ים יבשה: נמלי ישראל ישלמו היטל השבחה על פיתוח נמל דרום

חברת נמלי ישראל עירערה נגד ההחלטה לחייבה בתשלום על שטחים ימיים ושטחים שיובשו הערר התקבל באופן חלקי אך הועדה קבעה כי גם הים נחשב למקרקעין

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

לאחרונה הגיעה לפתחה של ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה מחוז דרום, ערר של חברת נמלי ישראל על היטל השבחה שדרשה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשדוד - על השבחת השטחים הימיים בהם היא עושה שימוש ושאת חלקם היא מייבשת והופכת ליבשה.

תוכנית המתאר של אשדוד מאפשרת להרחיב את נמל אשדוד לצורך הקמת "נמל העתיד של מדינת ישראל". לצורך כך מאפשרת התוכנית את הייבוש של 643 דונם מהים לצורך הרחבת הנמל. כמו כן מאפשרת התוכנית לכלוא שטח ימי של כ 1,100 מ"ר לצורך מעגנה.

לטענת נמלי ישראל, אין לה חובה לשלם דמי השבחה על הים מאחר ובחלק מהשטח היא איננה חוכרת אלא רק עושה בו שימוש, כאשר הבעלים היא רשות מקרקעי ישראל.

מנגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשדוד מנגד, דרשה תשלום של היטל השבחה על כל השטח מחברת נמלי ישראל. האחרונה התנגדה לקביעה זו וערערה, כאמור, לוועדת הערר לפיצויים.

עוד טענה חברת נמלי ישראל כי "מאחר וההיטל חל על השבחת המקרקעין בגין הרחבתו של הנמל ע"י ייבוש הים לא ניתן לחייבה מאחר והים איננו מקרקעין".

וועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה מחוז דרום סברה כי גם לים ניתן להתייחס כמקרקעין מאחר ובתחתיתו יש קרקעית ומאחר ואת המושג מקרקעין בחוק התכנון והבנייה יש לפרש בהרחבה כמאפשר לקבוע בתוכנית גם את ייעודם של שטחים ימיים. במיוחד כאלה שהופכים אותם ליבשה ומקדמים עליהם בנייה.

מנגד סברה הוועדה כי חברת נמלי ישראל איננה חייבת לשלם היטל השבחה על כל השטח, כפי שדרשה הוועדה המקומית, מאחר וגם לאחר השינויים שיבוצעו תחזיק חברת נמלי ישראל בזכות שימוש בלבד בשטח המעגנה, ועליו אין לה חובה לשלם היטל השבחה.

בסופו של יום, קבעה וועדת הערר כי חברת נמלי ישראל כן נהנית מ"שטח הייבוש" וצריכה לשלם עבורו היטל השבחה , אך לא צריכה לשלם היטל השבחה על אזור המעגנה.

עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן ותכנון ובנייה מדגיש: "בשנים האחרונות השתנתה מאוד ההתייחסות לקרקע או מקרקעין, השתנתה מאוד בראיית החוק. המקרה שלפנינו הוא דוגמה מצוינת לכך מכיוון שרק בזכות פיתוח טכנולוגיה חדשנית המקלה על ייבוש הים נידונה בכלל האפשרות להיטל השבחה עבורו. שטח המדינה לדברי ועדת הערר משמעותו גם המים הטריטוריאליים שלה ומאחר ואנו חיים בעידן שיש מצוקה של קרקע לבנייה תכלית הייבוש של הים מתבקשת כיום יותר מבעבר. בשל כך גם ההסתכלות על שימושי הקרקע משתנה ואיננה תמיד במובן הרגיל שלה".

את הוועדה המקומית יצגו עורכי הדין ענת בירן ואור מור. את חברת נמלי ישראל יצגו עורכי הדין מאיר פורגס ותמי אבשלום. היועץ המשפטי לממשלה, שהתווסף להליך, יוצג על ידי עו"ד אורית קרץ.

את הוועדה המקומית יצגו עורכי הדין ענת בירן, דפנה תמיר ואור מור.