איכות השלטון לבג"ץ: נתניהו חייב לוותר על תיק התקשורת

לאור החשדות העולים מפרשת נתניהו-מוזס, התנועה טוענת כי "התנהלות זאת ופרשיות נוספות מותירות רושם של שר תקשורת המנסה לנצל את כוחו ואת גופי התקשורת בישראל לצרכיו האישיים"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ד') לבג"ץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וכנגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה לחייב את נתניהו להפסיק לשמש במקביל גם כשר החוץ וכשר התקשורת.

התנועה לאיכות השלטון טוענת כי יש לקבל את העתירה לא רק לאור החשדות שעולים מחקירת המשטרה בפרשת נתניהו-מוזס, אלא גם על רקע ניגודי העניינים הרבים של נתניהו בתחום התקשורת (נאסר על ראש הממשלה לעסוק בין היתר בחברת בזק ובאתר החדשות וואלה בשל חברותו עם בעל השליטה בהם, שאול אלוביץ' - ש.נ), ולאור העובדה כי חלפו מניין הימים שהעניק בג"ץ למדינה בעתירה של מפלגת יש עתיד על-מנת לנמק מדוע ראש המשלה מחזיק מספר תיקים במקביל.

בעניין הפרשה המתוקשרת שנחקרת בימים אלה, כותבת התנועה לאיכות השלטון כי על ראש הממשלה לנמק "מדוע לא יענה לבקשת העותרת ויפרוש מתפקידיו כשר התקשורת, עקב הפגיעה הקשה באמון הציבור, הפגיעה הקשה במשרד התקשורת וחוסר הסבירות הקיצוני שבהמשך כהונתו וריכוז הסמכויות לקבלת החלטות בתחום התקשורת, נוכח החשדות לכאורה העולים נגדו בעת האחרונה ביחס לניצול מעמדו לפגיעה בשוק התקשורת ולביצוע מניפולציות לרתום את גופי התקשורת השונים לחיזוק מעמדו".

עד להכרעה בעניין של בג"ץ או עד לסיום החקירה, העתירה מבקשת להוציא צו ביניים שיאסור על נתניהו לקבל החלטות מתוקף מעמדו כשר התקשורת - זאת "נוכח הפגיעה הקשה במשרד התקשורת ובאמון הציבור בו".

עוד נכתב בעתירה כי מחקירות המשטרה המתנהלות לאחרונה בעניינו של ראש הממשלה "עולה החשד כי נתניהו ניסה להתערב באופן אקטיבי בהתנהלות גופי תקשורת רבים בכך שניסה לפעול להגבלת תפוצת העיתון 'ישראל היום' ולהגדלת כוחה של קבוצת 'ידיעות אחרונות' בתמורה לסיקור פחות עוין".

לטענת התנועה לאיכות השלטון, "התנהלות זאת ופרשיות נוספות מותירות רושם של שר תקשורת המנסה לנצל את כוחו ואת גופי התקשורת בישראל לצרכיו האישיים. ברי כי מצב דברים זה פוגע פגיעה אנושה באמון הציבור בכשירות עמידתו של מר נתניהו בראש משרד התקשורת".

 

באופן אירוני, דווקא העתירה של התנועה לאיכות השלטון, בדומה לקריאות שנשמעו במערכת הפוליטית, עשויה לשרת את נתניהו. זאת משום שבסביבתו של ראש הממשלה, וביתר שאת מפי קולו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, משדרים בתקופה האחרונה כי נתניהו עשוי להסכים לוותר על תיק התקשורת ובכך לרצות לכאורה את הביקורת הציבורית. תוצאה כזאת יוצרת את הרושם כי השיחות שניהל נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, פסולות רק בכובעו כשר התקשורת - ולא בכובעו כראש ממשלה.