמות הצופים בקטעי הווידאו שלה ולא מהססים לכנות את ההצהרות של החברה בנושא הזה פשוט כשקרים.

גם אפל לא זוכה מהצמד גאלווי מולן לעודף רחמים. "זו הייתה כנראה השנה הגרועה ביותר בחמש השנים האחרונות" הם אומרים. סירי, העוזרת הווירטואלית של אפל מפסידה לאלקסה (של אמזון), השעון של אפל לא מימש את הציפיות הגבוהות שלו, והחברה מדשדשת.

סנאפצ'ט הגיעה לסוף דרכה?

ומה לגבי סנאפצ'ט, נסיכת הרשתות החברתיות של השנה האחרונה, זו שסירבה כנראה להצעת רכישה של 3 מיליארד דולר מפייסבוק? התחזית הבוטה של גאלווי היא שהחברה הזו סיימה את דרכה המטאורית ולא תוכל להגיע להנפקה ציבורית מוצלחת, זו ששווקי ההיי-טק וההון סיכון כל-כך מצפים ומייחלים לה עוד השנה.

ועוד כמה תובנות חדות ונתונות במחלוקת של גאלווי: עבר זמנו של המודל העסקי של רישום חודשי לשירותים (Subscription) ועסקים שמתבססים על המודל הזה, מן הראוי שיחשבו מסלול מחדש; שתי רכישות מוגזמות ומיותרות שקרו השנה - Unilever קנתה את חברת סכיני הגילוח Dollar Shave במיליארד דולר (בזכות הסכינים הזולים ומודל ההפצה שלה) וחברת וולמארט קנתה את חברת הסחר האלקטרוני Jet.com ב-3.3 מיליארד דולר - שתי הרכישות האלה יסתברו כבזבוז כספים שלא תהיה לרוכשות ברירה אלא לרשום אותו כהפסדים כבדים. וזאת כי הרוכשות ניסו באופן מלאכותי לשוות לעצמן חזות דיגיטלית מודרנית ולא הבינו באמת לעומק את משמעות המודל העסקי אותו הן רכשו.

עד כאן תחזיות. התרשמתם? קניתם? כך או כך, גאלווי יהיה עם כולנו גם בשנה הבאה, כדי לצחוק ביחד איתנו על התחזיות שלא התממשו ולהתרשם בהחלט מאלה שכן הגיעו ליעדן. נמתין בסבלנות.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.